Left Sidebar Content

אקטואליה | ארכיון אקטואליה בארץ

ישראל והעולם, סיפור אהבה

בימים בהם כולם יוצאים נגדנו, כדאי להתבונן על מערכת היחסים בין ישראל והעולם ממבט-על. למה זה הכרחי? כי האופק נראה שחור. רק הבנת שורשי השנאה לישראל תסייע לנו להבין אחת ולתמיד מה כדאי לעשות כדי להבטיח את שלום ילדינו ואת עתידם במדינה.

בגדול, כולנו חלק מהמין האנושי שחי לו על פני הכדור הזה. הכדור שלנו בעצמו הוא רק חלק מהמערכת הגדולה של היקום. מבט-על פירושו להתבונן על כל מה שקיים כמערכת אחת גדולה וכוללת, נקרא לה המציאות. במערכת הזו ישנם קשרים רבים מאוד בין כל הפרטים. הכול מעורבב, מחובר, מקושר, הדומם, הצומח והחי. באופן פלאי, כל הפרטים משלימים זה את זה ויוצרים את השלמות שבטבע. בשיא התפתחותה, האנושות אמורה להיות מסוגלת לקבל שליטה על כל המערכת, לפתח בקרבה באופן עצמאי יכולת של חיבור בין ניגודים והשלמה הדדית, ובזכותה להעפיל לדרגה הניהולית הגבוהה ביותר במציאות.

הצעד הראשון לקראת המקום הגבוה הזה נעשה לפני 5776 שנה. איש אחד, שבמקרה או שלא, הוריו קראו לו אדם, הצליח לפתח את עצמו עד המקסימום. הוא גילה את רשת כוחות הטבע שמנהלת את כללות המציאות, ואת הכוח העליון שמנהל את הרשת כולה. בשפת הקבלה אומרים עליו שהוא היה הראשון שגילה את הא-לוהות. א-לֺהים בגימטרייה הטבע (86), מדגישים חכמי הקבלה, כדי להוציא אותנו מכל מיני פנטזיות ואמונות טפלות. ומפני שהאיש הזה היה הראשון שגילה את מערכת הניהול אחרי דורות רבים של קיום אנושי חסר הכרה, ממנו מתחילה ספירת השנים בלוח היהודי.

ב-20 הדורות הבאים היו אנשים נוספים שפיתחו את עצמם עד לרמה הגבוהה הזו. השלב הבא בהתפתחות הגיע בימי בבל העתיקה. לפני כ-3800 שנה, חיה שם הציוויליזציה העיקרית של אותה תקופה. אברם בן תרח, בבלי ידוע שעסק במכירת פסלים שעזרו לאנשים להפיג קצת את הפחד מפני הלא-נודע, היה זה שחולל מהפכה תפיסתית במודעות החברתית. באותם ימים התעוררה בין הבבלים שנאה גדולה. אנשים שקודם דיברו שפה אחת והרגישו די קרובים, הפסיקו פתאום להבין זה את זה. האגו של כל אחד קפץ עד השמים, והם החלו להתייחס זוועה אחד לשני. "חצי עולם נפל שם בחרב", נאמר במקורות העתיקים.

אברהם חקר את התופעה לעומק, והבין שמה שקורה בין אחיו הבבלים מנוגד לאותו קשר של חיבור טוב והרמוני שאליו עלינו להתקדם כמין אנושי. אבל דווקא מתוך הניגוד הזה, תפס אברהם, דווקא מתוך השנאה והפירוד, אפשר ללמוד יותר לעומק מהו חיבור טוב ומהי השלמה הדדית. אברהם פיתח שיטה לחיבור מעל כל השוני - שיטה לגילוי הכוח העליון שבטבע - בתוך יחסים מתוקנים בין בני אדם. לא מעט אנשים התעניינו בחכמתו של אברהם והצטרפו אליו, אבל העניין לא מצא חן בעיני שליטי בבל דאז, והם אולצו לברוח משם.

באופן תיאורטי, אם קבוצתו של אברהם הייתה נשארת בבבל ומצליחה ללמד את כולם איך מתחברים מעל כל חילוקי הדעות והפירוד, האנושות הייתה מגיעה כבר אז לרום המעלה. אבל הזמן עוד לא היה מוכן לכך. מאז, קבוצתו של אברהם התפתחה בארץ כנען בנתיב מיוחד משלה, ושאר האנושות נפוצה מבבל על פני כל הכדור והתפתחה בדרכים משלה. עם השנים, "אנשי בית אברהם" למדו להתחבר יותר ויותר מעל כל התפרצויות האגו שהתגלו ביניהם. הם הפכו לעם ישראל, והוגדרה להם משימה היסטורית: אתם צריכים להיות החלוצים. אתם אלה שצריכים ללמד את העולם איך אנשים שונים מתחברים ומגלים ביניהם כוח עליון של אהבה ושל השפעה טובה. אתם צריכים להיות המעבר של הכוח הטוב לעולם, עד שכולם יהיו מפותחים מספיק כדי לתפוס מהי התכלית האנושית.

הגדרת המשימה הזו יצרה מתח פנימי מובנה בין ישראל לשאר האנושות. כעבור כמה דורות, עם ישראל בעצמו נכנס למשבר פנימי, האגו גבר ומילא את כולם בשנאת חינם. נחרב הקשר החיובי, נחרבה המדינה. נפלנו לרמה אגואיסטית כמו כל יתר העמים, אבל כשמסתכלים על זה באופן סגולי, נעשינו גרועים יותר מכולם: אצל העמים האחרים, לא היה קשר של אהבה שנחרב והתהפך לשנאה, ואצלנו כן. ומפני שבפאזל האנושי הוגדרנו כרכיב שדרכו עובר הכוח העליון לעולמנו, נוצרה סתימה בצנרת. פירוד בינינו, חוסם את הזרימה וגורם פירוד בעולם. וכשיש סתימה, כולם סובלים. את מי יאשימו? נכון, את הרכיב הסותם.

הגדרת המשימה שהוטבעה בנו היא חלק מהאבולוציה האנושית, אי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור. והיום, כשהעולם קורס כתוצאה מיחסים גרועים, הוא זקוק נואשות לכוח חיובי מאחה. מי מסוגל לגלות את הכוח הטוב הזה? איפה קודחים כדי למצוא מאגרי אנרגיה חיובית? רק איפה שהיא טמונה, רק בינינו הישראלים.

אין מה לבנות על אף אחד אחר שפתאום ישתנה לטובה, רק על עצמנו. לא האו"ם ולא השמום, לא נשיא אמריקאי ידידותי יותר, לא יוזמה צרפתית ולא בלונד שבדי הורס. כולם בובות, כולם מופעלים על ידי אותה מערכת ניהול עליונה, והשליטה בה - רק בידיים שלנו. איכות היחסים בינינו סוגרת או פותחת את הזרימה בצנרת. שנאה בינינו? שנאה כלפינו. חיבור בינינו? חיבור טוב אלינו. חד וחלק.

איננו צריכים לחשוב אותו דבר או להתנהג באופן אחיד, רק לחדש את הקשר. את הרגשת המשפחה האחת. ימנים, שמאלנים, חילונים, דתיים, מה שלא יהיה, אם זה במשפחה שלנו, אז תמיד יש רגש חם, מעל הכול. לא רוצים חרם בינלאומי על ישראל? רוצים להמשיך לנפוש בחו"ל בבטחה? שקט ברחובות? אז קדימה לעבודה. הכול בידיים שלנו, אחים, אנחנו זקוקים לצנתור חינוכי כלל-חברתי שיפתח את הסתימה בינינו, וילמד אותנו שוב מה זה לאהוב. וכשבין הלבבות שלנו ישרה כוח עליון של אהבה, האנושות כולה תשתה ממנו לרוויה.

נזר הבריאה זוכרים? זו הגדרת משרה ניהולית בכירה.

מן המקורות

"מוטב לנו לבוא לעמק השווה ולקבל את דברי המקובלים, אשר 'הטבע' עולה בחשבון 'א-לֹהים', דהיינו, במספר פ"ו (86), ואז אוכל לקרוא את חוקי אלקים בשם מצוות הטבע" (הרב יהודה אשלג - "בעל הסולם", מאמר "השלום", כתבי בעל הסולם, ישראל 2009, עמ' 406).

"כל ענייני הבריות מתנהגים על פי הנהגה אחת פנימית. והפנימיות מתלבשת בכל הבריות. והוא מה שאמרו: "הטבע" כמניין "א-לֹהים"... וידיעה זאת לא ניתנה, אלא לחכמי ישראל" (רמח"ל, כללי ספר מלחמות משה, כלל טו).

"נבנה מגדל גדול ונעלה לשמיים... ונקנה לנו שם גדול בארץ... בנו אותו גבוה... ואם נפל אדם ומת, לא שמים את לבם עליו, ואם נפלה לבנה אחת, היו יושבים ובוכים ואומרים אוי לנו, אימתי תעלה אחרת תחתיה. ועבר אברם בן תרח וראה אותם בונים... ומאסו את דברו... והיו רוצים לדבר איש אל רעהו... ולא מכירים איש לשון רעהו. מה עשו, לקח איש חרבו ונלחמו אלו עם אלו להשחית. וחצי העולם שם נפלו בחרב" (פרקי דרבי אליעזר, פרק כד).

"אביו ואִמו וכל העם [היו] עובדים עבודה זרה, והוא היה עובד עמהן. ולבו משוטט ומבין, עד שהשיג דרך האמת, והבין קו הצדק, מדעתו הנכונה; וידע שיש שם א-לוה אחד... ובן ארבעים שנה, הכיר אברהם את בוראו. כיוון שהכיר וידע, התחיל להשיב תשובות על בני אור כשדים ולערוך דין עמהם, ולומר שאין זו דרך האמת, שאתם הולכים בה. ושיבר הצלמים... והתחיל לעמוד ולקרות בקול גדול לכל העם, ולהודיעם שיש א-לוה אחד לכל העולם" (רמב"ם, משנה תורה, ספר המדע, הלכות ע"ז, פרק א).

"'לֶךְ-לְךָ מארצך', היינו מהרצון שלך... שהוא בחינת אהבה עצמית. לכן נאמר לאברהם, שיצא מאהבה עצמית" (הרב ברוך שלום אשלג, מאמר "לך לך מארצך", כתבי רב"ש א, עמ' 77).

"ואהבת לרעך כמוך - כל הדברים שאתה רוצה שיעשו אותם לך אחרים, עשה אתה אותן לאחיך... שכר הלוויה מרובה מן הכול והוא החוק שחקקו אברהם אבינו ודרך החסד שנהג בה. מאכיל עוברי דרכים ומשקה אותן ומלווה אותן" (רמב"ם, משנה תורה, ספר שופטים, הלכות אבל, פרק יד).

"וכיוון שהיו העם מתקבצים לו ושואלים לו על דבריו, היה מודיע לכל אחד ואחד לפי דעתו עד שיחזירהו לדרך האמת, עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות, והם אנשי בית אברהם" (רמב"ם, משנה תורה, ספר המדע, הלכות עבודה זרה, פרק א).

"התקבצו אליו קהילה גדולה שנקראו 'אנשי בית אברהם'. והיה הדבר הולך וגדול עד שנעשה קהל עדת ישראל" (ר' שמואל בורנשטיין מסוכטשוב, פרשת האזינו, שם משמואל, ירושלים תש"כ, עמ' רמא).

"מוטל על האומה הישראלית, להכשיר את עצמם ואת בני העולם כולו, עד שיתפתחו לקבל עליהם את העבודה הגבוהה הזו של אהבת הזולת, שהוא הסולם לתכלית הבריאה, שהיא הדבקות בבורא" (בעל הסולם, מאמר "הערבות", כתבי בעל הסולם, עמ' 393).

"בניין העולם, המתמוטט כעת לרגלי הסערות הנוראות של חרב מלאה דם, דורש הוא את בניין האומה הישראלית. בניין האומה והתגלות רוחה הוא עניין אחד, וכולו הוא מאוחד עם בניין העולם, המתפורר ומצפה לכוח מלא אחדות ועליונות, וכל זה נמצא בנשמת כנסת ישראל... ואי אפשר לרוח אדם, שהרגשת נשמתו פועמת בו, להיות שוקט בשעה גדולה זו, מבלי לקרוא לכל הכוחות באומה: עורו וקומו על תפקידכם" (הראי"ה קוק, אורות, ירושלים תשנ"ג, עמ' טז).

המאמר מבוסס על ראיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 650 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים".    

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>hafatza</p><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content