חיים חדשים - תוכנית 728 - ספר הזוהר וכוח הטוב

+תקציר השיחה
ספר הזוהר וכוח הטוב |
||
טוב שהזוהר יהיה בכל בית, יוכל לקרב אנשים למהות העניין בהמשך
היום אנו צריכים כוח טוב כמו אוויר לנשימה, ולכן הזוהר התגלה ע"י פירוש הסולם
|
||
+תמליל השיחה
אורן: היום אנחנו נרצה לשוחח עם הרב לייטמן על הספר הכי מסתורי ביהדות, ספר הזוהר.
יעל: אני אתחיל בסיפור אישי. לפני יותר מחמש עשרה שנה מתקשר הטלפון ומישהו מדבר בצד השני ומציע להביא לי את ספר הזוהר. טוב, זה נשמע לי ספר קדוש, נשמע לי משהו טוב שיהיה בבית, אמרתי "כן, למה לא?" מתקשרים לתאם, מגיעים, דופקים בדלת. אני מצפה לספר אחד, מגיעים שני ארגזים, עשרים כרכים פחות או יותר של מה שנקרא ספר הזוהר. הופתעתי מאוד, לקחתי את הספר.
חינם?
יעל: חינם. לקחתי את הספר, פתחתי אותו. ואני יודעת שזה ספר שיש בו אנרגיה טובה, כדאי שיהיה בבית, אני פותחת את הספר, הופתעתי מאוד. לא ראיתי אף פעם ספר דומה לזה. החלק הראשון לגמרי לא ברור. למטה היה איזה פירוש שהיה לי קצת יותר ברור. עד היום אני לא מבינה את הספר הזה, אבל הוא כן נותן לי איזו הרגשה מאוד מאוד טובה בבית שלי. ואני רציתי לפתוח בשאלה האם באמת הספר הזה כל כך קדוש? ומה כל כך מיוחד בו?
שאנחנו ממליצים אותו לכל עקרת בית, לכל אימא בבית. ספר הזוהר הוא ספר מאוד מיוחד. האמת, יכול להיות שזה טוב שהוא יהיה בכל בית, כי אולי על ידי זה אנשים איכשהו יתקרבו אליו לפחות בצורה חיצונית. בצורה חיצונה. ואחר כך אולי יוכלו לשמוע. כי לזרוק ספר הם לא יזרקו, זה ספר מיוחד, קדוש, הם מפחדים. ואז אולי הם ישמעו פה ושם איך לפתוח, איך להשתמש בספר הזוהר.
קודם כל אני רוצה להגיד כך, שכדי להביא כמוך את עקרת הבית לקשר לספר הזוהר, אנחנו שכתבנו את ספר הזוהר והוא נקרא "זוהר לעם". שם אנחנו פשוט לקחנו את כל הספרים, את כל הכרכים האלו שיש לך שם, יצאו לנו בכל זאת 12 כרכים, אבל כתוב בצורה ובשפה שכל אחד יכול לקרוא, ללא שום תוספות כאלה שהאדם מהרחוב לא מבין בהן כלום מה זה. יש לנו את הספר הזה גם באינטרנט, ואפשר לדפדף בו בצורה אלקטרונית, אפשר גם לקנות אותו, זה ספר הזוהר שמיועד לעם.
מה זה ספר הזוהר? רבי שמעון אחרי חורבן הבית, שהוא היה חכם גדול, תנא, הוא כבר נמצא בגובה של הכרת המערכת הפנימית, הוא היה יודע ומכיר את הכוח העליון החיובי שמיועד לאזן את הכוח השלילי. הוא נכנס בין חמישה תלמידים, שאסף אותם רבי עקיבא, כדי ללמד אותם, למסור להם את התורה. כי רבי עקיבא הוא לימד 24 אלף תלמידים, אבל הם כולם מתו במגפה מפני שהם נפלו מהרצון הטוב, המאוזן בין כוח הטוב וכוח הרע, לכוח הרע, לכוח האגואיסטי. כמו כל האנשים שבעולם שלנו ועוד יותר למטה מזה, כי כשאדם גבוה נופל, הוא נופל הרבה יותר נמוך. ולא נשארו לו תלמידים, והוא בכל זאת היה מבין שהוא חייב למסור את התורה שלו לדור הבא. ואז הוא מצא חמישה תלמידים מיוחדים, חכמים כבר, חיבר ביניהם ולימד אותם את כל מה שהיה מבין, יודע והיה יכול למסור.
רבי שמעון היה אחד מחמשת התלמידים האלו, והוא לפי שורש הנשמה שלו הבין את רבי עקיבא בצורת הנסתר. זאת אומרת בכל מה ששייך לעמקי הטבע שלא נראים לעין. גם האחרים כך, אבל כל אחד בהיבט שונה, כמו שבני אדם שבעולם שלנו. ככה זה. לא שהיה ביניהם איזה מחלוקת, בין כל חמשת התלמידים של רבי עקיבא, אלא כל אחד היה יכול לפרש מה ששמע מרבי עקיבא בסגנון שונה, בשפה שונה. ולכן אחד עשה את זה בשפת המדרש, אחד בשפת הקבלה, אחד בשפת התנ"ך, וכן הלאה.
ולכן רבי שמעון, אחרי שנפטר רבי עקיבא, והיו ממש מצבים לא טובים בארץ עם הרומאים, עם כולם, ועם ישראל כבר לא היה עם, הוא היה הרוס ונמצא כבר בגלות, וכאן נשארו ממש שרידים, הוא אסף את התלמידים שנשארו, הם היו עשרה אנשים, והוא הסתתר איתם יחד במערה מיוחדת ליד הר מירון. היה גם מקום אחר בפקיעין, גם פעם זה היה ליד ים הכנרת, אבל כך הם למדו. רבי שמעון לימד את התלמידים האלה, והם ישבו יחד כולם ודיברו, זאת אומרת הם מימשו את מה שהוא היה מדבר. זאת אומרת, הוא היה ראש העשירייה, הוא דיבר אליהם, והם ביחס ביניהם הוציאו את כוח הטוב מעמקי הטבע שלהם שהוא נסתר בכל אחד, אבל נסתר שם. אנחנו קוראים לכוח הזה "נקודה שבלב", שהיא ממש נקודה. וכל הלב הוא לב שחור, לב אגואיסטי.
אז אנחנו יכולים לגלות את הנקודה הזאת הטובה להדליק אותה, להבליט אותה ולהרחיב אותה כך שהיא תהייה כמו הלב עצמו. ואז אנחנו יכולים להגיע לקשר בינינו שנקרא "אהבה". זאת אומרת "ואהבת" בשני לבבך, בלב טוב ובלב רע. לב רע יש לך מהילדות, מהלידה, ולב הטוב אתה יכול להשיג. ואז בשני לבבך אתה יכול להגיע לאהבה, כי אהבה היא משהו שנבנה על הרע, הטוב שמכסה את הרע. כמו שכתוב "על כל פשעים תכסה אהבה".
יעל: ואיך כל זה קשור לספר הזוהר?
ספר הזוהר מדבר איך להשיג את הדברים האלה. אם אנחנו יושבים בעשירייה ואנחנו לומדים ספר הזוהר ויודעים איך להשתמש בו כדי להתקשר בינינו יותר ויותר, יש חוקי העשירייה הזאת, מה שנקרא "מניין", אז אנחנו מגיעים לקשר. ומהקשר אנחנו מגיעים לבקשה, לחיסרון זאת אומרת. זו לא בקשה שאנחנו מבקשים משהו, לחיסרון לאותו הכוח הפנימי החיובי שנמצא בתוך הטבע שלנו. שאנחנו רוצים אותו, אנחנו רוצים על ידו לאזן את הכוח הרע, אז יוצא שזו נקראת "תפילה", זאת התפילה האמיתית. אז אנחנו מוציאים את הכוח הזה כנגד הכוח הרע, אז יש לנו כבר שני לבבות, "בכל לבבך", בשני לבבות, ביצר טוב וביצר רע, כך מפרשים את זה. ואז ספר הזוהר מלמד אותנו את כל הדברים האלה בלבד.
והוא מלמד איך אנחנו יכולים לעשות את זה בעשירייה. והעשירייה, הוא מספר, שזה בעצם כל העולם, כל האנושות זה בעצם גם עשירייה אחת, למרות שאלה מיליארדי אנשים. אבל סך הכל כשמתחברים ומתחברים, מגיעים למערכת שזאת העשירייה, זה האחד, שנקרא "מניין".
יעל: אז אם כך, אם היית יכול למקד, מה הנושא המרכזי של הספר?
הנושא המרכזי של ספר הזוהר וחכמת הקבלה הוא איך למשוך מעמקי הטבע שלנו כוח הטוב לאזן את הכוח הרע שיש לנו מלכתחילה, מהלידה. וכל חכמת הקבלה היא באה כשיטה שנקראת "ג' קווים". שאנחנו כנגד כוח הרע, שנקרא "קו שמאל", מביאים את כוח הטוב, שזה נקרא "קו ימין", ומאזנים ביניהם בשביל הזהב ב"קו האמצעי". וכך מתקדמים. שמאל, ימין, אמצע. שמאל, ימין, אמצע.
יעל: פעם היו כל הדברים האלה, אז איך זה קשור אלינו היום?
היוֹ היוּ. נכון. אבל היום דווקא זה הזמן שאנחנו צריכים לממש את ספר הזוהר. שכל החיים האלו, כל התקופה הזאת של אלפיים שנה, ספר הזוהר הוא לא היה בכלל בשימוש. השתמשו בו רק מקובלים בודדים מהמאה האחת עשרה שהוא נגלה בספרד על ידי אלמנתו של רבי משה דליאון המקובל הגדול באותם הזמנים. כשהיא גילתה את זה היא לא ידעה שזה ספר שאסור לגלות. ומאז ספר הזוהר נגלה והרבה אנשים נעשו למקובלים על ידו. והגדול מהם זה האר"י הקדוש, ואחריו כבר הבעל שם טוב והרבה מקובלים שיצאו מהבעל שם טוב, כתלמידים שלו. ובמיוחד ספר הזוהר קיבל חידוש מזמני רבי שמעון רק במאה העשרים, לפני מאה שנה, על ידי הרב יהודה אשלג, שנקרא "בעל הסולם" מפני שהוא חיבר פירוש לספר הזוהר שקרא לו "סולם". ועל ידי הסולם אנחנו יכולים לעלות בסולם הרוחני מפני שנדע איך להשתמש נכון בספר הזוהר.
יעל: מה יש בסוף הסולם?
הסולם הוא פירוש, זו תוספת לספר הזוהר, איך שהוא מסביר לנו מה כתוב בספר הזוהר. כי את ספר הזוהר עצמו אי אפשר להבין, הוא כתוב גם בשפת המדרש, ובעל הסולם משכתב את הדברים האלה ומוסיף בצורה כזאת שכל אחד יכול איכשהו להבין. ועל פני ספר הזוהר ובעל הסולם, אנחנו עשינו עוד שכתוב, שדרוג, אם אפשר כך להגיד, שזה נקרא "זוהר לעם". שזה יהיה באמת מתאים לאדם המודרני, שהוא ידע לקרוא וליהנות מהספר עצמו. ועל ידי זה, אם הוא נמצא בעשירייה, כמו רבי שמעון, אז הוא ברצון שלו, ברגש ובשכל שלו הוא יוכל להמשיך את המאור שגנוז בספר הזוהר ולאזן על ידי המאור הזה, זה נקרא "אור התורה", כוח הטוב, ועל ידי זה לאזן את היצר הרע שנמצא בנו.
יעל: אמרת שזה בעצם סולם כי עולים במדרגות רוחניות. אז מה יש בסוף הסולם, לאן צריך להגיע?
סוף הסולם זה מצב שכל כוח הרע גדל וגדל, הוא גדל עד הסוף. זה נקרא " מ"ט שערי טומאה", אנחנו מאזנים אותו על ידי "מ"ט שערי קדושה". זאת אומרת שכוח הרע שכל כולו גדל, אנחנו מוציאים מהטבע את כל מה שיש בו גם את כוח הטוב, כי זה לעומת זה ברא אלוקים, אנחנו מאזנים את שני הכוחות האלה ואנחנו נמצאים מעליהם כי אנחנו מאזנים אותם, ואז אנחנו באמת נעשים בעלי שני הכוחות האלה, בעלי הסולם.
יעל: מדברים על תיקון, זאת אומרת כשמדברים על ספר הזוהר אומרים שספר הזוהר נושא איזה תיקון בנשמה של בן האדם.
תיקון ליצר הרע.
יעל: ומה זה אומר תיקון ליצר הרע?
שאנחנו מאזנים אותו עם כוח הטוב, עם היצר הטוב, ועל ידי זה מגיעים לאהבה בשני יצריך, לבבך.
יעל: אני אחזור להתחלת התכנית שלנו. אם כך, מה כל כך מיוחד ומה כל כך קדוש בספר הזה?
הספר הזה קדוש בזה שיש בו כוח מיוחד, ואם אני רוצה על ידי הספר הזה להוציא מעמקי הטבע כוח הטוב, אז ספר הזה הוא מאוד מתאים לזה.
יעל: מה זאת אומרת?
לכן זה נקרא "סגולה". זו לא סגולה שאת קנית את ספר הזוהר ושמת אותו שם על המדף.
יעל: אלא?
הסגולה זה נקרא "שעשרה אנשים שיכולים לקרא בתוך הספר הזה במצב שהם רוצים להתחבר, ולתקן את הרע שבהם, ספר הזוהר הוא המקור הכי הכי מתאים להשתמש במקור הזה כדי לשאוב משם כוח הטוב. שיחבר ביניהם, ואז אותם אנשים שקוראים ספר הזוהר, זה נקרא "קריאה", אבל זו לא קריאה רגילה כמו רומן שקוראים. אז אם אנחנו מגיעים למימוש כזה, שאנחנו מתחברים בינינו ומתגלה בינינו כוח הטוב שמאזן את כוח הרע על ידי שני הכוחות האלה, אנחנו מגיעים לגילוי המערכת הכללית שמנהלת אותנו.
ובמידה שיש איזון בין כוח הרע וכוח הטוב, מערכת הטבע היא מתחילה להתגלות. אנחנו מתחילים להרגיש ולראות בעמקי הטבע איך שאנחנו מנוהלים, ואז על ידי זה כשאנחנו מגלים את מערכת הטבע, הטבע נקרא "א-לוהים", אנחנו מגלים את הכוח הזה שפועל עלינו, שמנהל אותנו, שולט עלינו, זה נקרא "לגלות את הא-לוהות".
יעל: ומה יוצא לנו מזה?
יוצא לנו מזה שבמידה ואני בעצמי נכלל מכוח הרע ומכוח הטוב, אני רוכש את הקשר שלי עם אותה המערכת. והקשר הזה הוא נעשה מאוד מיוחד. כאן יש דבר שאדם לא מבין, צריכים להרגיש את זה וכשאדם מגיע לזה, אז הוא מרגיש.
כשאני מתחיל להתקשר לאותה המערכת, אני נכנס לתוך המערכת הזאת עם הרגש והשכל שלי, אני נשאר שם והגוף שלי נשאר כאן בעולם הזה. כי הוא שייך לדרגת החי. ורק הרגש והשכל שלי שעכשיו הם כלולים שני הכוחות האלה, גם שלילי וגם חיובי נכנס למערכת הפנימית הזאת שבטבע שנקרא "א-לוהים" ואז אני נעשה מחולק לשני חלקים.
החלק הגשמי שלי, הבהמי ששייך לחי, הגוף הזה נמצא בעולם הזה, והחלק הפנימי נכנס למה שנקרא ה"עולם הבא", "לא-לוהות". וכך אני חיי, וזה נקרא "חיים של מקובלים". אחרי זמן מה הגוף שלנו הוא בסופו של דבר מת, ואני לא מרגיש את האובדן הזה, אלא אני בעיקר ממשיך ובעיקר מרגיש את החיים שלי הרוחניים האלו באיזון בין שני כוחות האלה שאני נשאר כבר. לכן כתוב "עולמך תראה בחייך", שאנחנו צריכים עוד בחיים האלה להיכנס גם פנימה, לתוך הטבע ושם להתחבר למערכת הפנימית לחיות שם ולא להרגיש אפילו מוות גופני. וכך ממשיכים אנחנו למה שנקרא ה"עולם הבא".
יעל: בעצם עשית איזו הפרדה, השארת את הגוף בעולם הרגיל. אז מה היתרון לחיות את החיים הפנימיים האלה?
את הגוף הזה אנחנו צריכים רק כדי להיכנס פנימה.
יעל: למה כל כך כדאי לי להיכנס פנימה?
לרכוש חיים נצחיים, שלמים, טובים, כי הגוף שלך סובל ולא נותן לך אפילו ליהנות מהחיים האלו.
אורן: אבל איפה זה להיכנס פנימה?
בתוך העשירייה.
אורן: לא, אבל לאיפה נכנסים? אתה אומר להיכנס פנימה לתוך האלוקות, משהו כזה.
בתוך העשירייה.
אורן: לא, אבל לאן נכנסים? לתוך הא-לוקות?
כן.
אורן: לכן אומרים שאפשר להשתגע מהזוהר.
את זה, אני עוד לא ראיתי.
אורן: אומרים, כולם אומרים.
כן, אומרים, כך זה היה טוב למקובלים להגיד במשך אלפיים שנה, כדי שאנשים לא סתם ילכלכו. תאר לעצמך אם היה אפשר להתעסק בספר הזוהר, אז כמה היה לכלוך סביב זה. כמה ספרים, רומנים, סיפורים, בלבולים מה היה, כמה שיטות היו סביב ספר הזוהר, היה עליו ממש לכלוך גדול מאוד. וכך אין.
מרגע שזה התגלה על ידי אלמנתו של רבי משה דה ליאון. רבי משה דה ליאון היה מקובל גדול, היה לו ספר, וספר הזוהר היה נמסר ממקובל למקובל במשך דורות כך בשקט. הוא נפטר בצורה פתאומית. ואלמנתו היא לא ידעה מה לעשות עם כל הספרים שלו, היא בעצמה סבלה מחוסר אמצעים, ואז היא מכרה את הספרייה שלו. ובן אדם שקנה כנראה שהוא ידע לעשות כסף, ושום דבר חוץ מזה, אז הוא גילה שם ספר, והספר הזה נראה לו ספר מיוחד, אז הוא התחיל לשכתב ולמכור אותו.
ומאז ספר הזוהר התפרסם. כשספר הזוהר התפרסם, הוא התחיל להתפרסם. בהתחלה מקובלים שהיו באותו דור התחילו להגיד שזה לא נכון, אבל אי אפשר היה כך, אנשים אז היו הרבה יותר חכמים מהיום, זה היה לפני אלף שנה. ואז הם אמרו שאסור לנגוע בספר הזה, הספר הזה מביא נזק, ומי מנוגע בו יכול להזיק לעצמו ולאחרים, צריכים לגנוז את הספר, אסור לפתוח אותו וכן הלאה. עד היום הזה, הם גם עשו תיקון מיוחד. זאת אומרת, הם סדרו את זה בנפש האדם, שאדם רגיל, אפילו שהוא חילוני לגמרי, הוא מפחד לנגוע בספר קבלה.
אורן: והיום העניין הזה שונה?
כן, היום זה מתחיל להישבר. כי אנשים היום לא מאמינים בכלום, הם נמצאים במצב שהאגו שלהם, הרצון האגואיסטי שלהם עלה עד כדי כך שלא אכפת להם משום דבר. הם אפילו רוצים לשלוט על הכוח הטוב שנמצא בטבע, אם זה אפשרי. הם כמו פרעה, שאומר "מִי יְהוָה אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ,"[1].
אורן: אז בוא נסגור את עניין השיגעון. אין היום חשש להשתגע מהזוהר?
חס ושלום. אין אף אחד. אני לא רואה, אלא אם באים הרבה משוגעים ואנחנו משתדלים ללמוד קבלה. כי אתה הרי יכול להיכנס לרופא פסיכיאטרי ולשאול אותו כמה? הוא יגיד לך שיש עשרה אחוז אולי אנשים שמסתובבים ברחוב, לא בבתי חולים לחולי נפש, שהם בחזקת חולי נפש, ואנחנו משתדלים שזה לא יהיה כך אצלנו בין התלמידים שלנו, שפתאום לא ייפול כזה אדם, אם הרקע שלו כזה עם עצבים חלשים, שאחר כך יהיה שם רע בוודאי ללימוד שלנו.
יעל: אז למי מיועד הזוהר?
הזוהר מיועד לכל אדם ואדם. מלכתחילה החכמה הזאת היא באה לנו מבבל העתיקה, שאברהם אבינו רצה בזה לשמש לכל הבבלים, וזו כל האנושות של היום. אבל לא יצא, ולכן התנתקה משם קבוצה קטנה של אנשים שהיא קראה לעצמה אחר כך "עם ישראל" ועד היום הזה זה נמצא בקרב עם ישראל. והיום אנחנו צריכים להתחיל להשתמש בזוהר בעצמו, לגלות את השיטה, איך אנחנו מאזנים את הכוח הרע שבטבע שלנו עם הכוח הטוב, ואיך אנחנו מוסרים את הידיעה הזאת גם לכל העולם. כי כך כתוב בתורה, שתורה היא "כִּי בֵיתִי, בֵּית-תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל-הָעַמִּים."[2] שבסופו של דבר כל העולם הוא חייב להיות בזה.
יעל: אז איך אתה מציע לי להתייחס אליו, מה לעשות איתו?
הספר שעומד אצלך את יכולה להשאיר אותו כך בשקט ובכבוד, ואין בו שום דבר שיכול לעזור לך, אלא תצטרכי או לרכוש או למצוא באינטרנט ספר שלנו, זוהר לעם, שהוא כן יכול לעזור כי אנחנו לומדים אותו והוא ספר שכל אחד יכול לקרוא.
יעל: אז מה אני יכולה לעשות הספר של זוהר לעם? איך אתה מציע לי להתייחס אליו. איך אתה מציע לי להשתמש בו?
לפתוח אותו ולקרוא קצת, יש שם דברים שהם באמת מאוד מאוד מעניינים. לדפדף בו, לקרוא פה, ולקרוא שם. את יכולה לקרוא לפי פרשת השבוע בכל שבוע. זו באמת סגולה שעל ידי ספר הזוהר אנחנו מתקנים את כל הכוחות הרעים שבנו וסביבנו. זה באמת נכון. לכן אני ממליץ עליו לכל עם ישראל, ושעל ידו כמו שכתוב אנחנו נצא מהגלות. מזה שאנחנו שקועים בהאגו שלנו והוא ממש ממרר לנו את כל החיים.
אז על ידי ספר הזה אנחנו נצא מהגלות כמו שכתוב בספר הזהר עצמו, וזה ידוע, ונגיע למצב שנגיע למשיח, כי לספר הזוהר יש לו כוח הטוב שמגיע, הוא מושך אותנו מהאגו שלנו, מהרע, ולכן הכוח הזה שיש בו נקרא "משיח".
אורן: לא הבנתי, מה עניין המשיח?
עניין המשיח זה אותו כוח הטוב שאנחנו מושכים על ידי ספר הזוהר מעומקי הטבע, ויכולים על ידו לאזן את הכוח הרע. ולכן אנחנו מגיעים לחיים טובים, שלוים.
אורן: אז צריכים לחכות למישהו? מה זאת אומרת "משיח"?
לא, זה כוח הטוב שבטבע. כוח האור, שמגיע ומאזן את הכוח הרע. זה כוח. זה לא אדם בכלל, אלא כך אנחנו מדברים עד שיבוא המשיח, עד שאנחנו נצליח לגלות שהוא יבוא וכך יאזן את הטבע שלנו.
אורן: מה התובנה הכי חשובה שיש בזוהר שרלוונטית לישראל היום?
לשבת בעשיריות ולקרוא את הספר הזה. וגם יש כמה ספרים שעוזרים להבין ולהשתמש נכון בספר הזוהר. זה הכל נמצא במסגרת הלימודים שלנו, שאנחנו פתוחים לכולם.
[1] שמות פרק ה פסוק ב'
[2] ישעיהו פרק נו פסוק ז'