Left Sidebar Content

חינוך, הורות והוראה | חינוך על סדר היום

טעון שיפור

בחינוך שאנו מעניקים לילדינו קיימת בעיה יסודית - הוא מנותק מהמציאות. אם ילדינו ילמדו להבין את הטבע שלהם ואת טבע העולם, הם ילמדו להסתכל אחרת על המציאות וייצאו לחיים עם כלים אמתיים. בית ספר לחיים

בשנת 2000 התכנסה ועדה מיוחדת מטעם הכנסת במטרה "להתאים את חוק החינוך הממלכתי, למציאות החברתית של ימינו" (הפגישה הקודמת, אגב, התכנסה לפני 47 שנה...).

מעתה, הודיעה הוועדה, המטרה תהיה "חינוך לערכים". נשמע טוב, לא? אז זהו, שלא.

אם מעמידים את החלטות הוועדה אל מול המציאות בשטח, אין מנוס מלהודות שקיימת בעיה יסודית בחינוך שאנו מעניקים לילדינו.

מציאות מול אוטופיה

לכל הצלחה או פריצת דרך בתחומים הנוגעים לחיים האנושיים, קדם תמיד מחקר יסודי של חוקי הטבע.

כך למשל, מיטב הטכנולוגיה והרפואה נבנו על בסיס מדעי הטבע והמדעים המדויקים.

אפילו ענפים ריאליים פחות כמו מדעי החברה מיוסדים על מחקרים שיטתיים וניסיוניים.

לעומת זאת, דווקא החינוך - אולי החשוב מבין תחומי הדעת האנושיים, נותר כר פורה לרעיונות פילוסופיים משוללי כל אחיזה במה שבאמת מתרחש בחיים.

ילד עם מחשב

שפטו בעצמכם: רגע אחרי שנציג משרד החינוך מספר לילדים שעליהם להיות אוהבי אדם, אדיבים וטובים, הם יוצאים לרחוב, מדליקים טלוויזיה או סתם חוזרים הביתה בכבישי ישראל עם ההורים, ומה הם רואים?

מציאות הפוכה לחלוטין, שדומה לעתים לזירת אגרוף יותר מאשר לחזון הערכים האוטופי של משרד החינוך.

וכך, נוצר מצב פרדוכסלי שבו אדם צעיר המסיים את חוק לימודיו ויוצא אל החיים צריך להתחיל ללמוד הכול מחדש, משום שאיש לא העניק לו כלים להשתלב בעולם המבוגרים.

אם זה לא היה עצוב כל כך, אולי היינו צוחקים...

מה עושים?

במקום להקדיש מאמץ רב כל כך להקנות לילדים שלנו ידע או ערכים, שנמחקים כמעט כליל ברגע שבו הם מסיימים את הלימודים, עלינו להסביר להם את החוקים של מגרש המשחקים הגדול שאליו הם יוצאים.

עלינו לחשוף בפניהם, הלכה למעשה, את טבע העולם שבו הם חיים.

מהו אותו טבע? לפי חכמת הקבלה, הטבע כולו מונע בידי כוח יסודי אחד המכונה בשם "הרצון לקבל".

הכוח הזה מתבטא בכך שכל הפרטים במציאות פועלים מתוך רצון טבעי ופשוט להרגיש הנאה ותענוג.

בעולם הטבע - עולם הצומח החי והדומם, נשמר האיזון בין הפרטים בצורה מופתית - כולם צורכים רק את הנחוץ לקיומם ומותירים את השאר לאחרים.

האדם, לעומת זאת, משתמש ברצון שלו לקבל בצורה מופרזת ומבלי להתחשב באחרים: הוא מנצל את העולם ללא כל חשבון, חושק בכל מה שיש לזולת ונהנה מהשפלתו.

בכך הוא מפר את האיזון שבטבע ופוגע לא רק בעצמו, אלא גם בכל רמות החיים האחרות.

כדי שהחינוך יניב תועלת, האדם הצעיר צריך להבין שהרצון ליהנות על חשבון הזולת (או האגו בלשון המקובלים), הוא הסיבה המרכזית לסבל שקיים בעולם המבוגרים.

ילד עם גלובוס

ילד שמבין את טבעו (האהבה העצמית) ואת טבע העולם (איזון ודאגה הדדית) לומד להסתכל אחרת על המציאות ויוצא הרבה יותר מוכן לחיים - ברור לו מהי הסיבה לרוע שהוא רואה סביבו ומה עליו לעשות כדי לתקן אותו ולהגיע לחיים מאושרים.

הסיבה לכך שאיננו מצליחים בניסיונות הכנים שלנו לערוך רפורמה בתכנית הלימודים, היא שבדורנו האגו האנושי נסק לגבהים אדירים.

וכמו תמיד, הדבר ניכר בעיקר על הילדים.

כבר אין להם סבלנות ללימודים שלא מביאים להם תועלת ברורה בחיים.

וכל ניסיון להתעלם מכך עתיד לנחול כישלון, משום שהוא אינו מתחשב בצורכי התלמידים.

ספרי הלימוד החדשים צריכים להכיל הוראות הפעלה לחיים, להסביר לאדם הצעיר על הטבע שלו, על תפקידו בחברה ובעיקר על כך שלחייו יש תכלית.

והילדים - הם יקבלו את זה בצורה טבעית. הם הרבה יותר בשלים ומוכנים לכך מאתנו.

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content