Left Sidebar Content

משמעות החיים

יוצאים ממצרים

אומנם הסיפור של יציאת מצרים הוא אחד הגדולים, אבל לא בטוח שתמיד ברור מי הם העבדים ומי הם המשעבדים. בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, ויש הרגשה שמאחורי הדימויים מסתתר לו סוד החיים. מוכנים לצלילה אל פנימיות הדברים? 

"מִתְּחִילָּה עובדי עבודה זרה היו אבותינו", אומרת ההגדה של פסח, כדי להסביר את ההקשר הרחב. אברהם הבבלי היה האב הראשון, והוא חקר את התפתחות הטבע, החברה והאדם. בתקופתו התרחשה התפרצות אגו גדולה, כמתואר בסיפור מגדל בבל. האדם רצה לשעבד את הכול לרשותו, עד שנוצר ניגוד אינטרסים. אנשים הפסיקו להבין זה את זה, "וחצי עולם שם נפל בחרב", כמו שמוסבר במדרש. אברהם עמד מנגד, וניסה להסביר לכל מי שרק הסכים להקשיב שיש שיטת קיום אחרת, שיטה שמותאמת לאחדות הטבע ומוגדרת בנוסחה "על כל פשעים תכסה אהבה". אומנם כל אחד תופס את המציאות מתוך האגו שלו, אבל אנחנו צריכים לבנות את עצמנו ברמה יותר גבוהה, ליצור קשרי אהבה מעל כל שנאה שמתגלה. האנשים שהתחברו לאידיאה הזו הפכו לקבוצה מיוחדת, אנשי בית אברהם. מהם התהווה העם שלנו כמו שמסביר הרמב"ם בספר המדע. לפני שנתקדם איתם למצב מצרים, חשוב לתת דוגמה מהיומיום כדי שניכנס לסיפור בגוף ראשון.

מה זה בדיוק אגו? נגיד שהשכן קנה רכב חדש, יותר טוב משלנו. איך זה משפיע על מצב הרוח שלנו? עד כמה אנחנו מתבאסים להרגיש בפיגור? ואם זה היה לא השכן, אלא הבן שלנו? מצד הטבע, ככל שהילדים מצליחים אנחנו מאושרים, ואילו הצלחת הזולת עושה אותנו עצובים. וכך קורה לא רק בממדים קטנים של משפחה ושכנים, אלא עד לרמה הכי גלובלית. טבעו האגואיסטי של האדם בונה לנו עולם של לחצים מטורפים, פערים אדירים ומאבקים בלתי פוסקים. אף אחד לא יודע מה זה אומר להרגיש טוב, להימצא ברוגע, ששום דבר לא לוחץ, שהכול מתנהל באופן חלק. קשה לנו אפילו לתאר מציאות שבה כל אחד מרגיש שמה שלא יהיה, כולם יעמדו לצידו, יעזרו בכל דבר ועניין, יהיו ערבים זה לזה.

עוד דוגמה: נגיד שבמשפחה ילד אחד חזר בתשובה, שני החליט לחיות באמריקה, שלישי מצביע ימין ורביעי שמאלני. האם כהורים נפסיק להתייחס למישהו מהם באהבה רק בגלל השקפתו השונה? האם ננסה להכריח את כולם להחזיק בדעה כמו שלנו? במישור הדעות יכולה להיות בינינו חלוקה, אבל מעליו מכסה את הכול הרגשת קרבה.

את כל זאת ועוד לימד אברהם, וגם נתן שיטה לבניית הרגשת חיבור כמו במשפחה, בקרב כלל הקבוצה. תלמידיו למדו לוותר על הנטייה הטבעית לשלוט כל אחד באחר, וגם לעזור זה לזה כמה שיותר. מתוך ויתור על האגואיזם הצר והתכללות ברצונות האחרים במטרה לסייע להם, נבנה בין האנשים שמלכתחילה היו זרים לחלוטין, שדה קשר מיוחד. מין ענן של חום, התחשבות, הדדיות, חיבור ואהבה. משהו חדש שקודם לא היה. כך נולד העם שלנו במקור, אבל בהמשך הדרך נכנסנו למצב מצרים.

מה מסמלת עבדות מצרים? במהלך האבולוציה האגו של האדם כל הזמן מתפתח, וכך גם קרה לקבוצתו של אברהם. האגו המוגבר שהתגלה לא נתן להם להתקרב, להתחבר. כמה שהאנשים לא ניסו להתנגד לו, והם עבדו על כך קשה מאוד, מה שנקרא עבודת פרך, שוב ושוב התגלה להם שזה פשוט לא הולך. החומר האגואיסטי לא מתרכך. 

דומה הדבר למה שקורה היום בארץ: ברור שבלי שינוי כיוון אנחנו עלולים להגיע למלחמת אחים, שתפרק אותנו מבפנים ותקים עלינו מסביב את כל הזאבים, אבל אין בכוחנו לעצור את הפילוג, ההתלהמות והשנאה. 

וכאן, בדיוק כמו בסיפור מצרים, צריכה להתפתח הכרה משותפת שיש כוח שלילי שמשעבד אותנו. שהחיים הם עבדות אחת גדולה, לאגו, שמושל בכולנו ביד רמה. בערמומיות ובהסתרה, בתחכום ובמזימה, הוא דוחף כל אחד לשלוט בכולם, להרגיש שהוא שווה יותר לעומתם. כאשר נסכים על כך שלא נוכל לשרוד בכזו צורה, ויתפתח בנו הרצון להתעלות מעל שליטת האגו הרע, נגלה שאנחנו לא יודעים איך לעשות זאת בדיוק. אבל, עצם הרצון לברוח מממנו יוציא אותנו מחושך מצרים הנורא. 

בהמשך התפתחותנו נגיע למצב שנקרא הר סיני. כאן נוכל כבר לגלות עד כמה טבועים בתוך תוכנו הרהורים של שנאה, ואם נסכים יחד שדרוש לנו טבע חדש, או אז נקבל תורה. שיטה לחיבור בין אדם לאדם, שיטה למימוש ואהבת לרעך.

מעשה אבות סימן לבנים, אמרו החכמים, כדי להדגיש שכולנו יכולים וצריכים לשדרג מסטטוס של עבד לסטטוס של בן חורין. מדובר בכך שייולד מאיתנו אדם חדש ממש. אדם שיתייחס לעצמו, למשפחה, לעם ולעולם, דרך השאיפה להתחבר באהבה לכולם. זוהי הנוסחה לרוגע ולאושר, להצלחה ולפריחה, למצב רוח מצוין, למשמעות גדולה לקיום שלנו כבני אדם. גן העדן שמחוץ למצרים, עכשיו וכאן.

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 537 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 ב-HOT ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content