חיים חדשים - תוכנית 901 - השורש לשנאת יהודים

+תקציר השיחה
השורש לשנאת יהודים | ||
הניגוד בין גישת הנאציזם לגישת היהודים הוא ניגוד בין חוק הטבע הנוכחי לחוק הטבע הרוחני. נושאים מרכזיים בתכנית:
|
||
+תמליל השיחה
אורן: במסגרת סדרת התכניות שלנו "חיים חדשים" עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן אנחנו רוצים לדבר הפעם על התעוררות הנאציזם בארה"ב וגם באירופה. כשהנאציזם התעורר בפעם הקודמת היהודים היו בלב השנאה, העם שלנו סבל יותר מכל. ננסה להבין מה קורה, לאן זה הולך ואיך אפשר לסובב את ההיסטוריה בצורה אחרת?
טל: אנחנו לומדים על זה הרבה, כבר מגיל קטן מלמדים אותנו על השואה ועל מה שקרה, אנחנו מנסים לנתח, להבין, אבל יחד עם זאת כנראה שיש עוד דברים שלא הבנו עד הסוף, כי כמו שאנחנו רואים היום, הנאציזם חוזר לתמונה וקשה לנו מאד להבין איך צריך להתמודד עם זה.
כשנכנסתי קצת לקרוא מה בעצם אמר היטלר, הייתי קצת מופתעת, למעשה גרמניה הנאצית רצתה להשתלט על כל העולם, הייתה שם שאיפה לשליטה, להאדרה של גרמניה, אבל גיליתי זה שבעצם המטרה או המאבק שלו, כפי שהוא אומר, היה בין הגרמנים ובין העם היהודי וכל השאר זו אשליה. הפתיע אותי לשמוע כמה הוא כל כך פחד כביכול מהיהודים, הוא אמר, אפילו אם יישאר יהודי אחד, גם אם הוא לא יעבור חינוך יהודי, גם אם הוא לא ילך אף פעם לבית הכנסת, אפילו אם הוא ילד, יש בנשמה שלו משהו וצריך להשמיד אותו. הוא אמר שהמצפון, המוסר, כל התכונות שהיהודי עושה ברוח שלו מעוותות מבחינתו את החיים של האנושות ומרחיקות אותנו מהטבע ומאורח החיים הבריא והנכון. זה מאד מעניין להבין עד כמה היהודי היה הבעיה מבחינת היטלר ולא שום דבר אחר.
איך אנחנו צריכים לגשת לכל הנושא של הנאציזם שעדיין כל כך רלוונטי, ממה בדיוק היטלר פחד, מה יש ביהודים שהפך אותם לכל כך מרכזיים בגישה הזאת?
האגו שלנו זה כל הטבע האנושי, בדומם צומח וחי אין אגו כי הם מתקיימים לפי חוקי הטבע, יש בהם אינסטינקטים, מה שאם כן במין האנושי, באדם יש רצון אגואיסטי ליהנות, לשלוט. הרצון הזה כל הזמן גדל ובהתפתחות שלו הוא מקבל כל מיני צורות, אוכל, מין, משפחה, עושר, כבוד, מושכלות. כך אנחנו מתפתחים. ההתפתחות שלנו היא לא התפתחות לינארית פשוטה, האנושות היא חברה רב גונית, בכל אחד, בכל הגזעים, בכל העמים זה משתנה, יש הרבה צורות אופי ולכן כשהאגו שלנו מתפתח, אפילו בעשרה אחוז במין האנושי, כל אחד מתפתח לכיוון אחר, ולכן יוצא שאנחנו כל פעם בונים צורה אחרת של חברה ושל חיבור בינינו, חוקי התנהגות שלנו כל הזמן משתנים.
מה שכן קרה משך אלפיים השנים האחרונות זה השיטה של החיבור שהייתה קיימת בעם ישראל. אמנם זה גם לא עם, כבר דיברנו על זה, אבל הפשיסט הראשון, הנאציסט הראשון היה נמרוד, מלך בבל דאז, הוא היה נגד אברהם, אברהם היה היהודי הראשון. מאז יש לנו את המחלוקת הזאת, את פרשת הדרכים הזו, זאת אומרת מי שהיה עם נמרוד התפתח לפי האגו, כמה שיכלו להיות יחד, כן, אבל אלה שלא, הם התפזרו בכל העולם וכיסו את כל כדור הארץ עד היום הזה.
הקבוצה הקטנה שאברהם איחד לפי טבע אחר, לפי שיטה אחרת, היינו לא בחיבור אגואיסטי אלא לפי "על כל פשעים תכסה אהבה", זה ההיפך מהאגו, כלומר אני צריך לאהוב כל אחד ואחד אם הוא מסוגל ומעוניין להתחבר איתי. שיטת החיבור בנויה על וויתור הדדי. אברהם חיבר קבוצה קטנה שהתקיימה במקביל לקבוצת נמרוד שכללה את כל האנושות כולה. אפשר לראות מה היה היחס, בארץ ישראל היו כמה אלפי יהודים, אחרי מצרים, אחרי שהגיעו לארץ ישראל, ואילו קבוצת נמרוד, כל אנשי בבל, גדלו וכיסו את כל כדור הארץ, מדובר על מיליוני אנשים באותם זמנים, ולכן יוצא שהם מנוגדים זה לזה. את הניגוד ראינו גם בין בית המקדש הראשון והשני, אומנם היו אנשים שבאו ללמוד מישראל, כמו היוונים, אבל הניגוד הזה היה מאד בולט.
אורן: בין מה למה בדיוק הניגוד?
הניגוד בין שתי השיטות. שיטה אחת זו שיטת נמרוד, שיטה אגואיסטית, כולם צריכים להיות מחוברים לפי חוקי האגו שיש באדם, השיטה הזו עברה אחר כך מנמרוד לרומא.
אורן: מה זה אומר להיות מחוברים לפי חוקי האגו?
כל אחד יכול להתקיים בתוך האגו שלו, כל אחד משתמש באגו שלו כדי להצליח בחיים.
אורן: אם כל אחד משתמש באגו שלו כדי להצליח זה לא בדיוק חיבור?
אבל יש מדינה, יש חברה, יש חוקים שקושרים אותם יחד מעל האגו שלהם. זה לא באהבה מעל האגו כמו שיטת אברהם, אלא לפי המשטר שקושר אותם ולא נותן להם להתפזר לגמרי ולהרוג זה את זה.
אורן: זאת אומרת לפי שיטת החיים שמייצג נמרוד ושמתפשטת אחר כך לכלל המין האנושי, לכל בן אדם יש אגו, כל אחד רוצה להיות מספר אחת, ולכן אם אנחנו מתקשרים בחברה אז אנחנו צריכים לקבוע חוקים שבהם אנחנו לא נזיק זה לזה. זה קונספט החיים הראשון ששייך לכלל המין האנושי.
כן.
אורן: מה הקונספט השני, המנוגד?
הקונספט השני זה הקונספט של אברהם.
אורן: מה הוא אומר?
שהחיבור חייב להיות למעלה מהאגו. אומנם האגו זה הטבע של האדם, אבל למרות שאנחנו אגואיסטים אנחנו צריכים להיות מחוברים. זאת אומרת לא לקחת בחשבון או כמה שפחות לקחת בחשבון את הנטיות האגואיסטיות שלנו, של כל אחד.
אורן: את הקונספט הראשון אתה מסדיר על ידי חוקים כדי שלא נזיק זה לזה, על ידי מה אתה מסדיר את היחסים בין האנשים בקונספט השני?
לפי חוקי האהבה, ולכן או שיש לך חוקים של רומא העתיקה והפילוסופיה של יוון העתיקה, או שיש לך חוקים של הקבלה, של תורת אמת.
טל: מה שהנאצים אמרו אז זה שאותן תפיסות מוסריות של אחווה, של עזרה לזולת, זה מבחינתם משהו שמעוות והורס את החברה, שהערכים האלה נוגדים את דרך הטבע. למה זה היה נראה להם כך?
כי זה לא לפי חוקי הטבע. הם צודקים, היהודים הלכו נגד הטבע, מה שנקרא למעלה מהטבע, ואילו נמרוד, הרומאים הלכו עם הטבע, ומרומא זה עבר אחר כך לגרמניה, זה כבר ידוע לנו מההיסטוריה.
טל: קצת קשה להבין, כי יוצא שלפי הטבע אנחנו צריכים לחיות חיים מאד קשים שיש בהם אפילו רוע.
אבל אנחנו מסדרים את זה לפי חוקים. תראי את גרמניה, היום זה מילא, יש שם אי סדר בגלל כל הדברים האלה, אבל קודם הם חיו בצורה מאד ברורה, גם האופי שלהם הוא כזה, לשמור על החוקים, לשמור על המשטר, לשמור על התחייבות האדם לחברה, זה היה מאד יפה. כך היה גם ברומא, לא מדובר על איטליה הנוכחית, אבל זה היה עם אחר ומשטר אחר.
אורן: בוא נדבר על תורת הגזע. תורת הגזע הנאצית אומרת שיש גזעים שונים שהטבע יצר והגזע העליון הוא הגזע הלבן או הגזע הארי, ואם יש כל מיני יצורים חלשים, חולים, טפילים אז כמו בטבע, צריך לנקות אותם מהגוף האנושי כדי שהגוף יהיה בריא יותר.
זה היה מקובל כך גם ברומא וגם ביוון.
אורן: מה הקונספט המנוגד לזה שלכאורה מייצגים היהודים?
על ידי אהבה אנחנו מתקנים את הכול, כל אחד משלים את האחרים, ואם יש חולים, אם יש נכים, אם יש כאלה וכאלה, זה צריך להיות בחברה האנושית ואנחנו צריכים לדאוג לכולם.
אורן: אבל למה, הרי בטבע אתה לא רואה שזה כך, יאמר לך הפילוסוף הנאצי.
בטבע ברור שאני מסכים עימו, אבל אנחנו מדברים על זה שהחברה אנושית חייבת להיות בדרגה יותר עליונה מהטבע, היא צריכה להיות בחיבור מעל כל הפלגים, מעל כל ההבדלים, מעל כל השסעים.
אורן: הגישה הזאת מחלישה את המין האנושי או מחזקת אותו?
הגישה הנאצית מאד בריאה והיא כאילו יכולה להתקיים במין האנושי, אבל מפני שהתכנית הכללית של הטבע היא להביא את כל הטבע, כולל את המין האנושי, לצורה עגולה ושכולם ישלימו זה את זה, יוצא שהמין האנושי חייב לעלות לדרגת אהבה מעל השנאה, ואז מתוך הגובה הזה זה ישפיע גם על כל חוקי הטבע של הדומם צומח וחי וגם הם יתחברו למין האנושי ויתקיימו לפי חוק האהבה ולא לפי חוק האגו.
אורן: שני הקונספטים מנוגדים.
חוק הטבע הנוכחי מנוגד לחוק הטבע הרוחני.
אורן: מהו חוק הטבע הנוכחי ומהו חוק הטבע הרוחני?
בחוק הטבע הנוכחי החזק אוכל את החלש, זה בכולם, כולל בין בני אדם.
טל: בלי סנטימנטים מיותרים.
איזה סנטימנטים יש? אין סנטימנטים, חייבים לעשות כך. האם כשהזאב אוכל את האיילה יש לו סנטימנטים? הוא לא שונא אותה והאיילה לא שונאה אותו, שניהם נפעלים על ידי כוח הטבע.
האדם חייב להמשיך לקיים את חוק הטבע במישור האנושי, זה הכול, זה ניתן לו לעשות, אבל מה קורה בצורה כזאת? אנחנו צריכים לנקות את האנושות מכאלה וכאלה בני אדם שלא נמצאים בדיוק בגובה הארי.
אורן: זה הקונספט הנאצי שהגדרת אותו כחוק הטבע הנוכחי, ומולו הבאת קונספט אחר שהוא חוק הטבע הרוחני, מהו החוק הזה?
כל הטבע שלנו הוא אגואיסטי.
אורן: זה טבע האדם?
כן, לא רק טבע האדם, גם דומם צומח וחי, אבל אצלם אינסטינקטים. כל הטבע חייב לעבור תיקון, אבל האדם, דווקא ביגיעה שלו, צריך להעלות את עצמו מהתנהגות אגואיסטית להתנהגות אלטרואיסטית, לאהבת הזולת. ולכן כשהמין האנושי מתקיים באהבת הזולת הוא גם מקרין כוחות, מתוך אהבת הזולת, לרמות של הדומם צומח וחי של הטבע וכך גם הם נכנסים לחיבור נכון עם המין האנושי, וכולם מגיעים לחיבור של השפעה הדדית.
אורן: מהי השפעה, מה המילה הזו אומרת?
השפעה הדדית זה כשכל אחד חושב איך הוא ממלא את השני בכל טוב, בהתאם לרצון הזולת.
טל: כפי שאתה מתאר זה בעצם החוק האידיאלי, אבל לאורך ההיסטוריה אנחנו רואים שהנאצים מאשימים את היהודים בזה שהם הביאו לאנושות כל מיני משטרים כמו סוציאליזם, דמוקרטיה, קומוניזם, שגם הם מושתתים במשהו על העקרונות האלה, אבל אנחנו גם רואים שהרבה פעמים הדברים לא עבדו במציאות, זה לא הביא את האנושות למקום טוב יותר.
לא, זה שהיהודים השתתפו במה שקרה ברוסיה ובעוד כמה מדינות סמוכות זה לא אומר שהם רצו להביא את המשטר הזה, אומנם יש להם נטייה לזה אבל זה נעשה על ידי העמים עצמם. מארקס גם כותב על הסוציאליזם, על קומוניזם, הוא כותב שזו הפורמציה הבאה של האנושות כי היה ברור לו שכך זה יקרה. גם חכמת הקבלה אומרת שאחרי הקפיטליזם צריך להתפתח הסוציאליזם והקומוניזם, אבל לא כמו שזה נעשה ברוסיה או כמו בגרמניה, סוציאל נאציזם.
טל: האשימו את היהודים שהם רוצים להשתלט על העולם, שיש להם בצע כסף, תאוות כסף,כל מיני סטריאוטיפים הפוכים כביכול.
לא, זה לא הפוך, היהודים באמת רצו את זה כי היהודים הם מקולקלים. לפי הטבע המקורי שלהם הם היו צריכים להשתתף רק בהשפעה ואהבה ולהביא לעולם תיקון, אבל במקום זה בחורבן בית המקדש הם נפלו לשנאת חינם, ולכן במקום חיבור, העסקים שלהם הפוכים, הם ממש מתנגדים זה לזה ולכן כל העולם סובל מזה וגם שונא אותם. כי במקום להביא לעולם את שיטת התיקון אפשר להגיד שהם מביאים לעולם את שיטת הניתוק, את שיטת הפירוד, ולכן יוצא שהתיקון שלהם הוא על ידי ייסורים גדולים, הם סבלו בשואה.
טל: מה בעצם האנושות או הנאצים שונאים ביהודים, את המהות החיובית שבהם או את זה שהם לא מבצעים את התיקון, את האהבה בעולם?
אפשר להגיד רק דבר אחד, הנאצים, בחלקם, מבינים מה קורה אצל היהודים, הם חקרו את זה בצורה פסיכולוגית, פילוסופית, גם קבלית, הם היו אוספים את כל כתבי הקבלה שאפשר, אבל הם לא יכלו להבין כי בשביל זה צריכים להיות כבר בגובה אלטרואיסטי, רוחני, ולכן לא ניתן לאיזה פרופסור באוניברסיטה או לאיזה נאצי בארגון שלהם להבין את הדברים. הם אומנם הרגישו שיש כאן משהו, אבל משהו מאוד מנוגד, איזה כוח רוחני שמאוד מנוגד לכוח שהם רצו לרכוש ועל ידו לשלוט בעולם.
טל: מהו הרצון הזה להשמיד.
זה צורת האגו, ודאי, אם אני שונא מישהו שמנוגד לי אז אני רוצה למחוק אותו מהעולם, זה ברור.
טל: תוציא אותם מהחברה, תרחיק אותם, למה להרוג?
לא, בשביל מה לי כל הדברים האלה, הכי פשוט זה לשרוף אותם, שלא יישאר אפילו זכר.
טל: מה הם רצו בדיוק לשרוף?
הם רצו לשרוף את הפנימיות שיש ביהדות, הם הרגישו את זה יותר מהיהודים הרגילים כי הם למדו ורצו לדעת מה קורה. לכן גם היום אנחנו רואים שהאנטישמיות מתגברת בכל העולם, בכל המדינות, גם באו"ם, כולם, מאתיים מדינות נגד ישראל. זה לא שיש כמה כן וכמה לא, ממש כולם, ולכן אנחנו היהודים צריכים להבין למה זה קורה כך. הרי לא משלמים להם כסף על השנאה ואנחנו לא עושים כלום, אבל בזה שאנחנו לא מממשים את הייעוד שלנו אנחנו גורמים להם להיות עוינים אלינו.
אורן: אני רוצה רגע לברר משהו, אמרת שהנאצים רצו לשרוף את הפנימיות שיש ביהדות.
כן.
אורן: זאת אומרת כנראה יש בקרבנו משהו שאפילו אנחנו היהודים בעצמנו לא מזהים, ואילו הם כן הרגישו וחשו אותו ודווקא אותו הם רצו להשמיד. אבל אם אנחנו לא מודעים לדבר הזה, אז למה זה צריך להיות איכפת להם עד כדי כך שהם רצו לשרוף ולהשמיד אותנו?
זה שאנחנו לא יודעים זה לא חשוב אבל השורש הזה קיים. ולכן הם הבינו שאפילו אם יהודי אחד יישאר בעולם, זהו, חייבים למצוא אותו ולהרוג אותו.
אורן: למה?
כי זו נקודת הרצון האלטרואיסטי שממנה יכולה להתפתח שוב חכמת הקבלה וכול שיטת התיקון על ידי חיבור.
אורן: הנקודה הזאת טמונה בכל יהודי?
כן.
אורן: מה אמור להתפתח מהנקודה היהודית?
השיטה הפוכה מהשיטה הנאצית.
אורן: נאמר שהנקודה הזאת היא מין זרע קטן שטמון עמוק בתוך כל יהודי ולא משנה אם הוא מודע או לא מודע לזה , כלום לא משנה, אם ניקח את הזרע הזה ונשקה ונטפח אותו עד שיגדל להיות עץ גדול, מה הוא יהפוך להיות?
הוא יהפוך להיות מקור לשיטת ההשפעה, שיטת האהבה, שיטת החיבור הנכונה, למעלה מהטבע.
אורן: למה זה מעורר בנאצים שנאה?
כי השורש שלהם זה שורש האגו.
אורן: ההתנגשות היא בין שני שורשים מנוגדים, מול מה האהבה?
אהבת הזולת מול שנאת הזולת, הרי אנחנו רואים איך הם התייחסו לכל האנושות.
אורן: כשבארצות הברית שוב מתחילים לעלות היום קולות נאצים, ולא שהם לא היו שם, אבל פתאום הם מרימים קול, מה זה מסמל בעיניך?
בעיני זה מסמל שהיהודים מאחרים את הרכבת, היא שוב תיקח אותם לאושוויץ
אורן: מה זאת אומרת מאחרים, במה בדיוק?
הם צריכים לדעת מה הייעוד שלהם בעולם, למה שונאים אותם, מה הם חייבים לעשות, מה מקור השנאה, איך הם יכולים להתעלות למעלה מזה ולעשות בעולם את התיקון שלהם.
אורן: זה אומר להפריח את הזרע שטמון עמוק בתוך כל יהודי?
כן. להוציא אותו, לפתח אותו ועל ידו להראות לכל העולם שיש התפתחות אחרת.
אורן: רק ליהודים?
לא, לכולם.
אורן: לכלל המין האנושי?
כן.
אורן: איך יכול להיות שנאצי או איזה פשיסט גדול מזהה ביהודי את הנקודה הפנימית הזאת שאפילו היהודי בעצמו לא מזהה, יש לו איזה סנסור, איזה גלאי שאין ליהודי?
כן.
אורן: מהו הגלאי הזה?
הגלאי הזה הוא נקודת האגו הפנימית שלו.
אורן: של הנאצי?
כן, הוא רואה משהו שהפוך ממנו ממש, וכנראה שאתה יהודי.
טל: אנחנו יודעים שלא משנה כמה היהודים ניסו לברוח מהיהדות שלהם ולהיות גרמנים וצרפתים, זה לא עזר להם, בכל זאת חיפשו אותם, כל הדברים האלה נשמעים מאוד לא רציונאליים.
זה מאוד רציונאלי, זה לפי הטבע של האדם. אני חייב לאתר את כל הגזע הזה, אני חייב לראות איפה הם נמצאים, מה קורה עד [הדור] של הסבים והסבתות ואפילו יותר מזה.
טל: אני רוצה לדבר על היהדות של היום, היהודים יוצאים נגד קולות השנאה, הם מפגינים בעד אחדות, הם מפגינים בעד ערכים שאנחנו קוראים להם ליברלים.
על איזה אחדות הם מפגינים?
טל: הם בעד אהבה, בעד שוויון.
אורן: גם בארצות הברית וגם באירופה יש הרבה שמפגינים נגד גזענות.
זה כלום, זה לא נחשב בכלל.
טל: אנחנו תופסים את עצמינו כאנשים שמאוד מאמינים בערכים שאתה מדבר עליהם.
איזה ערכים?
טל: של עזרה, של אחווה.
איפה זה ישנו בעם ישר-אל? אני לא ראיתי את זה.
אורן: גמילות חסדים יש בשפע, גם בארצות הברית, גם בארץ, ברוב הקהילות.
זה הכול אגואיסטי, זה רק מרגיע אותך ולכן זה מקלקל.
אורן: אתה מדבר על דבר אחר?
אני מדבר על דבר אחר, איך להגיע לאהבה על ידי החינוך הנכון שחכמת הקבלה מציגה, "על כל פשעים תכסה אהבה", "ואהבת לרעך כמוך". איפה אתה עוד רואה את זה?
אורן: בכל מקום, בכל בית ספר מגן הילדים ועד האוניברסיטה מדברים על "ואהבת לרעך כמוך", ולא רק אצל היהודים, גם אצל נוצרים. אני חושב שאין סיסמה יותר מפורסמת מזאת במין האנושי בכלל.
נראה לי שאני נפלתי היום לאיזו פלנטה אחרת, לא על כדור הארץ שלי. איפה זה קיים?
אורן: כשהיית ילד חינכו אותך לפי "ואהבת לרעך כמוך"?
בטח שכן.
אורן: אז מה השאלה?
השאלה היא לגבי המימוש.
טל: אם אני מבינה נכון אז במידה שהתופעה הנאצית נראית לנו כלא נתפסת, גם הדבר שאנחנו כיהודים אמורים לתת לעולם זה משהו שמעבר למה שאנחנו חושבים.
באותה מידה היא לא נתפסת. השיטה הנאצית יותר קרובה כי היא צומחת מתוך האגו, ואילו "ואהבת לרעך כמוך" צומח מתוך השפעה, מתוך טבע הפוך שאין אותו באנושות וצריכים לרכוש אותה על ידי כוח עליון.
זו עבודה ארוכה, אבל אנחנו חייבים להתחיל אותה כי אם נתחיל אז המצב כבר ישתנה. אנחנו צריכים רק לשבור את המגמה. אנחנו נמצאים עכשיו ממש בנקודת מפנה של ההיסטוריה, ואם לא נעשה זאת, נחזור לחיים עוד יותר גרועים מאשר היו לפני שמונים, תשעים שנה.
אורן: הזכרת את עניין הפער בין לדבר על "ואהבת לרעך כמוך" לבין לממש אותו בפועל, אתה אומר שלפנינו עבודה ארוכה ותהליך ארוך. איך יראה המין האנושי כשהוא כן יממש את "ואהבת לרעך כמוך" במלוא מובן המילה, במה הוא יהיה שונה מהמין האנושי של היום?
אנשים יחיו בקשר יפה זה עם זה, הם ירגישו שהזולת יותר חשוב מעצמם, לא תהיה שום דאגה. בקשר ביניהם הם ירגישו את הכוח העליון של הטבע, את הכוח הכללי, את כוח החיבור, את כוח האהבה והשפעה, ובכוח הזה שנמצא למעלה מהטבע שלנו הם ירגישו שהם נמצאים במציאות עליונה, ושהם מאבדים את המציאות הזאת שמורגשת בתכונות האגואיסטיות שעכשיו אנחנו חיים ומרגישים אותה.
אורן: אז איפה הם חיים?
הם חיים בכוח ובחוק של אהבה והשפעה, זה נקרא "העולם העליון".
אורן: ולמקום הזה צריכים להגיע כל בני האדם?
כולם.
אורן: והיהודים הם אלה שאמורים להוביל לשם?
כן.
אורן: הרב לייטמן, הזמן שלנו נגמר, התוכנית הסתיימה. תודה רבה.
הזמן שלנו באמת נגמר.