Left Sidebar Content

חינוך, הורות והוראה

חרם חברתי בין ילדים

מוחרמים. ילדים מוחרמים. אחת התופעות שיותר מרסקות את לבנו, ההורים. נכון, חרמות היו גם פעם, אבל כיום הרשתות החברתיות לא נותנות מנוח אפילו לרגע, והלחצים איומים. מאיפה הדבר נובע? מה אפשר לעשות איתו? כמה עצות חשובות בדרכנו לחיים חדשים.

לפני הכול צריך לדעת שטבע האדם הוא האגו, כלומר הרצון ליהנות באופן אגואיסטי. הטבע הזה גורם להרגשה שאני גבוה יותר מכולם, שהאחרים צריכים לשרת אותי, וכן הלאה. אני הולך ברחוב, נכנס לכיתה, מה שאני לא עושה, מלווה אותי ההרגשה שכולם באו לעולם רק כדי לשמש אותי.

מעבר לכך, יש אנשים שנולדו עם אגו גדול במיוחד, חלקם גם קיבלו בבית יחס שבנה בהם תחושה שהם מלכים, כולם הסתובבו סביבם, הכול היה שייך להם, מה שניפח להם את האגו יותר ויותר. כתוצאה מכך, גדל ילד שלא מבין למה כל העולם לא עושה בדיוק מה שהוא רוצה. מבחינתו, אפילו בלי שיאמר מילה, כולם חייבים לרקוד לפי הרצון שלו.

מבחינה התפתחותית, בכל דור מתבצעת קפיצת אגו. כיום אנו מצויים בדור אגואיסטי מאוד, גאוותני מאוד, שבו אנשים כבר לא מסוגלים להתחשב בזולת. לא מרגישים את הזולת, אלא רק עד כמה הם יכולים לנצל את האחרים לטובתם. לכן כל המטרה שלהם בחיים היא איך להוריד את האחרים, איך להרגיש שכולם פשוט כלום לעומתם. זה התענוג שלהם, אלה הדחפים הפנימיים שמניעים אותם להתנהג כפי שהם מתנהגים.

רואים זאת בכל מקום ובכל תחום. החל מהיחסים שבכנסת ישראל, דרך אנשי התקשורת ועד לשיח ברשתות החברתיות. כל הזמן מאבקים, ויכוחים, מלאי גאווה נפוחה. ללא שום תועלת אמיתית לחברה. וכאשר כך מתנהלים הדברים בעולם המבוגרים, עם איזה טענות נוכל לבוא אל הילדים? הם בסך הכול מעתיקים ומשפרים.

התופעות השליליות שאנו מזהים אצל הילדים, הם רק קצה הקרחון ממה שעובר בתוכם. הם מיטלטלים בין רגשות כה עזים, טרגדיות גדולות ממש מתרחשות ביניהם. המועקה הפנימית שחשים ילדים מוחרמים תלווה אותם כל החיים. כל כך עצוב, כל כך מעורר דאגה.

כדי שנהיה מסוגלים להקל עליהם, עלינו קודם כל להפנים שתיקון המצב לא תלוי בהם, אלא בנו המבוגרים. כשנתקדם במשהו לעבר תיקון החברה שבה אנחנו חיים, נדע גם איך לקדם את ילדינו האהובים.

ועתה נתבונן במערכת היחסים שיוצרת חרם חברתי. בדרך כלל, יש מנהיג לחרם ויש מונהגים. המנהיג הוא טיפוס שבאופי שלו טבועה הנטייה לשלוט. הוא אוהב לשלוט, מסוגל לשלוט, מוכן למשוך אחריו את האחרים. בכל קבוצה ובכל חברה זה קיים, כך מסודר הטבע. השאלה היא מיהו אותו מנהיג, ועד כמה הוא מודע לכך שיש לו כוח וגם אחריות. הבעיה מתחילה מכך שלא המנהיג ולא המונהגים מבינים מה שהם עושים, אלא הטבע האגואיסטי שלהם פשוט מוביל אותם לשאוב הנאה מכך שהם מדכאים מישהו. מחרימים.

הטיפול במונהגים צריך להיות בכך שנחזק אותם וניתן להם כוחות, שלא ילכו כמו חיילים אחרי אותם מנהיגים, שלא יאפשרו להם לשלוט בהם. הטיפול במנהיגים צריך לכלול הסבר של העוול הגדול שהם עושים לעצמם ולאחרים, במידה והם בגיל שבו כבר אפשר לקלוט את הדברים. מעבר לכך, כדאי לבנות כנגד כוח השליטה שלהם גם כוחות אחרים, של מנהיג אלטרנטיבי או של חבורת ילדים. עלינו להביא למצב שבו מנהיג החרם ירגיש שהוא מאבד את מעמדו בשל התנהגותו, שעומד להיות לו רע, רק אז הוא יעזוב את העניין. תמיד האגו פוחד להפסיד.

בגילאים בוגרים יותר אפשר לדבר עם הטיפוסים המנהיגים על הרצון שלהם להישאר גדולים בעיני האחרים. רצון זה יוכל להתממש לאורך זמן, רק אם הילדים סביבם יהיו מרוצים מהם. אם הם ייתפסו כמנהיגים טובים, אז גובר הסיכוי שיוכלו להמשיך להנהיג גם בעתיד ולא שמחר יסובבו אליהם את הגב וילכו אחרי מנהיג אחר, טוב מהם. סוג של פוליטיקה, כמו אצל הגדולים.

ומעבר לכל הטיפולים הנקודתיים, השאלה הגדולה היא איך אפשר לייצר מצב שבו כוח חיובי ימשוך אותנו לכיוון הנכון? דבר כזה דורש טיפול יסודי בטבע האדם, וזהו תחום העיסוק של חכמת הקבלה שחוקרת את התפתחות האדם, החברה והטבע.

במבט רחב, אנו רואים שהאנושות מנוהלת על ידי הכוח הרע שבטבע. כוח שהורס הכול, שלא נותן לנו לסדר את היחסים בין בני האדם, בעולם, במדינה, בחברה, בעבודה, אצל הילדים בכיתה, לפעמים אפילו בתוך המשפחה. לכל אחד אינטרס משלו, ותמיד מתחולל בינינו מאבק. אם רצוננו שהמאבקים הללו ייפסקו פעם, עלינו ללמוד את יסודות הטבע ולבדוק האם יש בטבע רק כוח שלילי, או שאולי נוכל למצוא איפשהו גם כוח חיובי, שיאזן את השלילי ואולי אף יגבר עליו?

בדרגת הדומם רואים חלקיקים ובהם מינוס ופלוס, יש חושך ואור, קור וחום, שני יסודות שמצויים באיזון כלשהו ביניהם ומאפשרים את הקיום. בדרגת הצומח רואים יחסים מורכבים יותר, מתרחשים חילוף חומרים ושינויים נוספים שדרושים כדי לשרוד ולצמוח. בדרגת החי כבר בולט יותר המאבק, הפרטים אוכלים זה את זה, נלחמים על מקומם זה למעלה מזה, אבל כל זאת מנוהל באיזון על ידי הטבע ודרך אינסטינקטים מוגבלים. אריה שטורף איילה, לצורך המחשה, לא עושה זאת לצורך הנאה, אלא רק כדי להתקיים. לעומת זאת האדם, "ידו בכול" כמו שנאמר במקרא. האגו האנושי לא יודע שובע או גבולות, הוא פשוט רוצה לבלוע את כל העולם.

באה חכמת הקבלה ומסבירה שיש כוח טוב בטבע, אבל אנחנו צריכים ללמוד למשוך אותו אלינו. שיאזן את האגו שלנו, את המינוס שבנו, עם הפלוס שלו. כל שיטת הקבלה מדברת על איזון הכוחות, ומלמדת כיצד להביא את הכוח הטוב אל חיינו. כיום השיטה הזו מתגלה כי אנו מצויים בתקופה היסטורית מיוחדת שבה הכוח השלילי הגיע לעוצמה כה גדולה, ואם לא נדע לאזן אותו בפנינו הרס כללי.

כאשר אנחנו ההורים נלמד למשוך את הכוח החיובי לעולמנו, גם הילדים שלנו יושפעו לטובה. היחסים הנוראים בדמותם של חרמות, נידויים ושאר רעות חולות יחלפו מן העולם, והילדים יזכו לקצת שקט, שלווה ושלום. אותם מנהיגים שכיום מובילים חרמות חברתיים, כאשר הרע הגדול שבהם יאוזן עם כוח טוב, דווקא הם יהיו אלה שיוכלו למשוך את כולם אחריהם לבניית חברה מאוזנת.

מן המקורות

"הצד השווה שבכל בריות העולם הוא, שכל אחד מאתנו עומד לנצל לכל הבריות לתועלתו הפרטית, בכל האמצעים שברשותו, ומבלי לקחת בחשבון כלל שהולך להיבנות על חורבנו של חברו... והאמת ניתנת להיאמר, שככל שהאדם גדול יותר, ומצוין ביותר - באותו השיעור ממש מדת היחידיות שבו, גדול ומצוין ביותר... וכשנגיע לנקודת הגובה העליון של המדרגות, נשמש כולנו ביחידיות שלנו רק בצורה של 'נתינה לזולתו', ולא יארע אף פעם לשום אדם שישמש עמה בצורות של 'קבלה לעצמו'".

בעל הסולם - הרב יהודה אשלג, מאמר "השלום בעולם"

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 1090 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 ב-HOT ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content