Left Sidebar Content

מדע ותפיסת המציאות

חכמת הקבלה כשיטה מדעית

הוכחה, הסקת מסקנות, הפרכה, מדידה - איך העקרונות המדעיים האלה מיושמים בשיטת המחקר של חכמת הקבלה, ומה יש לה להציע לאדם שרוצה להתפתח בעזרתה?

בדומה לכל מדע ארצי, בחכמת הקבלה דרושה הוכחה. וכמו שכדי להוכיח שאיינשטיין למשל צדק או טעה, עליך להיות מסוגל להבין ולבצע את אותם הניסויים שהוא ערך בעצמך, כך גם בחכמת הקבלה. 

המקובלים הגדולים פרסמו את הניסויים שהם ערכו, ותיעדו את הממצאים. כשאדם מן היישוב קורא את מה שהם כתבו, הוא לא מסוגל להבין דבר. למה? כי הניסויים הללו נערכים במרחב שהוא לא מרגיש בכלל. בטבע עליון, נסתר, שנמצא מעבר ליכולת הקליטה הטבעית של האדם. 

בהתאם לזאת, כדי להבין את הניסויים שמתוארים בחכמת הקבלה ולהיות מסוגל לחזור עליהם, עליי לפתח קודם יכולת קליטה של אותו עולם עליון שהמקובל גילה וחקר. לאחר שאגיע בעצמי למצב המסוים שעליו נכתב, אוכל להבין את הניסוי שנעשה, לחזור עליו, ואז תהיה לי הוכחה. לכן נאמר בחכמת הקבלה: "מה שאתם תחזו לכם, עיניכם תראינה ולא זר".

בתהליך של ניסוי מדעי יש הסקת מסקנות, וכך גם במחקר הקבלי. האדם מגלה את חוקי הטבע העליון ברמה מסוימת, ובה הוא מבצע ניסויים. התופעות שהוא יגלה והמסקנות שהוא יעלה, שייכות לרמה הזו בדיוק, ולה בלבד. לכן עליו לרשום את הנתונים והתנאים המדויקים, שבהם התבצע הניסוי. 

באופן כללי, המסקנות המתקבלות במחקר הקבלי הן לגבי פעולות הכוח הכללי שבטבע, שנקרא בקבלה גם בורא או כוח עליון. התוצאות מכל ניסוי פרטי שעורך המקובל שייכות לו, אך גם מועברות למערכת הכלל-אנושית ומקדמות את כולם. המטרה הגדולה של התפתחותנו כבני אדם, היא להתקשר לבורא על ידי רכישת תכונות כמו שלו, תכונות של אהבה ונתינה טהורה.

מדענים דגולים בלטו בכך שלא חששו להפריך את המסקנות הקודמות שלהם. גם במחקר הקבלי זה קורה, ודוגמה בולטת אפשר לראות בספריו של הרב"ש, הרב ברוך שלום אשלג, בנו של "בעל הסולם", הרב יהודה אשלג. אביו כתב בין היתר את הספר "תלמוד עשר הספירות", ובו תיאר לפרטי פרטים את מבנה הטבע העליון, את החוקים והתהליכים שמתרחשים בדרגות ההשגה השונות. כאשר הרב"ש למד את הכתבים הללו, הוא היה כותב לעצמו שאלות, אחר כך מוצא להן תשובות במחקר הפרטי שלו וכותב אותן בשולי הספר בכתב ידו. בחלוף הזמן, כאשר הגיע שוב לאותו מקום בספר, לעיתים הוא הפריך את התשובות הקודמות שלו, מחק אותן ורשם "לא נכון", כי גילה תשובות אחרות. דבר זה נובע מכך שבמהלך התפתחותו המקובל נמצא בדרכי התגלות הבורא אליו, ויכול להיות שהגילוי הבא משנה במשהו את הגילוי הקודם, נותן לו פן אחר, צבע אחר וכן הלאה.

בכל ניסוי שהמקובל מבצע, בהתאם למה שהוא לומד מחכמת הקבלה, הוא רוצה להעביר את כל המחקר המתואר בכתבים על עצמו, כי על ידי זה הוא גדל, לומד ומתקדם. אם הוא לא יכול לשחזר את הפעולות או את התוצאות המתוארות, אז הוא מתחיל לחקור למה זה כך, איפה הוא טעה או אולי איפה טעה קודמו. גילוי הטבע העליון מחייב את האדם להיות כזה: בכל פעם נפתחות בו תכונות כאלה שהוא לא יכול לעצור את עצמו, הוא מרגיש צורך לפתוח כל דבר ועניין, לחקור, להיות בספק.

האם יש אזורים במחקר שאליהם המקובל פוחד לגשת? לא, אבל כל עוד אין לו את היכולת לחקור אזור מסוים, הוא מתייחס לזאת כדבר שאליו אסור לו עתה לגשת. "אסור" בקבלה פירושו "אי אפשר", עכשיו. וכך, בשונה ממדענים רגילים שלא מודעים לעובדה שיש גבול להשגתם, ולכן לא מתייחסים לשום דבר כאל אסור או מותר ואחר כך נתקלים בכל מיני תופעות לא ברורות, בחכמת הקבלה הכול מדורג. יש מדרגות, ובכל אחת מהן יש חוקים מסוימים שאומרים מהו גבול המחקר שבה, ומה כבר שייך למדרגת ההתפתחות הבאה. כל הגבלה מתארת את מוגבלות התפיסה הפנימית של החוקר, באותו שלב.

שערי ההשגה הרוחנית נפתחים בפני האדם בזה אחר זה, כאשר הוא רוכש את היכולת הרגשית והשכלית המתאימה לפתוח אותם. השער הראשון הוא בעצם תנאי הכניסה למחקר הרוחני, והוא דורש ניתוק מכל אינטרס אישי כדי להבטיח שהחקירה תהיה נקייה, בלתי-תלותית.

"האדם הוא עולם קטן", מצאו חכמי הקבלה, והכול כלול בו. לכן במחקר הרוחני האדם חוקר את עצמו. הוא בודק ומודד עד כמה הוא מסוגל להתעלות מעל הטבע האגואיסטי, להידמות לכוח העליון על ידי רכישת תכונת האהבה והנתינה שלו. 

שלא כמו במדע הארצי שבו אני לוקח סרגל כלשהו ומודד אובייקטים כאלה ואחרים, במחקר הרוחני אני צריך להיות גם הסרגל עצמו. אני מודד על עצמי עד כמה אני מאפשר לכוח העליון לשרות בי, למלא אותי, עד שיוכל להתגלות בי בצורה בלתי מוגבלת, במלואו.

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 1055 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 ב-HOT ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content