חיים חדשים - תוכנית 929 - תנועת האהבה בעולמנו

+תקציר השיחה
תנועות האהבה בעולמנו | ||
חכמת הקבלה אינה פשוטה לגילוי מפני שאין בה דברים הקוסמים לאדם כמו במיסטיקה. נושאים מרכזיים בתכנית:
|
||
+תמליל השיחה
אורן: היום נשוחח עם הרב לייטמן על קולות שמדברים על "אהבה". בעולם שכולו ממש רחוק מאהבה, מלא שנאה, מלחמות, הרג ואלימות בלי סוף מכל הסוגים, פתאום מתחילים לעלות יותר ויותר קולות שמדברים על אהבה, כמו ב"סופיזם" ובתנועות נוספות בעולם. ננסה להבין לאן זה לוקח אותנו.
טל: באמת לאחרונה, בין כל הכתבות על המאבקים בפוליטיקה, על כסף וכל מה שאנחנו יודעים שקורה בעולם שלנו, שחיתות, הטרדות מיניות, הרבה מאוד מקרים שקורים לאחרונה בעולם, פתאום הופיעו כתבות מסקרנות דווקא על הסופים, מי הם? מה קורה איתם? בגלל ההתקפות שהיו נגדם. זה לקח אותי למקום שהייתי בו פעם, כשגיליתי שיש תנועות כאלה בעולם, שיש אנשים כאלה כמו הסופים, כמו המקובלים, כמו הבודהיסטים, אנשים שמתעסקים ברבדים העדינים של המציאות ומגלים תשובות, שאני כאדם חילוני בכלל לא תיארתי לעצמי שקיימות. בתכנית הקודמת סיפרת לנו שביקרת אצל סופי זקן ואיתו היה בחור אנגלי ששירת אותו ורצה ללמוד ממנו את התורה הזאת. כמו הבחור האנגלי הזה יש עוד הרבה מאוד אנשים בעולם שמגיעים מהעולם המערבי ומתחברים לדתות האלה, לזרמים האלה, למרות שהם עדיין די נסתרים.
רציתי לשאול אותך על העולם הנסתר והמאוד עתיק הזה שקיים אלפי שנים ורק היום אנשים כמוני, חילוניים, מתחילים להבין שהוא קיים. לא רק שאנחנו מבינים שהוא קיים, אלא אותם אנשים שנמצאים בתוכו יודעים שהוא קיים, הם יודעים אחד על השני, אני, למשל, שמעתי על חכמת הקבלה דווקא ממורה תאילנדי למדיטציה שסיפר לי שבדת היהודית יש שיטה רוחנית, אבל אני בעצמי לא ידעתי. זאת אומרת, יש עולם נסתר של אנשים שחוקרים ומנסים לגלות בו את המציאות הרוחנית ואף אחד לא יודע עליו. איך זה יכול להיות שזה נמצא "מתחת לרדאר", למה זה כל כך נסתר מאיתנו?
זה באמת כך, גם לי זה קרה, עברו כמה שנים עד שמצאתי את חכמת הקבלה. ולא פשוט לגלות אותה מפני שאין קונים, אין רצון. אם אנחנו מדברים על מיסטיקה, יש הרבה חוגים, לכל חוג יש משהו משלו ובישראל לא חסרים כאלה יש כאן מבחר ממש עצום, אנחנו אפילו לא יודעים עד כמה וגם לא כל כך שומעים עליהם יום יום.
טל: לא שומעים על זה. מי שחי בעולם החילוני, המערבי, הרגיל, לא שומע על זה.
לא שומעים על זה, כי הם מתאספים בבתים ועושים כל מיני תרגילים, קוראים מאמרים, מנטרות, אני לא יודע מה עוד הם עושים. גם לחכמת הקבלה מגיעים הרבה אנשים "מיסטיים", בוא נגיד כך, והם חושבים שעל ידי תרגילים מיוחדים אדם יכול להתעמק ולהיכנס לאותן השכבות הרוחניות, המדרגות המיוחדות שמעל העולם הזה, שעל ידי מאמץ פסיכולוגי, מאמץ רגשי, הוא יכול לבצע את זה. על זה בנויות כל מיני שיטות, לכן המשיכה לשיטות האלה היא על ידי זה שהם לא דורשים מהאדם יותר מאיזו התעלות רגשית, ומפני שההתעלות הרגשית הזאת קרובה לאדם, זה מלווה בשירים, בריקודים, במוזיקה מיוחדת, בטקסים מיוחדים, הם לובשים בגדים מיוחדים בצבעים, לאו דווקא בצבע לבן, אלא כל מיני צבעים, לכל שיטה יש צבע משלה, יש להם או חוט אדום או מים קדושים או כל מיני צורות אחרות שהם בונים לעצמם.
זאת אומרת, הכול מאוד מאוד קרוב לעולם שלנו וכך הם קיימים, הם מרגישים שיש להם מזה הקלה, שיש להם הצדקה כלפי העולם הזה, הם מקבלים את זה כמו איזה סם קל ומרגישים טוב. כל החיים הגשמיים האלה לאט לאט, על ידי הפסיכולוגיה הזאת, לא נראים ממש ריאליים, קשים, אלא זה בא לאדם ואנחנו צריכים להתייחס אליהם כך שהכול עובר.
טל: וחכמת הקבלה היא לא מיסטיקה?
חכמת הקבלה היא לגמרי לא זה. כשהם מגיעים דווקא אלינו, לא לחכמת הקבלה מהסוג האחר, אלא דווקא אלינו, אנחנו מהסוג הקשה ביותר, אנחנו אומרים "תעזוב את העולם הזה, אין לך כאן כלום, אתה לא יכול להיעזר על ידו בשום דבר כדי להגיע לרוחניות, אתה צריך לעבוד קשה מאוד על עצמך, על האגו שלך, ורק על ידי העבודה הפנימית בקבוצה כשאתה מבטל את עצמך לגמרי, לאפס, אתה מגיע בזה להתקרבות, לא לכניסה, אלא רק להתקרבות לעולם העליון, כי הוא בנוי כולו על שלילת האגו ואתה בינתיים נמצא כולך בתוך האגו".
אבל לא מספרים כך לאדם שמגיע לחכמת הקבלה, כי כשמדברים כך לאדם, הוא לא שומע עדיין ולכן לא אומרים לו את זה, אלא הוא מגיע ומתחיל ללמוד על מבנה העולם העליון, מה זה "אדם", מה זה "טבע" וכן הלאה, הרבה חומר לימודי. ואז זה קורה לאט לאט, מצד אחד, זה מבלבל אותו קצת, ממלא אותו קצת, אבל מצד שני, גם פותח לו במקצת את האמת. לכן כשהוא מגלה את האמת, והוא מגלה אותה אחרי זמן מה, הוא מתחיל לבדוק, "זה בשבילי או לא בשבילי? כל כך הרבה זמן אני נמצא כאן, איפה מה שמגיע לי, איפה הגילוי של העולם העליון, איפה כל הדברים האלה? כי אני לא מרגיש את עצמי טוב כמו שחשבתי שאני ארגיש מזה שאני נכנס במגע עם השיטה הרוחנית. איפה ה"רוחניות" הזאת? אני לא מלא רוח, הפוך, גם אותה הרוח שהייתה לי נעלמה ואני נשאר ריק". זאת אומרת, אדם נמצא במצב שיש לו תרעומת על השיטה, הוא לא מרוצה ממנה ולפעמים גם יוצא, הרבה אנשים יוצאים והם יוצאים בזעם מזה שהכירו כזאת שיטה, שהיא בעיניהם לגמרי לא רוחנית ולא טובה, והם לא מסכימים להישאר.
על זה כתוב ש"אלף נכנסים לחדר ואחד יוצא להוראה", כי רק אנשים שאומרים, "לי אין ברירה, אני מסכים לכל התנאים, כי אני חייב להגיע לסוף, כי פחות מזה החיים שלי הם חיי בהמה ממש", רק אנשים כאלה נשארים. לכן הרבה אנשים שהיו איתנו במגע יוצאים מאיתנו ונעשים כמין שונאים שלנו. וזה טבעי, כי באמת חכמת הקבלה בשיטה שלנו דורשת מהאדם הקרבה של האגו שלו עד דרגת אפס.
אורן: אם אני מבין נכון, המסר הגדול, הכללי, של חכמת הקבלה אומר שבסופו של דבר בן אדם צריך להגיע למצב של אהבה, כמו הכלל הגדול בתורה "ואהבת לרעך כמוך".
כן.
אורן: אם אני מסתכל היום על בני האדם בכדור הארץ, אפשר לחלק אותם לשלושה סוגים, ולא חשוב מאיזו דת או עם הם או איפה הם נולדו. יש אנשים שכל מה שמניע אותם זו תאווה של שליטה, של כוחנות, לכופף את כולם תחתם במגוון צורות, זה יכול להיות בעולם העסקי, זה יכול להיות בתחום הפוליטי, בכל רמה ובכל סוג. זאת אומרת, יש אנשים שבעיניהם להיות "מספר אחד" עם כוח גדול זו משאת נפשם, זו מטרת החיים שלהם, זה סוג אחד של אנשים. הסוג השני נמצא בקצה השני של הסקאלה, אנשים מכל מיני דתות, אמונות ועמים, גם פגשתי הרבה כאלה בעולם, שאומרים, "מטרת החיים של האדם היא לפתח אהבה לאחרים", למי? לכולם, לא רק לדת שלהם ולעם שלהם ולחברים שלהם, אלא לכל בני האדם באשר הם. הסוג השלישי, נמצא בין שני הקצוות האלה, יש הרבה מאוד אנשים שאפשר למצוא אותם בנטיות כאלה וכאלה.
האנשים בשני הקצוות האלה, בקצה אחד, "אנשי הכוח והשליטה" ובקצה השני, "אנשי האהבה", מי מהם יותר חזק, לא מבחינה כמותית, אלא מי מהם הוא בעל השפעה גדול יותר על מה שבאמת קורה בעולם, לאנשים הטובים המבינים שהחיים זה לפתח אהבה או לאנשים שבכוח האגו, האגרוף, הארנק והנשק רוצים לנהל את העולם לטובתם? איזה קצה בסקאלה הזו יותר דומיננטי במציאות מזווית הראייה שלך כמקובל?
אף אחד.
אורן: "אף אחד", אתה יכול להסביר?
כי אין להם כוח במה להיות דומיננטים, אם אתה מדבר על שינוי בעולם.
אורן: למי אין כוח?
גם לאחד וגם לשני. הכוח לשנות את העולם נמצא מעליהם.
אורן: אתה יכול להסביר?
הכוח לא נמצא באלו העשירים או החזקים וגם לא באלו ה"רוחניקים", שרוצים אהבה בעולם, כי הם לא נמצאים בקשר עם הכוח העליון, שיכולים למשוך אותו ולהפעיל אותו בעולם שלנו.
אורן: מה זה "כוח עליון"?
"כוח עליון" זה כוח השפעה ואהבה שאנחנו יכולים למשוך, אם אנחנו בונים מערכת מיוחדת שמושכת את הכוח העליון, מהרמה העליונה, מרמת ההשפעה ואהבה, באמת השפעה ואהבה, למטה, לאזור האנושי, לאזור האגואיסטי. יש שתי רמות, יש רמה עליונה שזו רמת ההשפעה והאהבה ויש רמה תחתונה שזו רמת הקבלה והשנאה. והשאלה היא, האם יש מערכת המקשרת בין הרמה העליונה של השפעה ואהבה למערכת התחתונה של שנאה ודחייה?
אורן: וכוחנות.
כן.
טל: על זה אני בעצם ניסיתי לשאול בהתחלה, כאילו נדמה שאלה שני עולמות מקבילים שרובנו חיים בתוך העולם של הקבלה ושנאה.
איזה שני עולמות? אין בעולם שלנו השפעה ואהבה. אני מצטער.
טל: אבל יש אנשים שמכירים את זה.
הם רוצים לעשות את זה מכוח האגו שלהם. מה שאני אומר, אני אומר על שתי שכבות, אחת עליונה, שזה העולם העליון, הבורא, והעולם התחתון שזה האגו שלנו.
טל: נאמר אותם מקובלים שלאורך הדורות עסקו בכוחות האלה של השפעה ואהבה בעולם והם היו נסתרים, רובנו חיים בעולם ה"קבלה והשנאה", שקראת לו, השליטה, הכוח.
לא, הם לא חיים בזה. מה זה נקרא חיים? הבהמות חיות, הבהמה שלהם חיה, הגוף שלהם חי, הם בעצמם היו חיים בדרגה עליונה.
טל: זה מה שאני אומרת, שאנחנו, האנשים שהם לא מקובלים, חיים בעולם של הקבלה והשנאה ויש אנשים בודדים שחיים בעולם הזה שתיארת, עולם ההשפעה והאהבה, שהוא נסתר, שאנחנו לא מודעים אליו רובנו בכלל.
כן, זו דרגה עליונה.
טל: כמו שני עולמות מקבילים. אז אני זוכרת את ההרגשה שלי בכלל לגלות שקיים דבר כזה, כאילו מתוך העולם של הקבלה והשנאה שחייתי בו, פתאום גיליתי שיש עוד אופציה כזאת, עוד איזה עולם.
איפה גילית אותו?
טל: כששמעתי על חכמת הקבלה, כששמעתי שיש כזה דבר, דרך להגיע לזה.
שמעת זה עוד לא גילית, אבל שמעת.
טל: אבל בתודעה שלי יש כבר אופציה כזאת להיכנס לעולם אחר. אז רציתי לשאול על שני העולמות האלה, האם אמור להיות מגע ביניהם? כמו שאורן שאל על שני הקצוות, האם האהבה צריכה כן להתחבר לעולם שלנו, לאנשים הרגילים.
על ידי מה? על יד מה הכוח החיובי יכול להגיע לכוח השלילי? ומה יהיה ביניהם קצר? כמו בין הפלוס והמינוס? איך יכול להיות שהם יתחברו?
טל: מה שבטוח זה שבתוך העולם שלנו של הקבלה והשנאה כבר קשה מאד לחיות. הרבה מאד אנשים כבר מחפשים את האופציה הטובה.
אז האופציה הטובה היא נמצאת למעלה מהאגו שלנו. זאת אומרת אנחנו נצטרך לעלות לרמה אחרת של הבנה מה זה טוב ומה זה רע.
אורן: איזו רמה?
האופציה שהגברת אומרת שהיא רוצה שיהיה לה טוב, היא רוצה שבאותו האגו יהיה טוב לה. וזה לא יקרה. כי אנחנו נצטרך בעצמנו, בתוכנו, לשנות את הגישה. שיכול להיות טוב לי מזה שאני אוהב את הזולת. ולא שאני אוהב את עצמי ואני לא מרגיש שטוב לי. זאת אומרת אנחנו נצטרך לשנות את המגמה שלנו.
אורן: ממה למה?
מזה שאני עכשיו ניהנה שטוב לי למצב שאני ניהנה מזה שאני עושה טוב לזולת.
אורן: זו נקראת אהבה, לא?
זו נקראת אהבה. כן, אבל לא אהבה שבעולם שלנו.
אורן: מה זה אהבה שבעולם שלנו?
בעולם שלנו אהבה זה שאני עושה טוב לשני ואני ניהנה מזה. ה"אני" ניהנה מזה, האגו שלי ניהנה.
אורן: ואתה מדבר על מה?
העובדה שאני אחר כך מפסיק לאהוב, אין לאגו שלי שום מילוי ממישהו, אז אני מפסיק לתת לו משהו, מפסיק להראות לו סימני אהבה.
אורן: ועל איזו אהבה אתה מדבר?
אני מדבר על אהבה שהיא נמצאת למעלה מהחומר שלנו, למעלה מהרצון האגואיסטי.
אורן: מה זה אומר?
זה אומר שאני צריך לעבור כאן טרנספורמציה פנימית, שינוי פנימי כזה שהיחס שלי לזולת הוא לגמרי לא יהיה תלוי באגו שלי, ברצון ליהנות שלי. איפה אני אשיג דבר כזה? אז לכן ישנה שיטה, שנקראת "חכמת הקבלה", שיכולה להביא לאדם שינוי כל כך מיוחד.
אורן: אני עוד לא תופס מה מהות השינוי.
מהות השינוי שאני מתעלה מעל האגו שלי, מעל החשבונות מה קורה לי. וזה על ידי כוח עליון. אני בעצמי לא יכול לעשות זאת, לא על ידי כל הריקודים ושירים ותפילות, כלום. אני צריך להיכנס לשיטה מיוחדת, לחיבור מיוחד בקבוצה מיוחדת, בשינוי בינינו המיוחד, כך שאני בונה ביחס שלי עם האחרים שנמצאים יחד אתי בקבוצת מקובלים, בצורה כזאת אני מושך אור עליון, כוח מיוחד שהוא בונה בינינו מערכת השפעה הדדית, אהבה הדדית, יחס הדדי למעלה מהאגו שלנו.
אי אפשר להסביר יותר מה זה נקרא למעלה מהאגו שלנו. זאת אומרת שום חשבון במה שאנחנו עכשיו עושים. חשבון רוחני ממש. ואז ביחס הזה החדש בינינו, שיתגלה על ידי הכוח העליון הזה שנקרא "המאור המחזיר למוטב", נקרא גם "תורה". כמו שכתוב "בראתי יצר הרע", בינינו אנחנו מגלים, בקבוצה, בעשירייה. "בראתי תורה תבלין", אז מגיע הכוח העליון ומשנה אותנו.
מה הוא עושה? הוא עושה שכל היחסים בינינו יהיו כולם בהשפעה ובאהבה אחד לשני. ואז אנחנו נקראים "ישראל", רק בקבוצה כזאת, ישר א-ל. זאת אומרת שכולנו מכוונים להשפעה, לאהבה, ומגלים כוח משותף של השפעה ואהבה בקשר בינינו.
אורן: ממה שקראתי על הסופים, לא הכרתי אותם כזה עמוק לפני התוכנית, גם הסופים אומרים שצריך לעלות מעל האני של האדם לרמה של הרגשה של א-לוהים.
אני לא יכול להסביר את זה, לאדם שלא נמצא בשיטה שלנו. אלא מה שנקרא "טעמו וראו כי טוב ה'".
אורן: זאת אומרת, זו רמת דקות שאי אפשר כרגע להסביר אותה.
לא, גם לסופים אפילו אי אפשר להסביר. יש להם רצון לקבל בדרגה מסוימת שהם מסתפקים בזה.
אורן: אני רוצה פחות להתעמק בהבדלים בין השיטות השונות ויותר לדבר על העתיד. בוא נקפוץ רגע קדימה.
כן.
אורן: היום אנחנו רואים שהכוחות הראדיקליים בעולם תופסים גובה וכוח ועוצמה, מכל הסוגים ומכל המינים. בין אם זה כוחות דתיים קיצוניים מאד, בין אם זה כוחות חילוניים קיצוניים מאד, אבל הכוחניות הולכת ומתעצמת. האם אנחנו הולכים לעבר עולם שבו הכוחניות ותאוות השליטה והכנעה והדיכוי של אנשים שהם בעד האהבה והחיבור בין האנשים מי הולך לנצח בעוד כמה שנים במאבק הזה, בין "אנשי החושך" ל"אנשי הטוב"? מי הולך לנצח?
הולך לנצח מי שינצח בעם ישראל.
אורן: תסביר.
או כוח שמשתוקק לאהבה אמיתית, ולשנאה לפירוד ואהבה לאיחוד, שזה מעל הכול צריך להיות. "על כל פשעים תכסה אהבה". מה זאת אומרת? זה הכלל. על כל הפשעים, לא חשוב איזה פשעים, לא חשוב מה קורה למטה, אתה חייב לכסות את זה באהבה. אסור לך להרוס את זה, ואסור לך להרוג אנשים, ואסור לך לכופף אותם. אתה צריך להביא להם שיטה, ולכסות בשיטת האהבה את השנאה שיש ביניהם.
אורן: אתה עונה שבסופו של דבר, בעוד כמה שנים, יתברר שכוח האהבה כאילו הפך את המאזניים והוא התגבר על הכוח הרע שבעולם.
התגבר, אבל לא שהוא מחק אותו.
אורן: לא מחק אותו.
דווקא בזכותו גם האהבה קיימת.
אורן: אני רוצה לדייק בזה. אמרת לי שני דברים, דבר ראשון, שכוח האהבה הולך לנצח את כוח השנאה. דבר שני, הוא לא הולך למחוק את הכוח השלילי מהעולם, אלא מה הוא הולך לעשות?
לכסות אותו.
אורן: מה זה אומר לכסות?
"לכסות" זה נקרא שהוא לוקח את כוח השנאה ומצפה אותו באהבה. אתה מבין מה זה ציפוי, נניח כמו קרם על עוגה.
אורן: ציפוי אני מבין, אבל אם אני בן אדם שמעניין אותו רק כוח ושליטה, ואני לא מכבד אף אחד חוץ ממני, ואני לא מוכן שאף אחד יהיה מספר אחד חוץ ממני, ובדרך לשם אני אדרוך לכולכם על הראש ואשאיר הרבה גוויות אחריי, איך תכסה אותי עכשיו? במה בדיוק?
יש לי כוח אדיר לסובב את כל העולם לטובתי, למצוץ מכולם לחשבון הפרטי שלי, כמו שכל יום רואים בחדשות. כזה יצר גדול, שהולך וגדל היום בעולם, בכל העמים, בכל המדינות, בכל החברות, בכל המגזרים. אני עושה עכשיו כזאת סריקה, ואני מזדעזע עד כמה שזה פשוט בכול.
כן.
אורן: לא הבנתי במה אתה מכסה. זה שיהיו כמה אנשים כמוך שידברו על אהבה זה בסדר, אבל איך זה קשור אלי?
לא, אני לא מדבר על אנשים. אני מדבר על כוח עליון, כי המאור שבה מחזירו למוטב. אם אנחנו בתוך העשיריות, מייצבים קשר בינינו כמו שצריך להיות, בהשפעה ואהבה בינינו.
אורן: מי זה אנחנו ומי זה בינינו?
אנחנו, אלה שלומדים את שיטת הקבלה שנקראת "שיטתו של בעל הסולם", במסגרת "קבלה לעם", או "עמותת בני ברוך".
אורן: התלמידים שלך.
התלמידים שלי, כן.
אורן: אם התלמידים שלך יעשו מה, איך זה ישפיע על מי?
אם יתחברו כמו שצריך, בעוצמה עד כמה שנוכל בכמות ובאיכות, נמשוך מספיק כוח עליון, כוח השפעה ואהבה שנקרא "בורא", או "מאור המחזיר למוטב". נמשוך אותו דרכנו לכל עם ישראל, ודרכו לכל העולם, כמו שבעל הסולם מצייר לנו את זה בסוף ה"הקדמה לספר הזוהר".
אורן: ונגיד שתצליחו, ואני באמת מקווה שתצליחו, איך זה ישפיע על אנשים שהמילה אהבה עושה להם צמרמורת בגוף, היא לא בלקסיקון שלהם.
לא חשוב, מי זה הבן אדם, ומאיפה לאנשים האלה יש כוח אגו כל כך גדול אם לא מלמעלה? הרי כולם מנוהלים.
אורן: אז מה הכוח הטוב שאתם תביאו לעולם? מה הוא יעשה? נניח שאני מייצג את כל האנשים שלא מאמינים באהבה, תן לי כוח, כסף בכיס ונשק ביד. איך הכוחות הטובים שאתה והתלמידים שלך תביאו לעולם, של אהבה, ישפיעו על תפיסת העולם שלי, כאדם שמייצג את תפיסת העולם האחרת, ההפוכה?
הוא ישפיע עליך, פשוט מאד.
אורן: ספר לי איך, אני רוצה להבין. במה זה ישפיע עלי?
לא בצורה שיבואו אליך עם אקדח.
אורן: לא, ודאי שלא. אתם אנשי אהבה, לא תבואו עם אקדחים. אבל מה כן? מה יקרה לי כתוצאה מזה שאתם תשתדלו מאוד ותהיו טובים, ותאהבו ותביאו כוח טוב? איך זה ישפיע עלי?
אנחנו לא נבוא אליך.
אורן: אבל מה יקרה אתי? מי יבוא, מה יקרה?
אף אחד לא יבוא אליך.
אורן: אז איך אתה בטוח שהכוח הטוב ינצח?
אותו האור יבוא אליך ופתאום אתה תתחיל להרגיש שאתה מפסיד מכל הדברים האלה. שיש לפניך מוות, ואתה עוד לא מלאך שחי חיי נצח, אז המוות לפניך ואתה לא השגת כלום, וכל המיליארדים שלך לא שווים כלום. אתה נכנס היום כבר לפשיטת רגל וכן הלאה, תופס איזו מחלה חס ושלום, לא אתה אלא אותו העשיר הרשע, אין לך כלום ואתה עושה חשבון. אתה איש עסקים גדול, עשיר גדול, אתה יודע לעשות חשבונות, אתה רואה שאין לך ביד כלום, חוץ מלהציל את הנשמה. כי מהגוף אתה עוד מעט נפרד, רוצה או לא רוצה, אז פתאום אתה חושב, ומה עם הנשמה שלי? מה עם החלק הנצחי שבי? ואז אתה מתחיל לראות שזה אפשרי.
אורן: החלק הנצחי, הנשמה כמו שאתה קורא לה, זה משהו שקיים בכל אדם?
כן.
אורן: גם אם הוא נראה הכי רע בעולם?
זה לא חשוב, זה לא שהוא כזה, עושים אותו כך.
טל: זה עניין של התפתחות של האנשים. אתה אומר שאם נמשוך את הכוחות האלה אז הם יפתחו את האדם.
אם אנחנו, המקובלים, נמשוך מלמעלה את האור דרכנו לעם ישראל, ודרך עם ישראל האור הזה יישפך ויכנס לכל העולם, האנשים ישתנו. כמו שנאמר קודם, העולם שהוא כל כך רע ונורא, פתאום יתחיל לקבל גלים, גלים מאתנו, כמו מאמפליפאייר ולהשתנות. הכול תלוי בנו.
אורן: מה הקשר בין אלוהים לבין אהבה?
זה אותו כוח.
אורן: כלומר?
זה לא אהבה בהמית, שאתה אוהב את האגו שלך, שיש לך אוכל, מין, משפחה וכולי.
אורן: אלוהים ואהבה, מה הקשר בין אלוהים ואהבה?
אלוהים זה כוח האהבה, כך אנחנו מגלים.
אורן: ומה הקשר בין הכוח העליון לבין האהבה?
אותו דבר, זה הכול אותו דבר. כוח עליון, אהבה, חיבור, תקרא לזה א-לוהים, יש הרבה שמות לכוח הזה, זה הכול אהבה וחיבור, כך זה מתבטא אצלנו בני האדם.
אורן: אם אתה אומר שאהבה זה הכוח העליון, אז אתה באמת מאמין שכוח האהבה זה הכוח הכי חזק שיש, למרות שהוא נראה חלשלוש.
העולם שלנו בכוונה שבור כדי שממנו אנחנו נוכל, בהתנגשות עם האהבה, לגלות אותה דווקא ככוח העליון.