Left Sidebar Content

חינוך, הורות והוראה

חשיבות החינוך להתפתחות האדם

איזה גן שלחתם את הילדים? ולאיזה בית ספר? למה דווקא לשם? כיצד משפיע החינוך על עיצוב האדם? עד איזה גיל אפשר לחנך? התבוננות רחבה על מושג החינוך ועל המטרה הגדולה של התפתחות האדם.

קודם כל, הגדרה. אם נסכם את ההשפעות הסביבתיות על האדם, כולן גם יחד ייחשבו לחינוך שהוא מקבל. מה שבסך הכול האדם סופג מהטבע הסובב, מהאנושות, מהחברות השונות שעמן הוא בא במגע במשך היום, מכלי התקשורת וכן הלאה, כל זה משפיע עליו ומשנה אותו. יוצא שכולנו כל הזמן מתחנכים. בין אם אנחנו מודעים לכך או לא, בין אם החברה מתכוונת לחנך אותנו או לא, בכל יום מצבנו חדש כתוצאה מסך כל ההשפעות שספגנו אתמול. 

מעבר לכך, כשמדברים על תהליך חינוכי עלינו להבדיל בין השפעה מכוונת שאנחנו בונים כלפי האדם, לבין השפעה מקרית כביכול שגם תחתיה הוא נמצא. כדי לדעת איפה אנחנו נמצאים ולאן אנחנו מתקדמים, חשוב לבדוק את כל סוגי ההשפעה של הסביבה על הפרט.

בעלי חיים גם כן מספקים לצאצאיהם ההדרכה. מה ההבדל בינה לבין החינוך שנותנים בני אדם לילדיהם? אצל בעלי החיים מדובר בהדרכה הכרחית מינימלית, שאותה הגור יכול לספוג וליישם כאן ועכשיו. לעומת זאת, חינוך אנושי מכין את הילד לכל מיני מצבים עתידיים שבהם הוא עשוי להידרש להחלטות מורכבות.

מטרת החינוך היא לבנות בתוך הילד דמות של אדם מחונך. את הדמות הפנימית הזו הוא ישווה עם כל דבר חיצון שבו ייתקל, ויוכל לקבוע אם הוא טוב, נכון, כדאי, או לא. הדמות המחונכת תשמש לו כמצפן שיכוון אותו בכל משעולי החיים. התהליך החינוכי מבוסס על מתן דוגמאות טובות, פיתוח משחקים, תרגילים וחברה תומכת - כל אלה גם יחד בונים השפעה של סביבה טובה על הילד.

כל מה שיש באדם מעבר לחיה בא על ידי החינוך. לו יצויר שילד היה גדל ללא חינוך בכלל, הוא היה מתנהג כמו חיה ביער. כלומר, בכל רגע ורגע מבצע מה שדורש גופו: עושה את צרכיו בפינת הרחוב, לוקח אוכל לפיו מכל דוכן מזון שנקרה בדרכו, לא מתחשב באף אחד ובשום דבר.

עד איזה גיל אפשר לחנך אדם, לעצב אותו, להשפיע על התנהגותו? למעשה, עד יום המיתה. ממתי אפשר להתחיל בחינוך? עוד לפני הלידה. יש קשר חזק בין העובר לאמו, ומה שהיא לומדת נספג בתוכו.

מעבר לחינוך המוכר, חכמת הקבלה מלמדת שיש רמה נוספת של חינוך להתפתחות רוחנית. במה מדובר? בהגדרות הרגילות אדם מחונך נחשב מי שלא מזיק במכוון לזולת, תרבותי, בעל אינטליגנציה פנימית, וכיוצא בזה. הוא פועל במטרה למלא את הרצונות השונים שמתעוררים בו כמו הרצון לאוכל, מין ומשפחה, הרצון לעושר, כבוד ושליטה, והרצון לידע ומושכלות. כל הרצונות הללו נחשבים בקבלה לרצונות גשמיים, ומעבר להם יכול להתעורר באדם גם רצון גבוה יותר: הרצון להידמות לכוח הכללי שבטבע. 

הכוח הזה נקרא גם בשם "בורא", ותכונתו היא השפעה (מלשון הענקת שפע), אהבה ונתינה טהורה. בהתאם לכך, החינוך להתפתחות רוחנית בונה באדם יחס של אהבה ונתינה לכל באי עולם. האדם הרוחני הוא מי שמפתח טבע עליון, מי שמסוגל לחשוב ולפעול לטובת הזולת בלבד, ללא כל נגיעה עצמית. זוהי המטרה הגדולה של התפתחותנו כנבראים, ועל ידה אנו מתעלים לדרגת הבורא, כלומר משתווים לו בתכונותינו.

על רגל אחת, התחנות הבסיסיות בתהליך החינוך להתפתחות רוחנית הן אלה: ראשית האדם צריך לדעת ש"ואהבת לרעך כמוך" הוא הכלל הגדול של כל המציאות, ואל הרמה הזו חוק ההתפתחות שבטבע מקדם את כל הנבראים. שנית, עליו לברר ולבדוק עד כמה הוא הפוך מהכלל הזה, כלומר עד כמה טבעו אגואיסטי. שלישית, צריכה להתפתח בו ההכרה עד כמה הטבע שלו מזיק, גם לו וגם לסביבה. ומכאן, במידה שהוא מגלה שהאגואיזם הצר הינו רע, הוא הולך ומתקן את עצמו לאהבה והשפעה לזולת.

מן המקורות

"כללות כל הרע אינו רק אהבה עצמית, הנקרא אגואיזם, להיותו הפכי הצורה מהבורא, שאין לו רצון לקבל לעצמו ולא כלום, אלא רק להשפיע".

"בביאת האדם אל אהבת זולתו, אז הוא נמצא ישר בבחינת הדבקות, שהוא השוואת הצורה ליוצרה. אשר עמה יחד, עובר האדם מתוך עולמו הצר, המלא מכאובים ואבני נגף, אל עולם נצחי רחב, של השפעה לבורא והשפעה לבריות".

בעל הסולם - הרב יהודה אשלג, מאמר "מהות הדת ומטרתה"

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 1189 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 ב-HOT ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>אוניברסיטה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content