Left Sidebar Content

חינוך, הורות והוראה | שיחות על חינוך

חינוך נכון לדור העתיד

האם יש תוכנית מוכנה ללמד את הדור הצעיר? מה עושים כדי לפתח את התוכנית? אם יוקם בית ספר שיהיה מבוסס על חוכמת הקבלה, האם ילמדו בו חוכמות חיצוניות על פי חוכמת הקבלה?

"אנחנו מוכנים לקראת לימוד הדור הצעיר, אנחנו דואגים לזה מאוד, יש לנו תוכנית ואנחנו עושים זאת", עונה הרב דר' מיכאל לייטמן, "לאחרונה יש התעניינות רבה בנושא, נוכח החינוך הרגיל הכושל. הילדים עצמם ידעו לקשור את חוכמת הקבלה עם החוכמות החיצוניות, גם אם לא ילמדו את הקשר, הם ירגישו זאת בעצמם. ואנו אכן עדים לכך אצל הילדים הנמצאים בקבוצה שלומדת אצלנו, במרכז בני ברוך".

כשהגעתי לרב"ש והתחלתי ללמוד, מספר הרב לייטמן, למדתי "פתיחה לחוכמת הקבלה", והתפלאתי מאוד מעמקות הדברים ששמעתי ומפשטותם. בכל פעם שהייתי חוזר מהשיעור בבני ברק, הייתי מסביר את מה שלמדתי, לבני שהיה אז בן שבע. רק איתו יכולתי לדבר על כך בזמנו. הייתי לומד ומסביר לו, וכך הייתי מתרגל את סגנון הדיבור במילים של שפת הקבלה, ותוך כדי זה גם חוזר וקורא את הדברים.

אמנם דיברתי עם ילד בן שבע, אבל הרגשתי שאני יכול לדבר איתו כמו עם גדול. כי את מה שקיבלתי והעברתי לו הוא ספג, וכך הרגשתי שיש בו, אותו מידע שהיה לי בחוכמת הקבלה. שאלתי אז את הרב"ש אם מותר ללמד ילד בן שבע, והוא השיב בחיוב. התפלאתי אז מהקלות שבה ענה. כיום יש לנו חוג שבו מלמדים ילדים, ודאי שלפי מידה ומקורות שמוכנים במיוחד לילדים, ומי שמעוניין מוזמן להצטרף.

אפשר לראות אצל הילדים, שהם נמצאים בעולם אחד, אין להם פיצול. כשגדול מתחיל ללמוד, יש לו מין קושי בתפיסה, כי מדובר על עולם, שהוא לא יודע איפה הוא נמצא, מה קורה אי שם, אחרי פרסאות, או אחרי מסכים, אחרי הסתרות. אבל ילד לא מקבל זאת בצורה כזאת. אצל ילדים, במידה שבה הם מתפתחים, העולם שלהם מתרחב לכל הכיוונים ולכל הממדים".

הרב לייטמן מסביר, שאפשר ללמוד על הרוחניות מתוך התבוננות והבנת תהליכים בחיינו הגשמיים. "בשבועות הראשונים לחייו של תינוק שאך נולד, הוא לא יכול להשתמש בחושים שלו, הוא אפילו לא רואה צבעים. הוא מבחין רק במכות ולא מבחין בצלילים. בטעמים הוא מבחין רק בין מתוק ומר, וכך בכל דבר. כלומר, ההבחנות האלה צריכות להתפתח, וכך גם ברוחניות. כשהילד שומע וסופג, הכל מתפתח בו בצורה טבעית, לא כך אצלנו המבוגרים. כמו שכתוב במקרא, כשמלמדים ילד, זה כמו לכתוב על קלף חלק, לבן, חדש.

מתוך לימוד הילדים, והסביבה הרוחנית שאנחנו מעניקים להם, אנו רואים שאצל הילדים אין הפרדה בין רוחניות וגשמיות, שזה שם וזה כאן. הם מקבלים הכל כמכלול אחד - שזה הטבע, זה אלוקים, זה העולם שלי, חלק ממנו אני רואה בחושים הגשמיים, וחלק ממנו אני מוסיף מתוך כך שאני מבין ושומע. והכל עובר בצורה טבעית ביותר, עד כדי כך שהם מתחילים ללמוד דבר מתוך דבר, ולהגיע לפתרונות, לשאלות ולתוצאות, שאדם בוגר בהחלט לא יכול להגיע אליהם.

לפיכך, בלימוד חוכמת הקבלה לילדים, לא רק שלא נתקלים בבעיות כמו שיש לגדולים, אלא שאין בעיות כלל, טוען דר' מיכאל לייטמן, הם לומדים את הדברים האלה בצורה החלקה ביותר. כי אין חוכמה קרובה יותר לנשמה, לטבע האדם, מחוכמת הקבלה. מפני שהיא מדברת על המבנה הפנימי שלנו, איך אנחנו תופסים את המציאות, איך אנחנו מרגישים את המציאות, איך אנחנו פועלים, נפעלים ומתפעלים.

אז אנחנו כביכול מסבירים לילד מי הוא ומה הוא, איך הוא בנוי, איך הוא מרגיש, איך הוא חושב. מסבירים לו על הטבע שלו, שזה הדבר הקרוב אליו ביותר, זה הוא. לא כמו בלימודי מתמטיקה או פיסיקה, שמתקיימים אי שם, מופשטים ורחוקים ממנו ולא מדברים עליו. כאן זה הוא עצמו".

ולכן, הוא מדגיש, "לא יכולות להיות בעיות וטעויות בלימוד חוכמת הקבלה לילדים. גם המקובלים כתבו על כך, הגר"א כתב שבגיל תשע כבר היה מקובל, בעל השגה, הרב קוק תיאר איך מגיל שש היה לומד עם כל הילדים את חוכמת הקבלה ועוד. דווקא לילדים, ככל שזה נשמע לנו מוזר, כי רבים עוד חושבים, שאפשר להשתגע מלימוד חוכמת הקבלה, כי היא חוכמת הנסתר, אלא שלילדים זה הדבר הטבעי ביותר".

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content