Left Sidebar Content

אקטואליה | ארכיון אקטואליה בארץ

התפתחות היהדות: ממצרים, דרך המדבר, לישראל

בסוף, הפירוד המתגבר יכריח אותנו להתקדם ממאבקים אינסופיים, למצב של חיבור משלים, הדדיות ותמיכה. על פי חכמת הקבלה, התהליכים שמצפים לנו בשנים הקרובות מתוארים כבר בסיפורי המקרא. צלילה אל סודות התורה, במטרה למצוא תרופה למגפת האגו שמחריבה לנו את המדינה.

הכול מתחיל אצל אברהם, איש בבלי חכם שחקר את התפתחות האדם, החברה והטבע. הוא גילה שהמציאות היא מערכת אחת, שבה פועל כוח אחד, שמחבר את כל חלקי הטבע למארג נפלא. אברהם לימד את כל מי שרק הסכים לשמוע שאת הכוח האחד, שתכונתו היא אהבה ונתינה, אפשר לגלות כשמשתדלים להתחבר זה לזה מעל כל ההבדלים והדחייה. איחוד בין שונים במטרה להתאים לכוח הטבע הכללי, זוהי הנוסחה המקורית שבנתה את המושג "יהודי". המצבים הבאים שמתוארים במקרא מסמנים את שלבי התפתחות הקשר בין אדם לאדם, עד להתאמה מלאה לכוח האחד, המושלם.

מצרים. ממלכת האגו. כל מה שכתוב על בני ישראל, פרעה ומשה, מתאר מאבקים פנימיים בתוך האדם והחברה. פרעה מסמל את שליטת האגו, הרצון לקבל הכול לעצמך, לדאוג רק לאינטרס שלך, לחשוב על עצמך וזהו. גם אם זה על חשבון הזולת. מתישהו מתעוררת באדם ההכרה שהגישה האגואיסטית מצמצמת אותו מאוד, לא מביאה לשום התפתחות, ובסוף כל הריצות הוא מרגיש פשוט עייף ומתוסכל. זוהי נקודת משה שמתגלה. היא מעלה באדם שאלות: מה נהיה איתי? אני מממש את החיים שלי, או מה? בהדרגה האדם מתחיל לקלוט שדווקא האגו, זה שכאילו מכוון אותו להצלחות, הוא שהורס לו את החיים. משעבד אותו. אחרי הרבה מאוד מכות, הוא מחליט לברוח ממנו. לצמצם אותו. להתנתק משליטת פרעה.

מדבר. ארבעים שנה, ארבעים שינויים. בני ישראל נלחמים מול אויבים חיצוניים ופנימיים. מתעוררות כל מיני בעיות, והמטרה היא לעבוד על בניית קשר הדדי בין כולם. על איחוד העם. במדבר יש צורך מתמיד לחפש מזון, הזנה, גם גשמית וגם רוחנית. משה מלמד איך לפנות יחד אל הכוח האחד שבטבע, בבקשה משותפת שיקרב בינינו. בכל פעם שהאגו קופץ מחדש ומרחיק אותנו זה מזה, אנחנו פונים אל כוח החיבור, האיחוד והאהבה שממלא את הבריאה - תקראו לו אלוהים, הטבע, הבורא, או לא חשוב מה - שיראה לנו מה ואיך עלינו לשנות ביחסים בינינו, כדי שנוכל לתפקד כמנגנון אחד. עם כל פנייה ופנייה, הכוח הזה נעשה לנו יותר ברור, מובן ומורגש. אנחנו מגלים אותו בקשרים בינינו ככוח מחבר, עוטף, משתף. 

מים. במדבר אנחנו לומדים בהדרגה שבלי להרטיב את החיים שלנו במים, כלומר בכוח של נתינה ואהבה, אנחנו פשוט מתייבשים. ההתעלות מעל האגו הפרטי פותחת את האדם כמו פרח שהיה סגור. הוא יוצא מהמצב הטבעי שבו היה מלכתחילה מכונס בתוך עצמו בלבד, ועל ידי פיתוח הדאגה לאחרים מגלה מרחבים חדשים. עולמות עליונים נפתחים בפניו, מעל זמן, תנועה ומקום. הוא רואה איך חלקי המציאות השונים מתחברים לפרח אחד גדול, ומשיג את החוקיות האינטגרלית של הכול.

ארץ ישראל. כניסה למצב הזה פותחת שלב התפתחות שונה לחלוטין. אם במדבר למדנו איך להתעלות מעל האגו, הרצון לקבל, איך לא להיות מושפעים ממנו, הרי שבארץ ישראל נתחיל לקחת את הכוח האגואיסטי הגדול שספגנו במצב מצרים, ונשנה לו את סגנון הפעולה כך שגם הוא יתפקד בשירות המטרה הגבוהה של חיבור והשלמה. למה הכוונה? את כל האנרגיות של הפילוג והכסאח שהתגלו ואנחנו רק ברחנו מהם וכמו סגרנו בקופסה, עכשיו לאט לאט נפתח, בצורה מבוקרת וחכמה, כדי להגביר עוד יותר את עוצמת הקשר האינטגרלי בינינו, את האהבה. על כך נאמר: "על פשעים תכסה אהבה" (משלי י, יב). התהליך הזה יימשך בשרשרת מצבים, בית מקדש ראשון, שני, וגלויות נוספות, עד לימינו אלה ממש.

במבט כולל, ביסוד היהדות עומד דבר אחד: תיקון הלב, מטבע אגואיסטי צר לטבע חדש של "ואהבת לרעך כמוך". כל הסיפורים והמנהגים שאנחנו מכירים הם רק סימנים חיצוניים לפעולות פנימיות שאנחנו צריכים לבצע בקשר שבין הלבבות. כמו כל התפתחות בטבע, התקדמות תלויה בחיבור בין ניגודים, בהשלמה בין הפכים. היום, כשהאגו מרקיע לשחקים ותוקע לנו את כל התהליכים, הכי חשוב לדעת זה שכולנו חלקים של נשמה אחת שנשברה, וכל מה שיש לעשות בחיים זה רק ללמוד לאסוף את השברים. באהבה.

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 1110 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 ב-HOT ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content