Left Sidebar Content

אקטואליה | ארכיון אקטואליה חברתית

ירושלים שבין הלבבות

עיר אחת, עולי רגל בני שלוש דתות, פוטנציאל התלקחות גדול ביותר. ירושלים. האם פעם יהיה בעיר הזו שלום? התשובה היא כן, בהחלט כן, אבל רק אחרי שנבין שהקדושה לא נמצאת באבנים כאלה ואחרות, אלא בקשרי האהבה שעלינו לבנות בין הלבבות. 

במה מדובר? בשיא האבולוציה האנושית אמורים כל בני האדם לדעת את הבורא, כלומר לגלות את הכוח העליון. הגילוי הזה נעשה לפי חוק "השתוות הצורה" שאומר, שכדי לגלות דבר מה עליך להיות בעל כלי קליטה המתאים לו. 

כדי לגלות את הבורא, האדם צריך לפתח בתוכו תכונות כמו שלו. הבורא הוא טוב המוחלט, מיטיב לכול, ולכן הכלל הגדול הוא "ואהבת לרעך כמוך". על ידי פיתוח טבע חדש של אהבה לזולת, האדם מתקרב בתכונותיו לתכונות האהבה והנתינה של הכוח העליון, ולכן מסוגל להתחיל לקלוט אותו בתוכו, מה שנקרא בחכמת הקבלה, לגלות אותו. הקבלה מלמדת את השיטה המדעית לעשות זאת, שלב אחר שלב, והיא חכמה אוניברסלית שמיועדת לשימוש כל אדם באשר הוא. 

לפני אלפיים שנה, כשהעם שלנו התמלא בשנאת חינם ולכן נחרבה הרוחניות שהייתה בו, החכמה הזה נעלמה מאיתנו. כתוצאה מכך התפתחה הצורה העממית של היהדות, אחריה באו הנצרות והאסלאם. תפקידן של הדתות היה ליצור לאדם קשר כלשהו עם מושג האלוהות, שיכין אותו בבוא הזמן לגילוי מתוך השתוות. 

כיום, כשהעולם נעשה מקושר יותר ויותר, כשכולם משפיעים על כולם ולכן גם תלויים בכולם, האנושות זקוקה לשיטת התקשרות חדשה בין אדם לאדם, בין עם לעם. התקשרות אינטגרלית, שתבוסס על הדדיות והשלמה, על חיבור ותמיכה. לכן חכמת הקבלה מתגלה. כשנעשה בה שימוש ונבנה בינינו קשרי אהבה, אז כמו שכל הטבע הרמוני ומאוחד, כך נהיה גם אנחנו מין האדם. כתוצאה מהשתוות הצורה, הכוח האחד שממלא את כל הבריאה יזרום בינינו, והכול יתמלא בשפע. הללויה!

זוהי התמונה הגדולה, וירושלים ניצבת במרכזה. למה הכוונה? ירושלים, מלשון יראה שלמה, מסמלת דרגת התפתחות גבוהה, שבה האדם ירא שמא לא יצליח לפתח בקרבו אהבה לזולת, כמו זו שיש לבורא. אהבה חלוטה, בלי שום פנייה אגואיסטית צרה. מעל כל ההבדלים שיש בין אנשים, מעל כל הדתות, האמונות והנטיות. "על כל פשעים תכסה אהבה" (משלי י, יב) נאמר על כך במקורות, כשבהקשר הזה פשעים מסמלים את הפערים, השונות וחילוקי הדעות. את הכול צריך ללמוד לכסות באהבה, כדי לבנות את ירושלים האמיתית. זהו לא מקום גיאוגרפי, אלא רמת התקשרות רוחנית בין הנבראים, שמתאימה לגילוי הבורא כאהבה נצחית.

את ירושלים צריך כל אדם לבנות בליבו, בתוך הרצונות העמוקים ביותר שבו. כשנתחיל לעבוד על זה יחד, את המלחמות המיותרות שבין הדתות תחליף הראייה שכולנו אחים במשפחת האדם, והמאבק על מי קרוב יותר לאלוהים יוחלף בדעת הבורא, כלומר בגילוי כוח האהבה בין אדם לאדם.

מן המקורות

"העידו קדמונינו, לא חרבה ירושלים, אלא מפני שנאת חינם שהייתה באותו הדור, כי אז נגועה האומה ומתה, ואבריה נתפזרו לכל רוח" (בעל הסולם - הרב יהודה אשלג).

"'ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו', פירוש, לפי התחברות בני ישראל והתעוררותם באהבה ויראה נבנתה ירושלים" (המגיד מקוז'ניץ).

"האומה הישראלית נתקנה כמין מעבר, שעל ידיהם יזרמו ניצוצי ההזדככות לכל המין האנושי שבעולם כולו... עד שיתפתחו ויבואו לידי כך שיוכלו להבין את הנועם ואת השלווה השרויים בגרעין של אהבת זולתו" (בעל הסולם).

"לבו של אדם צריך להיות בית מקדש, לכן על האדם להשתדל לבנות בניין הקדושה שלו" (הרב"ש - הרב ברוך שלום אשלג).

"עתידה ירושלים שיתקבצו בתוכה כל הגויים וכל הממלכות" (אבות דרבי נתן).

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 564 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 ב-HOT ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content