Left Sidebar Content

זוהר לעם | מאמרים על ספר הזוהר | מאמרים על ספר הזוהר

"המחזה של רבי חייא"

כיצד ייתכן שנשמה גבוהה כל כך כמו נשמתו של רבי שמעון בר יוחאי, אינה יכולה להשלים את תיקונה, אלא צריכה להמתין עד שכל הנשמות יעשו זאת?
מאת: אורן לוי

"השתטח רבי חייא על הארץ, ונשק את העפר, ובכה ואמר ..."

מעשה ברבי חייא, שהיה אחד מתשעת תלמידיו המובחרים של רבי שמעון בר-יוחאי וחיבר עימם את ספר הזוהר. הסיפור פותח בשאלה שהתעוררה ברבי חייא על נשמתו של מורו, רבי שמעון בר יוחאי.

ממרום השגתו הרוחנית ראה רבי חייא שהנשמות חוזרות לשורשן, למצב הרוחני הנעלה ביותר, רק לאחר שהן זוכות לתקן את הרצון האגואיסטי שלהן. לכן תמה רבי חייא, כיצד ייתכן שנשמה גבוהה כל כך כמו נשמתו של רבי שמעון בר יוחאי, אינה יכולה להשלים את תיקונה, אלא צריכה להמתין עד שכל הנשמות יעשו זאת?

רבי חייא לא הבין כיצד מקובל כה עצום, שדרכו מאיר אור לכל העולם, אינו יכול לתקן את עצמו עד שאחרון האנשים לא ישלים את משימתו. הזוהר מספר ששאלה זו עוררה ברבי חייא סערת רגשות, שגרמה לו "להשתטח על הארץ לבכות" ולומר: "עפר עפר, כמה אתה קשה עורף, כמה אתה בעזות. כל עמודי האור שבעולם תאכל, כמה אתה חצוף. המאור הקדוש שהיה מאיר לעולם, רבי שמעון שזכותו מקיים את העולם, נבלע בך".

על פי חכמת הקבלה האדם מתגלגל לעולם הזה כדי לתקן את נשמתו. ראשיתו של תהליך התיקון הוא ברצונו של הבורא להעניק את כל הטוב והשפע שברשותו, ולשם כך הוא בורא נברא שנקרא "הנשמה הכללית". בהמשכו של התהליך נשבר נברא זה לרסיסים רבים שנקראים "נשמות". אותן נשמות מאבדות את הקשר עם הבורא, מתרחקות עד למצב הקיום הנמוך ביותר שנקרא דרגת "העולם הזה". ממצב זה צריכים בני האדם להתחיל לתקן את נשמותיהם כדי לשוב ולהתאחד עם הבורא. חכמת הקבלה מסבירה שתהליך התיקון חייב להתרחש עוד בחייהם בעולם הזה, בזמן שהנשמות עדיין מלובשות בגוף. מטרתו של התהליך היא לאפשר לנשמות לרכוש בכוחות עצמן את הקשר עם הבורא, אלא שהפעם בצורה מודעת ומתוך בחירה חופשית.

טרם ירידתן לעולם הזה, היו הנשמות מחוברות בעולם הרוחני בקשרי אהבה ונתינה. תהליך ירידת הנשמות לעולם הזה, מסמל את התרחקות הנשמות זו מזו, עד שבסופו הן כבר לא מרגישות את הקשר שקיים ביניהן. תפקידם של בני האדם הוא לשחזר מחדש את אותם קשרים, בזמן חייהם בעולם הזה, ולחזור בהדרגה למצב השלם שבו הם היו מלכתחילה. בסופו של התהליך, המכונה "גמר תיקון הפרטי", מתקנת כל נשמה פרטית את עצמה, ועולה בחזרה לעולם הרוחני. המצב שבו כלל הנשמות מתקנות את עצמן נקרא "גמר תיקון הכללי".

"העפר" שאליו פונה רבי חייא בסיפור, מסמל את הנשמות שאינן מתוקנות, ובכך מעכבות את הנשמות הגבוהות מלהגיע לגמר תיקון. רבי חייא אינו יכול להשלים עם העובדה שהתהליך הזה מעכב את נשמתו של רבי שמעון, שכביכול חייב להמתין עד גמר תיקון הכללי כדי לתקן את נשמתו. לכן, רבי חייא דורש "לראות" את רבי שמעון, כלומר להתעלות למצב שבו יוכל להבין את סדר תיקון הנשמות, ובכך לקבל מענה על שאלתו.

אולם, דרישתו של רבי חייא נדחית, מכיוון שהוא אינו ראוי עדיין לעלות למצב הגבוה הזה. בתגובה, מחליט רבי חייא "לצום 40 יום". פעולה זו מסמלת בקבלה את רכישת תכונת הבינה שסימָנה הוא האות מ"ם שערכה 40 בגימטריה. לאחר שבקשתו של רבי חייא נדחית פעם נוספת, הוא ממשיך "לצום 40 יום" נוספים, כלומר הוא מתקן את עצמו ומתעלה לדרגה רוחנית גבוהה יותר. אז "מעלים" אותו ל"ישיבה של מעלה", למצב שבו כל הנשמות המתוקנות נמצאות בחיבור ואהבה ביניהן, דבוקות בבורא ומלאות באור העליון.

כשרבי חייא מתעלה למדרגה רוחנית זו, הוא כמו רואה את עצמו מהצד, ומגלה שגם נשמתו כבר נמצאת שם, בין הנשמות המתוקנות, במצב של גמר התיקון. אבל אז הוא נדהם עוד יותר: כיצד יתכן שמצבו המתוקן כבר קיים בשעה שהוא, רבי חייא, עדיין לא השלים את תיקון נשמתו.

באמצעות סיפורו של רבי חייא מסביר לנו ספר הזוהר שהמציאות העליונה כבר קיימת, ושכולנו נמצאים בה, בגמר התיקון, בכל שלמותנו ותפארתנו. לעומת זאת, "העולם הזה" הוא לא יותר מאשר תמונה מדומה שאנו חשים במצבנו הנוכחי.

ספר הזוהר מגלה לנו נקודת מבט חדשה על החיים ומראה שכל הצרות והבעיות שאנו חווים מיועדות רק כדי להביא אותנו להרגשת חוסר התיקון שלנו. על מנת להתעלות להרגשה הרוחנית השלמה ולחיות טוב יותר אנו נדרשים להעדיף את הפנימיות על פני החיצוניות, כלומר למצוא את ההזדמנויות לשלב את חכמת הקבלה בחיינו. כשכך יקרה, נתרומם כמו רבי חייא למצב רוחני נעלה יותר, למציאות שבה אנחנו קיימים באמת. במצב זה נגלה , כמו כל גדולי המקובלים לפנינו, את המציאות היחידה שבה כל הנשמות מאוחדות כבר במצב המושלם.

מבוסס על מאמר "חזווא דרבי חייא", ספר הזוהר, הקדמה, אות מט.

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>hafatza</p><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content