Left Sidebar Content

חינוך, הורות והוראה

חינוך לדמיון בריא

בשנותיהם הראשונות, ילדים לא ממש מבחינים בין מציאות לדמיון, כפי שאומרים החוקרים. מהו הגורם העיקרי שיכול לבנות בילד כלים לתפוס את המציאות נכון? מתי הדמיון עלול להתברר כגורם מזיק? ומה נוכל לעשות גם עם עצמנו, המבוגרים, כדי לממש את מלוא הפוטנציאל של הדמיון?

הדבר החשוב בפיתוח דמיון אצל ילדים, הוא לדאוג לכך שתהיה להם סביבה של חברים טובים. אומנם יש ילדים בעלי נטייה מיוחדת להיות עם עצמם ולהתפתח לבד בתחומים כמו ציור או מדע, אבל בדרך כלל הכי טוב לילד זה לשחק עם חברים. משחקים ספורטיביים, משחקי חשיבה, משחקי תיאטרון, לא חשוב מה, העיקר לשחק יחד, בחברה. בצורה כזו הדמיון של כל ילד מתערבב עם הדמיונות של האחרים, ובכוח משותף הם מבררים מהר כל תמונה ותמונה, עוברים מדמיון לדמיון, והתפתחות הדמיון שלהם יותר טובה ומועילה.

כדי להבין מהו דמיון מזיק, ניקח דוגמה. דובים הם חיות טרף לכל דבר, כמו אריות. אבל הדימויים החמודים שנתנו להם בכל מיני סיפורים ואגדות גרמו לאנשים מסוימים לחשוב שמדובר בחיית מחמד, שאפשר לבוא וללטף אותה, לשחק איתה, לחבק אותה, אפילו לצפות שהיא תחבק אותם בחזרה. אותה תמונה מעוותת שנצרבה בדמיונם בילדות ליוותה אותם עד לבגרותם, ומעת לעת שומעים על מקרים שבהם בני אדם נקלעו לסכנת חיים כשהתקרבו כך לדובים. אומנם זו דוגמה קיצונית ומעט מוטרפת, אבל היא מבהירה נקודה מהותית: הרבה מהטעויות שאנחנו עושים בחיים נובעות מכך שאנחנו מדמיינים שלמעשינו יהיו תוצאות כאלה ואחרות, בניגוד גמור לחוקי הטבע.

ואם כבר הזכרנו את חוקי הטבע, אז בואו ניגע בעוד עניין חשוב שקשור לדמיונות. מה כדאי להסביר לילדים ששואלים על אלוהים, כדי לחסוך להם פנטזיות מבלבלות? 

ובכן, הדבר תלוי בסביבה שבה הילד מתחנך, כמובן. עם זאת, באופן כללי מומלץ להסביר בצורה הכי פשוטה: אנחנו חיים בתוך מערכת גדולה, הטבע, ויש כוח כולל שמפעיל אותה. כוח הטבע הכללי הוא שנקרא אלוהים. אנחנו יכולים ללמוד לגלות אותו, ולהשתמש בו לשיפור החיים שלנו. 

איך זה קורה? כוח הטבע הכללי מתגלה בקשר שבין כל פרטי המציאות, כל פרטי המערכת. הדרך שלנו לגלות אותו היא דרך התקשרות עמוקה עם כל הסובבים אותנו. אם נצליח להתקשר בהדדיות זה לזה, עד לרמה של אהבה לזולת, בתוך רשת הקשרים הטובים שנבנה בינינו אנחנו נגלה את אלוהים, את כוח הטבע הכללי. לכן החוק הכולל של המציאות הוא "ואהבת לרעך כמוך". כהורים, חשוב שההסבר שלנו יתרחק ממיסטיקה וכדומה, ויתמקד בלכוון את הילד להתקשרות הדדית עם האחרים.

ועכשיו אלינו, המבוגרים. גדלנו בסביבה שחשפה אותנו לכל מיני דברים, לא כולם הכי חיוביים. וגם היום בבגרותנו, כלי התקשורת והרשתות החברתיות מאכילים אותנו בכל מיני מסרים ורעיונות. חלקם מרדימים, חלקם מושכים לכל מיני כיוונים שאין בהם שום צורך, חלקם פשוט מטמטמים. 

איך נוכל לתקן תפיסות שגויות ולהיפטר מכל מיני דמיונות מזיקים? נקודת ההתחלה היא להכיר בעובדה שאם כך זה יימשך, אנחנו מפסידים המון. יש בידינו לשדרג את התכנים שאנחנו צורכים, ולהתפתח בכיוון שיביא משמעות, סיפוק ושמחה.

דמיון בריא, במלוא מבון המילה, הוא הכוח שאמור לקדם אותנו אל עתיד יפה ונאור, שבו כל בני האדם מחוברים זה לזה באהבה, ופועלים יחד לטובת האדם, החברה והאנושות כולה. ככל שנלמד את התמונה העתידית הזו ונצייר אותה בעיני רוחנו בעזרת כוח הדמיון, יתברר לנו איפה אנחנו עומדים היום ביחס אליה, ומה עלינו לעשות באופן ריאלי כדי להתקדם בכיוון הנכון.

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 1009 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 ב-HOT ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content