חיים חדשים - תוכנית 969 - היחס לחכמת הקבלה

+תקציר השיחה
היחס לחכמת הקבלה | ||
בחכמת הקבלה אין טקסים, אין אף פעולה גשמית שמשפיעה מבחינה רוחנית. נושאים מרכזיים בתכנית:
|
||
+תמליל השיחה
אורן: היום אנחנו רוצים לשוחח עם הרב לייטמן על החכמה שבה הוא עוסק ואותה הוא מלמד, על חכמת הקבלה. בציבור הישראלי יש כל מיני דעות, חששות, פחדים, אסוציאציות שקשורות לחכמה הזאת, למילים, "קבלה", "ספר הזוהר". ננסה להבין את המשמעות קצת יותר לעומק.
ניצה: היום נרצה לשוחח איתך על כל מיני חששות, פחדים, שיוצרים איזו התנגדות לחכמת הקבלה. אני חושבת שכולנו יודעים, שאם אני אעצור, לדוגמה, אלף אנשים ברחוב ואשאל כל אחד מהם, "מה אתה יודע על חכמת הקבלה, מה זה עושה לך או איזו אסוציאציה זה מעורר בך"? אנחנו כנראה נשמע הרבה מאוד דעות כמו הפחד להשתגע, כל מיני כוחות לא ברורים, מאגיים שליליים, כאלה ואחרים. זאת אומרת, זו התפיסה הרווחת אצל כולנו.
הייתי רוצה לנסות לברר איך בעצם נקשר הנושא של הכוח המאגי השלילי לחכמת הקבלה? והאם יש קשר בכלל?
אין שום קשר. ההיפך, חכמת הקבלה כן מסבירה לנו איך להגיע לכוחות עליונים, אבל "כוח עליון" לא נקרא שהוא יותר חזק, אלא "כוח עליון" נקרא שהוא המשפיע, כוח של השפעה ואהבה, ולא כוח של קבלה ושנאה שזה הטבע שלנו, אלא איך להגיע יותר למעלה מהטבע שלנו, לכסות את הטבע שלנו שהוא הכוח הרע בכוח הטוב. חכמת הקבלה מלכתחילה מביאה את האדם לכוחות הטובים האלה, להשפעה, אהבה, חיבור, שאני צריך לעשות, כמו שכתוב, "אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך", "ואהבת לרעך כמוך", וכן הלאה. היא מלמדת אותנו איך אנחנו משתמשים בכוחות שלנו כדי לתת, כדי לספק, לאחרים את מה שהם רוצים ולכן ביסוד שלה היא לא יכולה ולא מסוגלת לגרום למישהו רע, כי כל הכוחות שרוכשים על ידי חכמת הקבלה הם כוחות פוזיטיביים, כוחות של השפעה ואהבה. זה דבר אחד.
דבר שני, אנשים שומעים שישנה כזאת חכמה נסתרת. ולמה זה נסתר? זה נסתר מכיוון שזה נסתר מהחושים שלנו, אני לא יכול לראות איפה פעולות ההשפעה, אפילו גם את האהבה אי אפשר לראות, נכון שאהבת אם לילד זה דבר ברור, אבל לא על זה מדובר, כי זו אהבה טבעית, היא קיימת גם אצל חיות. ה"אהבה" שעליה מדברת חכמת הקבלה זה "על כל פשעים תכסה האהבה", אפילו שיש שנאה של אדם למישהו, הוא מכסה את השנאה הזאת באהבה, יוצא שאפילו אהבה לא יכולה להתקיים ללא שנאה היא מתקיימת מפני שיש שנאה שקדמה לה. אלו דברים מאוד מאוד מוזרים שאנחנו בעולם שלנו לא יודעים מה לעשות איתם, לא יודעים איך להשתמש בהם, לכן יש הרבה, כל מיני, שמועות על חכמת הקבלה.
אני זוכר לפני ארבעים וחמש שנה בערך, כשהתחלתי ללמוד, היו אנשים שממש החזיקו אותי ככה ביד ואמרו, "מיכאל, מה אתה עושה? אתה לא יודע לאן אתה נכנס. יש לך משפחה כל כך יפה, בית, עסק, אתה כל כך מוצלח, אתה מכובד, לאן אתה הולך?", ממש החזיקו אותי. אז באמת שמעתי הרבה סיפורים על המקובלים מצד אנשים כאלו שלא היו שייכים לחכמת הקבלה, שאמרו, "אתה לא יודע מה זה, אלו בני אדם שכשאתה עומד לידם, אתה רועד", ועוד ועוד, כל מיני סיפורים, הרבה סיפורים.
אבל אני מאוד רציתי לדעת בשביל מה חיים? אני לא רוצה לגרום לחיים שלי ככה לזרום ולסיים אותם כמו שכולם מסיימים בבית קברות. אני רוצה לפני זה לדעת האם לחיים בכל זאת יש איזה ערך יותר עליון ממה שיש בקיום החלבון הזה, הגוף שלנו, ותו לא. כשאני למדתי באוניברסיטה, למדתי ביו-קיברנטיקה, קיום מערכות גופניות, גם רציתי כל הזמן לדעת בשביל מה ולמה, איזה כוחות פנימיים מפעילים את הגוף, לא ראיתי שזה מוסבר בכלל גם לא במדע ולכן הגעתי לחכמת הקבלה. לכן זה לא פלא, אם נשאל הרבה אנשים ברחוב על חכמת הקבלה, כמעט כולם יהיו שליליים.
ניצה: נכון. והשאלה היא באמת למה?
מכמה סיבות. סיבה אחת היא שאם הם דתיים, ודאי הם אומרים, "אין שום בעיה, תקיים מה שכתוב ב"שולחן ערוך" ויהיה לך הכול, העולם הבא, העולם הזה, תעשה כמו שאבותינו עשו. ובאמת ברור מה צריך לעשות, בשביל מה אדם חי? רק כדי לקיים את זה.
ניצה: ואם הם חילונים?
אם הם חילונים, הם אומרים, "אבל סבא שלי היה מקובל גדול", ומספיק לו שהסבא היה מקובל, זה כאילו מכסה גם אותו והוא מתגאה בזה שהסבא היה מקובל. ישנם כאלה שאומרים, "אתה יודע, זה לא בשבילי, עזוב אותי, יש לי עוד משהו לעשות בחיים, אני עוד רוצה ליהנות מהחיים, מה אתה רוצה עכשיו, למרר לי את החיים.
כשאני התחלתי ללמוד את חכמת הקבלה, הייתי בערך בן שלושים, למרות שחיפשתי לפני זה, אבל את חכמת הקבלה התחלתי ללמוד בערך בגיל שלושים, כולם אמרו לי, "מה קרה לך, עכשיו התחלת ללמוד דברים כאלה? חכה עוד שלושים שנה כשתהיה בן שישים ואז תתחיל ללמוד, לקראת הסוף, אבל עכשיו, עוד מוקדם, תעשה חיים".
ניצה: ננסה להבין באמת למה אנשים אומרים את זה, שיש משהו מאחורי התפיסה. המחשבה היא שחכמת הקבלה שונה לגמרי ממה שאתה מתאר, יש פער מאוד גדול בין מה שכולם חושבים על חכמת הקבלה לבין מה שאתה מתאר, יש פער עצום וכולם חושבים כך.
למה כך זה קרה? אומרים שבכל דבר יש איזה בסיס של אמת, גם אם זה יצא בסוף כמיתוס ושקרים ושמועות, יש איזה בסיס. איך הפער העצום הזה צמח?
חכמה שכולה בנויה על האנטי אגו של האדם, שבנויה כולה על הרצון להשפיע ולא על הרצון לקבל, חכמה שלא שייכת לעולם שלנו, כי כל הטבע של העולם הזה הוא בדומם, צומח, חי, מדבר, הבנויים איך לקבל, איך להרוויח, איך להצליח, עוד יותר טוב על חשבון הזולת. חכמת הקבלה בנויה ההיפך, איך אני נותן לכולם, איזה רצון יש להם שאני אמלא, איך אני יכול לגרום להם ליחס טוב? פשוט הפוך, כמו שאת מסתכלת במראה, הפוכה. לכן בעולם שלנו החוקים של חכמת הקבלה לא מובנים, ההנהגה לא מובנת. אתה רוצה להשיג את זה, בשביל מה? לחיים החומריים של העולם הזה, זה לא יעזור, אז בשביל מה אתה צריך את זה? אתה רוצה להרגיש את העולם ההפוך, כמו שכתוב "עולם הפוך ראיתי", בשביל מה?
האדם הבריא שחי בתוך האגו שלו בעולם הזה לא זקוק לחכמת הקבלה, רק אלו שיש להם דחף פנימי לעבור את הגבול מהעולם שלנו הגשמי, האגואיסטי, לעולם העליון האלטרואיסטי, רק אלו מרגישים שיש להם דחף לזה ולהם מיועדת חכמת הקבלה, אבל לא לאחרים. לכן כל ההפצה שלנו, שאנחנו כל כך עוסקים בה, היא רק כדי לצוד כמה וכמה נשמות סך הכול שרוצות את זה, אנשים שיש להם נטייה לזה. בזמננו זה כבר הרבה יותר ממה שהיה פעם ולכן חכמת הקבלה מתגלה ומזמינה, אבל לא לכולם.
אורן: דיברנו בתחילת התוכנית על "כוחות" ואמרת שחכמת הקבלה ביסודה לא מסוגלת לגרום למישהו רע. כשיש לך כוח ואתה כאדם משתמש בו, למשל, הכוס הזו היא כוח מסוים והיא נמצאת ביד שלי, אני יכול להשתמש בכוח הזה, אחרי שנתת לי אותו, בכל מיני אופנים, אני יכול להשתמש בו בצורה טובה ואני יכול להשתמש בו בצורה רעה. אם חכמת הקבלה והדברים שאתה אומר מאשרים את המחשבה הזאת, שהיא עוסקת בכוחות לא רגילים, כוחות גדולים, כוחות חזקים.
חיוביים.
אורן: וחיוביים. את זה אתה מוסיף, אבל אנחנו יודעים שיש הרבה דברים מאוד רעים שנקשרו ברבות השנים לחכמת הקבלה, כישופים, כל מיני כאלה דברים שאי אפשר להגיד עליהם שהם חיוביים.
בוודאי שלא.
אורן: אם חכמת הקבלה באמת עוסקת בכוחות, אני מניח שחלק מאלה שעוסקים בה יהיו בעלי כוחות.
לא בכוחות, "כוחות" זו מילה לא יפה, היא כזאת מעורפלת. חכמת הקבלה עוסקת בכוח הקבלה שהוא כל הטבע של העולם הזה ובכוח ההשפעה שהוא הטבע של העולם העליון, בשני הכוחות האלו.
אורן: מה עם כישופים?
אין דבר כזה בחכמת הקבלה.
אורן: על ידי חכמת הקבלה אפשר להסיר כישופים?
לא.
אורן: אז איך היו אנשים שעסקו בחכמת הקבלה והסירו כישוף?
זו לא הייתה חכמת הקבלה, אולי הם חשבו שהם עוסקים בחכמת הקבלה. אין לך ספר בחכמת הקבלה, ספר אמיתי, מקורי, שמדובר בו על דברים כאלה, אפילו זכר מזה אין. זה כתוב בספרי חכמת הקבלה בצורה גלויה, לא כישופים, לא כל מיני "הוקוס פוקוס", לא כל מיני פעולות כאלו.
אורן: כמו לדוגמא "פולסא דנורא", שהוא הכי מפורסם.
לא, זה לא שייך לחכמת הקבלה.
אורן: אז למה זה שייך?
זה לא שייך. פולסא דנורא הוא מושג רוחני. יש אור עליון, פולסא, דנורא זה אור, יש אור עליון שהורס את האגו של האדם. וזה הכול בדרגה רוחנית כשאדם רוצה להרוס את האגו שלו, משלילי להפוך אותו לחיובי. כמו שאני רוצה עכשיו הכול לעצמי, אני ארצה לטובת הזולת, לכן אני צריך כוח עליון, כוח האור, זה נקרא "המאור המחזיר למוטב", זה כוח התורה.
אורן: אמרת שפולסא דנורא הוא כוח בקבלה שהורס את האגו של האדם.
כן.
אורן: זה מאוד מפחיד.
אבל זה רק אדם על עצמו יכול לעשות זאת, כשהוא רוצה להרוס את האגו שלו, רצון אגואיסטי.
אורן: האם אדם יכול להפעיל כוח כזה? אדם יכול להרוס את עצמו?
אני לא יודע מה זה את עצמו. תברר בדיוק את המילים.
אורן: מה זה הטקס הזה שאומרים פולסא דנורא.
לא, אין טקס בזה.
אורן: היו טקסים כאלה, אנשים עשו את זה לא מזמן.
בחוכמת הקבלה אין שום טקס, אף פעם בחכמת הקבלה אין טקסים. שום דבר גשמי לא משפיע על הרוחניות. תעשה מה שאתה רוצה, אתה יכול ללכת ליער ולצעוק, אתה יכול לעשות את זה בשדה.
אורן: אומרים שעשו טקסים כאלה בלילות בבתי קברות.
בית קברות, אור ירח מלא, ב- 12 בלילה, מה שאתה רוצה, זה לא שייך לחכמת הקבלה.
אורן: אז למה זה כן שייך, לאיזה מדף נדביק את זה? כי בתפיסה הכללית אומרים שזה בשם הקבלה.
לקבלה משייכים הכול. בגלל שזו חכמת הנסתר ואנשים לא עסקו בה, אז משייכים לה כל דבר.
אורן: וזאת טעות בענייך?
זו לא טעות, זה פשוט שקר. טעות זו טעות, אבל זה שקר.
אורן: מי משקר למי?
מי שהמציא את זה. מוציאים מהספרים כל מיני דברים ומשייכים את זה לעולם הזה.
אורן: האם בגלל שאנשים מוציאים מספרי הקבלה כל מיני דברים אומרים שאפשר להשתגע מהקבלה?
כן, וחושבים שאפשר לקיים אותם בעולם הזה. בכלל כל התורה וחכמת הקבלה כתובים בשפת הענפים, ואין בזה לא ידיים, לא רגליים, לא גוף האדם ולא כלום.
אורן: זה באמת מפחיד חכמת הקבלה הזאת.
אם אתה יודע איך לקרוא אותה זה לא מפחיד, אלא להיפך זה פותח לך עולם.
אורן: האם האנשים שהשתגעו לא ידעו איך לקרוא? למה הם השתגעו?
אני לא יודע אם הם השתגעו בכלל.
אורן: פגשתי לפני כחודש מכר והוא אמר לי על מישהו שהוא קרא בספר הזוהר והשתגע לגמרי, ואני זוכר עוד מישהו שכך קרה לו.
הכול דיבורים וסיפורים.
אורן: האם אנשים יכולים להשתגע מהקבלה ומהזוהר?
מהקבלה אי אפשר להשתגע. יכולים להשתגע מכל דבר כולל ספר הזוהר אם קוראים אותו בלי שום הכנה. יש לך הרבה ספרים בפסיכולוגיה ובכל דבר שיכולים להשתגע מהם עוד יותר מחכמת הקבלה.
אורן: בוא נעשה סיכום ביניים. לפי תפיסתך הדביקו לחכמת הקבלה, ברבות השנים, כל מיני דברים שלא קשורים לקבלה, למשל את כל המגיה שדיברנו עליה, כל מיני כוחות שליליים, הטלת כישוף, הסרת כישוף.
כדי להוסיף לזה חשיבות.
אורן: אבל אתה אומר שאין לזה שום קשר למה שבאמת יש בחכמת הקבלה. אלא שלתוך המושג הזה שנקרא בתפיסה הציבורית הרחבה "קבלה", הועמסו כל מיני דברים שלא קשורים אל החכמה עצמה, כמו כל המגיה והכישופים.
כן.
אורן: כלומר בחוכמה הטהורה של הקבלה אין מקום למגיה או לכישופים, לא לזרוק כישוף על מישהו, לא לנקות מישהו מכישופים. חוכמת הקבלה בכלל לא עוסקת בזה.
אתה מדבר כאילו יצאת מהג'ונגל, ממערה, ונמצא כמה אלפי שנים לפני הספירה.
אורן: ובכל זאת יש היום תעשיה שלמה שמגלגלת מיליארדים, מנקה אנשים מכישופים ואלה לא אנשי מערות, זה בימינו וכולם "מקובלים" כידוע.
אם הייתי רוצה להרוויח כסף הייתי עושה גם פולחן גדול מאוד.
אורן: בוא נסכם כדי שמי ששומע יבין. לפי תפיסתך כל מה שקשור במגיה לא קשור לקבלה בכלל, למרות שמשייכים את זה לקבלה.
כן.
אורן: שאלתי אותך קודם אם אנשים יכולים להשתגע מלימוד בספר הזוהר ומלימוד של חוכמת הקבלה, ולא בדיוק הבנתי את התשובה. כי אמרת שאנשים מסתכלים בספרים ורואים למשל שכתוב שם פולסא דנורא, אז הם הולכים עושים מזה כל מיני טקסים אבל הם לא מבינים נכון את מה שכתוב בספרים וכתוצאה מזה הם עושים דברים לא נכונים.
זה לא שהם לא נכונים, אי אפשר לעשות את הדברים האלה בכלל בפועל.
אורן: אבל נעשו טקסים כאלה והם זכו לתהודה ציבורית.
טקסים אתה יכול לעשות, אבל כשאתה אומר שהם עשו טקסים לא נכונים, אז אתה מתכוון שאפשר לעשות טקסים נכונים, ואני אומר שאי אפשר בכלל לעשות שום טקסים כי חכמת הקבלה היא לא בטקסים, ולא בידיים, לא ברגליים ולא בגוף האדם אפשר לקיים אותה, רק בתוך רצון האדם הפנימי, שמשתוקק במקום לעשות פעולות קבלה, לעשות פעולות השפעה. זה הכול.
אורן: אתה עוסק הרבה שנים בחכמה הזאת, נכון.
ארבעים שנה.
אורן: אתה אדם חכם מאוד. וכשאתה פותח את ספרי הקבלה אתה כנראה מבין נכון מה שכתוב בהם. אני, נניח, אדם הרבה פחות חכם, אם אני אפתח את ספר הקבלה שאתה יודע לפרש בו כל דבר בפנימיות האדם, רק בטוב וב"ואהבת לרעך", יכול להיות שאני אפרש אותו בצורה לגמרי שונה ממך, תסכים איתי?
וודאי.
אורן: אז הספר מסוכן, כי יכול להיות שאני לוקח אותו למקום שהוא לגמרי לא נכון, לא מדויק ומזה אולי הבסיס לשיגעונות.
למה שיגעון? קח ספר פילוסופיה, קח כל מדע, כל חכמה, אתה יכול להבין אותה לא נכון. אז מה? אם תיקח ספר רפואה ותתחיל לפי זה לעשות כל מיני פעולות שכתובות שם, זה מסוכן פחות?
אורן: אבל למי אני אעשה פעולות?
לעצמך, לאחרים. גם בחכמת הקבלה מה תעשה? קח ספרים בפסיכולוגיה או בפסיכיאטריה, גם כן.
אורן: אבל לא אומרים על אנשים שקראו ספרי רפואה שהם השתגעו. על אנשים שפתחו את ספר הזוהר אומרים שכן השתגעו.
אני לא ראיתי אף פעם.
אורן: אני ראיתי, לא הרבה אבל ראיתי.
לא, אתה שמעת.
אורן: אומרים כך.
יש אומרים. אתה שמעת, אבל לא ראית. ולא ראית שבפירוש זה מספר הזוהר.
אורן: אלא ממה?
מזה שהם היו משוגעים לפני זה, אני לא יודע. אם בכלל ראית אותם משוגעים. אלא סיפרו וסיפרו. למה? כי האדם לא סובל את החכמה הזאת כי היא מדברת על תיקון האגו שלו.
אורן: אז נעשה סיכום. אתה אומר שאנשים יכלים להשתגע מכל דבר, גם מספר רפואה, גם מספר פסיכיאטריה, גם מספר פסיכולוגיה.
העולם מלא משוגעים.
אורן: את זה אנחנו יודעים הרב לייטמן, העולם מלא משוגעים.
דבר עם רופאים פסיכיאטריים, הם יגידו לך שבטוח 20% ממי שהולך ברחוב, לא ממי שנמצא בבתי חולים.
אורן: כן, אלה שעוד לא בבתי חולים.
כן. 20% ממי שהולך ברחוב הם משוגעים ממש.
אורן: כן, היו לי כמה שכנים כאלה, אפילו על בשרי חוויתי את השיגעונות שלהם.
עוד כמה עשרות אחוזים הם חצי כאלו. ואם נשארו לך כמה שעדיין לא, זה בדרך.
אורן: אז רק לסגור את הנקודה, אתה אומר שהעולם מלא במשוגעים וזה דבר טבעי שבקרב המין האנושי יש הרבה משוגעים.
אם אתה מסתכל על העולם הזה אתה יכול להאמין שהעולם מלא אנשים חכמים, נורמליים?
אורן: לא, אבל פה אנחנו מדברים על לאבד את שפיות הדעת, ברמה הזאת. אתה אומר שאנשים יכולים להשתגע מכל מיני דברים, יכולים להשתגע מספר ברפואה, יכולים להשתגע מספר בפסיכולוגיה, יכולים להשתגע מספר בפסיכיאטריה, יכולים להשתגע גם אם יפתחו את ספר הזוהר, כלומר כל זה לא קשור לספר, אלא קשור לבן אדם בעצמו. זאת אומרת הפתיחה של ספר הזוהר לא מזרזת השתגעות. אני שואל בשיא הרצינות, לא בבדיחות הדעת.
אני מרגיש כאן כמו באינקוויזיציה לפני אלף שנה.
אורן: אתה מרגיש כמו בישראל 2018.
זה אותו דבר.
אורן: ספר הזוהר הוא זרז להשתגעות של אדם או לא? חד וחלק.
ספר הזוהר הוא לא שייך לאף בן אדם ואי אפשר להשתגע על ידו. המקובלים כתבו על זה הרבה פעמים, הרבה דברים. מהאר"י והלאה זה נגלה וכולם אומרים שאפשר לעסוק בזה. אלפי מקובלים היו מאז זמן האר"י ועד ימינו, כולם כתבו על זה, ראשי החסידות, הרב קוק, הרב"ש, בעל הסולם, על מה יש בכלל לדבר? הייתי אומר ההיפך, אנחנו לא יכולים להתקיים בזמננו בלי חכמת הקבלה. זה משהו אחר.
אורן: מי זה אנחנו?
בני ישראל ובכלל כל העולם.
אורן: למה?
כי היא מדברת על איך אנחנו צריכים להמשיך את החיים שלנו אפילו על פני האדמה, בעולם הזה, אם אנחנו רוצים להמשיך ולא להיכנס להשמדה טוטאלית.
אורן: השמדה של מי?
השמדה קודם כל של עם ישראל ואחר כך של כל העולם.
אורן: מה הקשר בין הקבלה לבין להמשיך את הקיום האנושי?
זה סיפור בפני עצמו.
אורן: סיפרת לנו באחת התוכניות הקודמות שכתבו את הספר של הזוהר ואז הסתירו אותו, ובכלל זו חכמת הנסתר. זאת אומרת שהיה למקובלים לאורך הדורות איזה אלמנט כזה שמסתירים, לא מגלים. למה הם הסתירו? הם הסתירו בגלל שפחדו שאנשים ישתגעו או מסיבות אחרות או מה בדיוק? אני פשוט צריך להבין את הנקודה.
הסתירו בגלל שהאנושות במשך שנות קיומה עוברת תהליך של הגברת היצר הרע, הגברת האגו, וכתוצאה מזה אנחנו מתפתחים, אגו יותר גדול דוחף אותנו להתפתחות, חינוכית, טכנולוגית, מדעית וכן הלאה. ואנחנו צריכים להגיע למצב, שעל ידי ההתפתחות הזאת שאנחנו כל כך אוהבים להתפתח, נגיע לסיומה.
מהי סיומה של התפתחות? זה שאנחנו רואים שכל ההתפתחות היא לרעתנו, וזה עכשיו מתחיל להתגלות בעולם שלנו. העולם שלנו נעשה מקושר, גלובלי אינטגרלי, ואנחנו לא יודעים להיות מקושרים נכון, ואז הטבע שסוגר אותנו ביחד, מזמין בנו שנאה גדולה מאוד זה לזה בכל מיני רמות, והעולם נכנס לסכנת השמדה, כי אנחנו לא יכולים להיפרד זה מזה. הטכנולוגיה, הטכניקה, כלי התקשורת, כולם כל כך סוגרים אותנו יחד שאני מרגיש את עצמי בכלוב. ומדינות, תראה מה שקורה איתן, הן מפריעות זו לזו ולא יודעות איך להיפרד, פעם זה לא היה כך. לכן חכמת הקבלה מגלה את עצמה דווקא בדור שכבר מבין שהוא חייב איזו שיטת תיקון לאגו שלנו כדי לאפשר לנו להתקיים בעולם שהוא מקושר יפה זה לזה.
אורן: ולמה בדורות הקודמים הסתירו אותה?
כי לא היה בה שום צורך, גם לא ראו בה שום חשיבות. בשביל מה? אם אני יכול להתקדם, להתפתח, "נגלה יבשות, נפתח את החלל, נעשה כל מיני דברים, תראה כמה ומה נעשה, טרנסצנדנטלי, הכול". והיום? רואים שהגענו למבוי סתום. ומה הלאה? כדי להתקדם הלאה אנחנו צריכים כוח שמקשר אותנו טוב, אחרת נפוצץ את כדור הארץ. אני כבר לא מדבר על אקולוגיה ועל הכול. אז כדי לא לפוצץ את עצמנו אנחנו צריכים את הכוח הטוב, ואת הכוח הטוב מביאה לנו חכמת הקבלה לכן היא מתגלה רק עכשיו.
אורן: כי מה היה חסר קודם לכן?
חסרה נחיצות בחכמת הקבלה, היינו יכולים להתקדם בכוח האגו שלנו בצורה טובה מאוד. היום אנחנו רואים שהאגו שלנו הביא אותנו למבוי סתום.
אורן: הכוח שהקבלה יכולה היום להביא למין האנושי, מהו בדיוק אם נגדיר אותו לסיכום הדיון שלנו על כוחות, איזה כוח שחסר היום בעולם הקבלה יכולה להביא?
התחשבות, חיבור, עד דרגת האהבה בינינו.
אורן: בין בני אדם?
כן.
אורן: בין כל בני האדם?
כל בני האדם.
ניצה: אז אם אני אפתח את ספר הזוהר מה יקרה לי?
לא יקרה לך שום דבר, את לא תביני שם שום דבר.
ניצה: נניח שאני אבוא ואני אלמד, אפתח את ספר הזוהר.
אם את באה ללמוד זה לא מיד, זה כמו ספר בפיזיקה, את יכולה מיד להבין משהו? זה ספר שהוא למומחים. אחרי הרבה קורסים אנחנו מלמדים אותו. אבל באמת הוא מיועד כבר לכל מי שבאמת רוצה לדעת טוב איפה הוא חי ואיך הוא יכול לממש את החיים שלו נכון.