Left Sidebar Content

מדע ותפיסת המציאות

חשיבה מדעית בחכמת הקבלה

מה אומרת חכמת הקבלה על דטרמיניזם, על אמפיריות, על סובייקטיביות של הצופה? האם יש הבדל בין צורת החשיבה המדעית המוכרת, לבין צורת החשיבה המדעית שמובאת בקבלה? מספר נקודות למחשבה, למי שמוכן כבר לפרוץ את גבולות התפיסה.

ראשית, חכמת הקבלה חוקרת עולם נסתר, עולם עליון יותר מזה שניתן לקלוט בכלי החישה הטבעיים שעימם נולדנו, בתכונות שלנו, עם הרגש והשכל שלנו. משום כך, איננו יכולים לגשת למחקר הקבלי ולבחון את התופעות שהחכמה הזו מתארת, לפני שאנחנו רוכשים כלים חדשים, שיעזרו לנו לגלות את העולם העליון, להתמצא בו ולחקור אותו.

שנית, חכמת הקבלה מלמדת שכל מה שקיים בעולמנו למעשה יורד מאותו עולם עליון. היחס בין שני העולמות הללו הוא כמו בין שורש לענף, כשהשורש הוא בעולם העליון והענף בעולם שלנו. כל מה שמתרחש בעולמנו הוא תוצאה מהעולם העליון, ולכן חכמת הקבלה מאפשרת למי שמפתח כלי קליטה חדשים, לדעת הכול.

עקרון הדטרמיניזם אומר שבטבע אין מקריות אלא חוקים קבועים ומוחלטים. כיצד חכמת הקבלה מתייחסת לדברים?

לפי הקבלה, החוק הכללי והקבוע שבכל מערכת הטבע נקרא אלוהים. היא לא מתייחסת לאלוהים כאל דמות מופשטת שיושבת אי שם בשמים ועושה מה שבא לה, אלא כאל הטבע, כוח עליון, חוק עליון שכולל בתוכו חוקים פרטיים. "חוק נתן ולא יעבור", נאמר במקורות, כדי להדגיש שאין שום מקריות. ובשונה מהמדע הארצי שנסמך לעיתים על חישובים סטטיסטיים ועל הסתברויות, במחקר הקבלי אין כאלה דברים אלא חקירה שנערכת בצורה אבסולוטית, מדויקת. בנוסף, חכמת הקבלה מלמדת שהכוח העליון לא משתנה, והגורם היחיד שבו יכול להתרחש שינוי הוא האדם עצמו. 

העיקרון האמפירי אומר שמדע נבנה על סמך איסוף נתונים ועובדות. חכמת הקבלה גם כן התהוותה מתוך ניסיון חושי ותצפיות מדעיות. החוקר הראשון בקבלה, המקובל הראשון, חי לפני כ-5780 שנה. שמו היה אדם. לפניו חיו דורות רבים, אבל הוא היה הראשון שגילה את הטבע העליון. תוצאות מחקריו מובאים בספר "רזיאל המלאך". מלאך פירושו כוח, ורז מלשון סוד. כלומר, מחקרו עוסק בכוח הסודי, בעולם הנסתר, במערכת האלוהות. תלמידיו המשיכו במחקר הזה, ומכאן הצטברה לאורך הדורות חכמת הקבלה.

איך מוגדר הטבע העליון בקבלה? 

בשתי מילים: מחשבת הבריאה. כמו שבתכנות כותבים איזה קוד, ואחר כך מריצים אותו והמחשב מבצע פקודה ועוד פקודה, כך חכמת הקבלה מתייחסת למציאות כולה. מחשבת הבריאה היא מחשבה עליונה, המחשבה של הכוח העליון, הבורא, המחשבה שלפיה הטבע כולו מתחיל לעבוד ולהתממש, בכל הרמות, בכל הנבראים, בכל מה שנמצא ומתפתח.

חכמת הקבלה בנויה כולה על ניסויים. האדם מבצע אותם בצורה הכי פשוטה ובטוחה - בתוך עצמו. זה לא סובייקטיבי, כי כדי לחקור את הטבע העליון האדם צריך תחילה להתעלות מעל הטבע המקורי שלו, ולכן זה המחקר הכי אובייקטיבי שרק אפשר, וזו גם הסיבה לכך שהקבלה מכונה חכמת האמת. התעלות מעל הטבע משמע התעלות מעל האגואיזם שטבוע בכל אחד מלידה, שמוגדר בקבלה כרצון לקבל הנאה ותענוג לעצמו, או בקיצור רצון לקבל. רק אחרי הניתוק מהרצון לקבל, האדם יכול להתחיל לבדוק ולברר את הטבע העליון, בצורה שתהיה בלתי תלותית בו עצמו.

בהכנה לכל ניסוי המקובל נדרש להכין את עצמו, כי הוא עצמו זה האובייקט שעליו הוא יבצע את הניסוי. הוא מתכונן לבדוק את שני הכוחות שבטבע, ששילובים ביניהם יוצרים את כל סוגי החומר, כוח הקבלה וכוח הנתינה. איזה יחס יש בין שניהם, ואיך הוא יוכל לבנות את עצמו בדומה לבורא. 

למה הכוונה? מלכתחילה האדם הפוך מהבורא - כולו מקבל וחושב רק על עצמו ואילו הבורא תכונתו היא טוב המוחלט - ובכל ניסוי וניסוי הוא בודק איך להפוך יותר לנותן, למי שחושב על טובת הזולת בלבד, ובכלל זה טובת הבורא. את התוצאות של הניסויים שלו הוא רושם, כמו בכל מדע ומדע.

עיקר המחקר הקבלי הוא בתחום שנקרא תפיסת המציאות. המקובל רואה עד כמה המציאות שהוא מרגיש וחווה, תלויה בתכונות שלו עצמו ולא בשום דבר אחר. הוא מגלה שתמונת המציאות מועתקת מהפנימיות שלו, ומוקרנת למול פניו. בכל ניסוי הוא מבקש כוחות עליונים לשינוי תכונותיו, מקבלה לנתינה, מאהבה עצמית לאהבת הזולת, ואז בודק איך העולם שהוא מרגיש משתנה, בהתאמה. וכך, בניגוד לכל המדעים הארציים, הוא רוכש יכולת לשנות את המציאות.

בחכמת הקבלה האדם נמצא במחקר בלתי פוסק, של הטבע שלו לעומת טבעו של הבורא. הוא לומד איך להיות באינטראקציה איתו, איך הכוח העליון הזה משפיע עליו, ואיך הוא יוכל מצידו להשפיע עליו בחזרה. בכל שלב האדם בודק עד כמה הוא מסוגל להשתוות עם הבורא בתכונותיו, עד כמה הוא מתקרב או מתרחק ממנו. ושאלת המחקר שלו היא תמיד אחת: איך אני מגלה בתוכי את כוח האהבה והנתינה, בכל רגע ורגע, בצורה המירבית?

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 1054 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 ב-HOT ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content