חיים חדשים - תוכנית 717 - יציאת מצרים שבתוכי

+תקציר השיחה
יציאת מצרים שבתוכי | ||
המציאות היא שלמה, ולכן קשה לדבר על חלק ממנה בלי להכיר את התמונה הכללית -סנה בוער במדבר: התגלות פנימית לאחר התאמת התכונות לאלוקות, כמו קליטת גל -משה שרף את האגו שלו, ואז הוא והבורא משדרים על אותו גל. מלכתחילה אין בנו טוב טבוע בכולנו יצר רע, לכן איננו יכולים להתחשב באף אחד מלבדנו -אחרי 40 שנה אצל פרעה, משה לומד מיתרו 40 שנה, וחוזר למצרים לעבוד עם האגו -המטרה היא שטבע האדם כולו, כל האגו, יידמה בשלמות לכוח העליון שטבעו אהבה -החזרה למצרים מסמלת חזרה לאגו שלו שמשה חייב עוד לתקן אף אחד מאתנו לא מזהה את פרעה, את שליטתו המוחלטת של האגו בנו -פרעה מסמל את האגו הכללי. משה זה רצון קטן להשפעה. רצון לגלות את האמת -אצל יתרו הוא לומד מה זו תכונה של השפעה מעל האגו, תכונת החסד -עם ישראל מייצג את הרצונות שאותם אפשר לתקן לאהבה, בתוך האגו הכללי -משה זקוק לאותות ומופתים להראות לאגו שיש לו כוח. האגו זה שדה המציאות כולה משה מקבל מטה, עיקרון שיכוון אותו בדרכו הרוחנית. "שים האגו למטה, ולך מעליו" |
||
+תמליל השיחה
אורן: היום אנחנו נרצה ללמוד מהרב לייטמן מה מסתתר מאחורי הסיפור המוכר כל כך של יציאת מצרים עם כל מיני פרטים מרתקים מאוד שיש בו, שיכול להיות שאף פעם לא הבנו על מה מדובר. תהיו איתנו יהיה מרתק.
טל: אני מרגישה שהסיפור הזה הוא כזה אוצר במיוחד לאנשים כמוני שאוהבים פסיכולוגיה, שאוהבים להבין איך האדם בנוי, את הכוחות שלנו, איך החברה בנויה.
אתם למדתם את זה במסגרת פסיכולוגיה באוניברסיטה?
טל: מעולם לא התייחסתי לסיפור הזה מהזווית הזאת, תמיד זה היה משהו שקוראים אותו בסדר פסח, זה היסטוריה, זה גיאוגרפיה, משעמם, מחכים שזה יעבור ונגיע לאוכל. אבל סוף סוף יש הזדמנות להכיר מחדש את האוצר הזה, החכמה הזאת, ולהכיר מה באמת מסתתר שם, ומה היא בעצם המפה הזאת שנפרשת לפנינו ומראה לכל אחד מה יש בפנימיות שלנו, מה יש בתוך האדם, ואני מאוד מקווה שהיום נצליח לשאוב מהבאר הזאת קצת. אולי תוכל באמת קצת לספר מה היא בדיוק המפה הזאת שנפרשת בפנינו כשאנחנו קוראים את סיפור יציאת מצרים? על מה היא מדברת, על מה היא מספרת לנו?
המציאות היא מציאות שלמה ולכן קשה מאוד לדבר על איזה חלק ממנה בלי לדעת את כל התמונה הכללית. זה כמו במערכת הכללית האינטגרלית שכל חלקיה קשורים זה לזה, ואם אנחנו מדברים על משהו, זה לא יכול להיות שהוא לא קשור לכל יתר החלקים. ככה זה בהיסטוריה, ככה זה בגיאוגרפיה, ככה זה בכל המציאות שלנו, ובכלל במציאות שמעבר למציאות שלנו. אנחנו צריכים לכן קצת להתאזר בסבלנות ולהשתדל אולי לשמוע כמה פעמים. בדרך כלל אנשים שמגיעים לחכמת הקבלה ורוצים לדעת מה סוד העניין, איזו מהות פנימית ישנה בכל מה שאנחנו עוברים ומה קורה, קרה, ויקרה איתנו, האנשים האלו הם צריכים להשקיע בזה קצת זמן ותשומת לב.
אז בואו נתחיל, במקצת לפחות, לטעום בקצה המזלג שיהיה במשהו ברור לכל אחד, ומי שירצה יותר אז יש לו הזדמנות לכך.
טל: בתוכניות הקודמות דיברתם כבר על משה שנולד ואיך הוא גדל בבית פרעה ואחר כך הוא הרג מצרי וברח לבית יתרו ושם הוא התחתן עם ציפורה. ועכשיו אנחנו נמצאים בסצנה מאוד מסקרנת בסיפור, משה שהוא רועה צאן, הולך שם במדבר ופתאום יש לו התגלות, התגלות א-לוהית בדמות הסנה הבוער ששם בפעם הראשונה א-לוהים מדבר אליו, ויש ביניהם איזו שיחה. מה זה הסנה הזה, מה זו ההתגלות הזאת, מה בעצם קורה שם בסצנה שהיא אחת מהמרתקות שבסיפור?
כן, אבל אנחנו לא מדברים על סצנה במדבר, ולא על הסנה הבוער, ולא על הקול שמגיע מתוך הסנה הבוער למשה ואומר לו "משה משה" וכן הלאה. אלא זו ההתגלות הפנימית שבתוך האדם. אף פעם אנחנו לא שומעים ולא רואים את התגלות הא-לוהות אלא זה תמיד קורה בתוכנו לפי התכונות הפנימיות שלנו שאנחנו מסדרים אותן בצורה כזאת שבהן יכולים לקלוט את הא-לוהות.
כמו נניח מכשיר הטלפון שלי, הוא קולט רק את אותו הגל שמגיע אליו. יש באוויר עוד מיליארדי גלים, והטלפון שלי לא קולט אותם, כי הוא מסודר רק לקלוט את הגל המיוחד שהוא מספר הטלפון שלי, ואז כשהגל הזה נמצא באוויר הוא קולט אותו בלבד, ואת כל יתר הגלים הוא לא קולט.
ואותו דבר אנחנו כאן כלפי הבורא. אם אני מסדר את עצמי בצורה כזאת כמו מקֵלט טלפון כך שאני יכול לקלוט את הבורא שמצלצל אלי, אז אני מרגיש בפנים שהוא מדבר אלי.
טל: שזה מה שקורה בשלב הזה אצל משה?
זה קורה, וזה מה שמסופר גם כאן על משה, וזה כך בכל אדם שיודע לסדר בתוכו את עצמו כמקֵלט.
טל: מה היתה הבשלות הזאת שמשה הגיע אליה?
העניין הוא שיש לו אותה תכונה כמו שיש לבורא והם מדברים על גל אחד. הבורא הוא כולו משפיע ונמצא בתכונת ההשפעה והאהבה, וגם משה רכש במשך ארבעים שנה אצל יתרו את תכונת ההשפעה והאהבה. מספרים שהוא לקח עז, כבש, או משהו על הכתפיים, כי היה לו חבל עליו, שהוא ממש מסכן אחרת הוא ימות כי הוא שבר את הרגל, וזה רק אומר לנו על מידת ההשפעה והאהבה והחסד שיש לו, ולכן הוא הגיע למצב שהוא התחיל לקלוט את קול ה' שמתקשר אליו ואומר "הלו, משה משה", ומשה קולט.
טל: ולמה דווקא סנה, ובוער באש?
זה כבר מתוך הגבורות. זאת ההכנה המיוחדת של האגו של משה שהוא הולך לשרוף אותו, שהוא הולך לממש אותו כך שהאגו יהפוך להיות דווקא לחסדים, להשפעה, לאהבה.
טל: זאת אומרת, שכדי להגיע לתכונה כזאת של השפעה האדם צריך לשרוף את האגו שבו?
הוא צריך לעבד את האגו, כי אין באדם שום תכונה טובה, וכל התכונות שלו הן כולן רעות. ואם הוא רוצה שתהיה בו איזו תכונה טובה אז הוא לוקח איזו תכונה רעה שכנגדה, ועל ידי המאור המחזיר למוטב, על ידי עבודה מיוחדת הוא הופך את התכונה האגואיסטית לתכונת השפעה ואהבה.
טל: ולמה אתה אומר שאין שום תכונה טובה באדם?
כי כך כתוב "בראתי יצר הרע". שאנחנו כולנו רק מהיצר הרע.
טל: במה אנחנו רעים, במה התכונות שלנו רעות?
אנחנו רעים בזה שאנחנו לא יכולים להתחשב עם אף אחד, רק עם עצמנו.
טל: שהפוקוס שלנו הוא רק על עצמנו?
בלבד, ולא מסוגלים אחרת. לא מסוגלים, אף אחד. לא שיש בעולם שלנו מישהו שיכול לחשוב על הזולת, אלא הוא חושב על עצמו וכדי שיהיה לו טוב אז הוא גם כן חושב על הזולת, כי הזולת זה האמצעי שיהיה טוב לי. רק בצורה כזאת אנחנו יכולים להתקיים. אנחנו אמנם לא מכירים בזה, לא מבינים את זה, לא מסכימים עם זה, לא רוצים שיהיה כך, אבל זה כך.
טל: כן, ואז מה קורה שם בעצם בפעם הראשונה כשמשה מצליח לשמוע את הא-לוהים, ולגלות אותו? זו הפעם הראשונה שהוא מצליח לחשוב על הזולת?
כשהתפתח בו כוח ההשפעה והאהבה על ידי זה שהוא היה ארבעים שנה אצל יתרו ולמד ממנו, וכשהוא יצא מיתרו בחזרה למצרים, זאת אומרת כשהוא התחיל עם שיטת יתרו להתעמק בתוך האגו שלו, שזה נקרא שהוא חוזר למצרים, אז הוא גילה שהוא חייב לתקן את הטבע שלו, ואז השפעת כוח האהבה על האגו, היא הביאה לזה שהוא השיג בעירה בסנה.
טל: זאת אומרת, שעכשיו משה מתכונן בכלל לטיפול באגו הגדול שלו שנקרא מצרים? הוא עבר איזו הכנה?
כן. הוא יוצא מיתרו מפני שהוא הבין מתוך השינויים שקרו בו, שהוא חייב לעבוד עם האגו שלו. ולכן הוא יוצא מהדרגה הזאת ונכנס לעומק של האגו שלו לתקן אותו, וזה נקרא שהוא "חוזר למצרים".
טל: בשיחה שלו עם הבורא, עם א-לוהים, הבורא אומר לו, מבקש ממנו לחזור למצרים לבצע איזו משימה מאוד גדולה שמשה גם מאוד מפחד מפניה, והוא מצייד אותו בכל מיני אותות ומופתים, במטה, ושולח אותו חזרה למצרים, לפרעה. לאן הוא אומר לו לחזור? לאן הוא שולח את משה?
הוא שולח אותו לתיקון של האגו שלו, לא יותר.
טל: למרות שהוא השיג קשר עם א-להים?
לא, זה לא אומר כלום.
טל: למה?
כי המטרה היא להגיע למצב שכל טבע האדם הוא יהיה דומה לטבע העליון, טבע הבורא, ושהאדם בזה יגיע לדבקות, להשתוות הצורה, ממש לדמיון השלם לא-לוהים.
טל: שאז מה יקרה, מה זה אומר שהוא בהשתוות הצורה, שהוא בדבקות, מה זה אומר?
זה אומר שהוא נמצא בדרגה כזאת שנקראת העולם העליון, העולם הבא, בגן עדן. זה מה שבעצם קורה לנו, כי העולם שלנו זה מה שאנחנו מרגישים בכלים האגואיסטיים שלנו, זהו המצב של הכלים הכי נמוכים, זאת אומרת רגשות, תכונות הכי נמוכים, ומה שאנחנו מרגישים, אנחנו מרגישים את המציאות הכי גרועה. אין יותר גרוע מהעולם הזה. והעולם העליון זה מה שמורגש בתכונת ההשפעה והאהבה הכללית, שאז האדם מרגיש שאין עליו שום הגבלות, שהוא אוהב את כולם וכולם אוהבים אותו, והוא נמצא בזה שמתמלא עם כוח האהבה וההשפעה, ונצחיות ושלמות ללא הגבלות. זה המצב שנקרא "גן עדן".
טל: ובשביל זה משה חוזר למצרים להתמודד עם משהו שהוא מאוד פוחד ממנו, מהפּרעה.
זה האגו שלו שהוא חייב לתקן.
טל: ושל כל אחד ואחד מאיתנו?
בטח. לא עלינו לתקן משהו אחר, חוץ משכל אחד את האגו שלו.
טל: תיכף נדבר על הדברים שהוא מקבל, האותות והמופתים, אבל מה זה בדיוק פרעה הזה שבנו, מי זה פרעה, ואיך נזהה אותו?
זו בעיה, כי אם אנחנו נשאל כל אדם ואדם אף אחד מהם לא יזהה את פרעה, אף אחד מהם לא ידע מה זה אומר להיות בתוך האגו. כי להיות בתוך האגו אדם צריך להיות גם כן במשהו מחוצה לאגו, אז הוא יכול לזהות, ללמוד דבר מתוך דבר. ואם אנחנו לא יודעים מה זה טוב אז איך נדע מה זה רע וההיפך?
טל: גם משה עובר תהליך ארוך עד שהוא הולך להתעמת עם הפרעה שלו.
לכן הוא חייב להתחנך בבית פרעה ואחר כך בבית יתרו כדי להגיע למצב שהוא יכול להיות באמת מסוגל לתקן את האגו שלו.
טל: אז פרעה ומשה הם שני כוחות הפוכים? מהי מערכת היחסים בין שני הכוחות האלה?
פרעה זה האגו הכללי, ומשה זה הרצון הקטן שהוא תכונת ההשפעה, שהפוכה מפרעה. אבל הרצון הזה יכול להיות לפעמים נסתר באדם, ונמצא תחת שליטת הפרעה, כמו משה שהתחנך ארבעים שנה בבית פרעה, ואחר כך הרצון הקטן הזה פתאום קפץ בו והוא לא הסכים להיות יותר בבית פרעה. הוא הרג את המצרי וברח וכן הלאה. ועכשיו כשהוא היה בבית יתרו אז הוא רכש את שיטת ההשפעה, ועם השיטה הזאת הוא כבר יכול להתחיל לעבוד עם האגו שלו, ואז הוא פונה לאגו שלו.
טל: זאת הנקודה שבלב?
זאת הנקודה שבלב. אני לא יודע מהי, אבל אני רוצה להגיע לאמת, אני רוצה לדעת בשביל מה אני חי, בשביל מה חיים. כדאי לחיות, לא כדאי, כולם שואלים אבל אף אחד לא מגיע לפתרון. אותה נקודה שבוערת במשה, היא הנקודה שמושכת אותו לפתרון. כדי להביא אותו לזה, הוא דווקא נכנס לאגו הגדול ורוכש אותו, ומתחנך בו, ומתקשר אליו משך ארבעים שנה, מה שנקרא. זאת אומרת, זו מידה שלמה.
טל: זו התקופה שהוא חי בבית פרעה וגדל כבן שלו.
כן. ואחרי זה, הוא יוצא מזה ורוצה לעלות מעל זה, לברוח מזה. עושים לו כזה מקרה שהוא בורח. חייב לברוח מבית פרעה ומגיע לבית יתרו. בבית יתרו הוא מקבל כבר שינוי. הוא מתחיל, על פני האגו שלו ללמוד מה זה נקרא תכונת ההשפעה, תכונת החסד. ואחרי ארבעים שנה שהוא רכש את תכונת החסד בבית יתרו, הוא כבר מוכן לפנות לאגו שלו האמתי, זה נקרא שהוא חוזר למצרים, חוזר לפרעה. במשך ארבעים השנים אצל יתרו הוא לא היה נוגע באגו שלו, הוא היה כולו מחוצה לו. עכשיו הוא בחזרה לתיקון האגו שלו עם הכוחות שרכש מהיתרו. ואז מתגלה לו הבורא ואומר "בבקשה, אני מסייע לך, אני אתך יחד, בוא יחד", וכן הלאה. ואז הוא חוזר.
טל: אם אדם כבר מזהה את האגו שבו, האם זה אותו כוח באדם שכל הזמן רוצה יותר לעצמו על חשבון אחרים? מה זה בדיוק הדבר שפועל בי, שאני אוכל קצת להתחיל לזהות? על מה מדובר?
זה כל הטבע שלנו.
טל: כל הטבע שלנו.
אין חוץ ממנו שום דבר.
טל: והמשה זו אותה נקודה שבי.
שמחוצה לטבע, שרוצה להתנהג אחרת, לא לטובת עצמי.
טל: נשמע לפי מה שאתה אומר שהיא מאוד קטנה יחסית לאגו.
כן. הוא רוצה להביא את עצמו לשימוש של עם ישראל.
טל: מי זה עם ישראל?
אלה אותם הרצונות, מתוך האגו הכללי, שכן אפשר לתקן אותם להשפעה ולאהבה, למרות שעכשיו כרגע הם נמצאים רק בהשפעה ואהבה לעצמם, אפשר לתקן אותם שהם יהיו בהשפעה ואהבה לאחרים.
טל: למה א-לוהים שולח את משה אל האגו שלו, למה יש את הציווי הזה? למה דווקא הוא ולמה שלא א-לוהים יעשה את זה בעצמו, מה קורה כאן?
זה עניין שהאדם צריך לעבור את השלבים האלו כדי להיות דומה לא-לוהים.
טל: כן.
מצד אחד הוא יהיה עצמאי, ומצד שני הוא ירכוש את כל דרגת הא-לוהים, "ותהיו כא-לוהים, יודעי טוב ורע" וכן הלאה. מה שמדובר עוד בתחילה, בעץ הדעת, עם אדם הראשון.
טל: יש בי איזו תכונה ששואפת לטוב, ששואפת לצאת מהטבע שבו אני משועבדת, והבורא שולח אותי לתקן אותו?
כן.
טל: למה הוא מצייד את משה בכל מיני אותות ומופתים? מהם האותות ומופתים האלה שהוא צריך לבוא איתם לפרעה?
אי אפשר לבוא לפרעה ולהתחיל לעבוד עמו, אלא אם כן צריכים להראות לפרעה שיש לי כוח. אני לא יכול להגיע לאגו שלי כשאין לי כוח באותה רמה כמו האגו לפחות. אגו זה כוח גדול, זה הכוח העליון, כוח הבורא שברא את האגו הזה והוא שולט בכל העולם שלנו, בכל אטום, בכל חלקיק, בצמח, בגוף חי, בפסיכולוגיה שלנו, בכל מה שיש. בכל דבר שולט האגו. זה שדה אגואיסטי שממלא את כל המציאות ומנהל את כל המציאות.
ולכן אם אדם רוצה לגלות את כל המציאות ולעשות עמה משהו, הוא חייב להיות מצויד בכוח כנגדו, אחרת הוא לא מסוגל. לכן משה אומר, אני לא יכול ללכת לפרעה, אני לא יכול לדבר עם הפרעה, אני גם לא יכול ללכת ולדבר לעם ישראל. זאת אומרת, לאותם הרצונות שעדיין נמצאים תחת שליטת פרעה, אבל כביכול יש בהם יכולת, שורש שאני אוכל למשוך אותם תחת שליטת פרעה. ואין לו את זה.
לכן הבורא אומר "בוא אל פרעה", נלך יחד, אתה תעשה את הצד שלך ואני אעשה את הצד שלי. אני אהיה אחריך. הפרעה לא ירגיש שאני עומד אחריך, אבל הכוחות שלי יהיו בך. זאת אומרת, אם משה מסוגל ללכת עם הכוח העליון, עם כוח השפעה ואהבה, ולעמוד נגד האגו שלו, אז הוא מסוגל על ידי פעולות לפי הסדר שכתוב לנו, לגרום לזה שכל עם ישראל, כל אותם הרצונות מסך כול מה שיש בתוך האדם, שחלק מהם נקרא "עם ישראל", שיוכלו לצאת ממצרים.
טל: זה נשמע מטורף, שדה של אגו ששולט בנו ואדם מקבל איזו יכולת.
אנחנו רגילים לזה, אנחנו לא מרגישים את זה, אבל אנחנו כולנו טבועים בזה.
טל: אבל היכולת הזאת לשנות את זה באיזו צורה.
אף אחד לא חושב שזה אפשרי ובכלל אם צריך וכדאי וכן הלאה, מפני שלא יודעים חוץ ממנו שום דבר.
טל: זה נשמע שאדם מתחיל ממש לשחק עם כוחות הטבע, עם הטבע שלו, עם הטבע של הבריאה. הוא מתחיל לשנות את זה, זה נשמע ממש מטורף.
קודם כל הוא מקבל איזה מטה והולך איתו לפרעה, ואהרון מצטרף אליו. מי זה אהרון שמגיע עם משה ועוזר לו לדבר, עוזר לו להתבטא? זה עוד כוח עזר כדי להתמודד עם פרעה?
כן, אהרון זה החלק השני של משה שעוזר לו בעבודה הזאת. פעם את הפעולות עושה משה, פעם עושה אהרון, זה כבר עניינים יותר פנימיים שלא כדאי להיכנס אליהם.
טל: זאת אומרת, הרוב זה אגו, אבל יש בתוכנו גם איזה כוחות שמטרתם לעזור?
לא הרבה.
טל: לא הרבה. משה אהרון וזהו.
זהו. וביהודים שנמצאים תחת שליטת פרעה ולכן בינתיים לא מתחשבים איתם, אין להם כוחות.
טל: אבל לאותן תכונות קטנות ומעטות יש קשר עם כוח גדול. אתה אומר שיש כוח שעוזר להם.
הכול עושה כוח אחד. אין שליט בעולם אלא כוח אחד. וכדי לעורר את האדם ולתת לאדם כל מיני הבחנות על עצמו, הוא חייב לגלות לאדם גם צורות הפוכות, שיהיה באדם הבדל, ניגודיות בין הטוב והרע, ואז אדם "ויהיו כא-לוהים, יודעי טוב ורע". מתוך זה האדם ירגיש שהוא קיים, שהוא נמצא, שהוא תופס את המציאות. בין טוב ורע הוא מבין ומרגיש איפה הוא נמצא, יכול להעריך, לתת הערכה, משקל לכל דבר ודבר וכן הלאה.
אורן: מה זה המטה שמשה מקבל מהאל, מטה שאיתו הוא עושה אחר כך כל מיני קסמים?
טלי: מטה הקסמים.
כן. מטה זה, באיזו צורה אדם הולך למטרה. בדרך כלל אדם, כדי ללכת במדבר או בכלל בכל מקום שהולך, הולכי רגל בהרים או באיזה מקום, תמיד יש להם מטה ביד.
אורן: כן.
מפני שכדי להתקדם בביטחה אתה צריך שיהיה לפניך מישהו שעושה צעדים לפניך, ואתה שם את הרגלים שלך בדיוק באותם המקומות איפה שהוא היה שם רגליים, אתה הולך אחריו, ואתה הולך גם עם המטה.
אורן: כן.
ואז אתה בטוח שאתה מתקדם. זה חוק להולכי רגל.
אורן: מה מיוחד במטה של משה, למה זה מטה קסמים?
מטה קסמים זה שאם אתה הולך בדרך הרוחנית, לא הגשמית, אז ברוחניות אתה לא יודע איפה לשים את הרגליים ואיך להתקדם אחרי מישהו שהולך לפניך. אלא מדברים על איך המשה מתקדם, שהבורא צריך להיות לפניו.
עם ישראל יתקדם אחרי משה, אבל אחרי מי מתקדם משה עצמו? ואז הבורא אומר לו, אני נותן לך משהו במקומי. מה זה במקומי? מטה. מה זאת אומרת מטה? שכל האגו, כשאתה הולך קדימה, תמיד יהיה אצלך מטה בחשיבות.
אורן: מה הקסם שיש במטה של משה?
אתה הולך כל הזמן במחשבה שאתה הולך מטה בחשיבות. זאת אומרת, שהאגו שלך הוא הכי נמוך ממה שרק אפשר, ואתה הולך למעלה ממנו. זה נקרא כוח אמונה, היינו השפעה, אהבה, שבחשיבות היא אצלך למעלה מכוח הקבלה, מכוח האגו. זה נקרא אמונה למעלה מהדעת, זה המטה.
אורן: אם איזו תובנה, הכי חשוב שנצא מכל מה שלמדנו ממך היום?
את זה דווקא.
אורן: מה היא?
משה אחרי יתרו, אחרי שדיבר עם הבורא, אחרי שהוא חוזר למצרים ומוכן להתמודד עם הפרעה, הבורא נותן עיקרון לאדם, נותן עיקרון מיוחד איך להתקדם, בטוח שבכל פניה שתעשה אתה צריך לפנות לשם לא בצורה אגואיסטית, מעל האגו שלך, ואז תצליח.
אורן: תודה רבה לך הרב לייטמן. תודה טל, תודה גם לכם שהייתם אתנו. עד הפעם הבאה כל טוב, "חיים חדשים", להתראות.