Left Sidebar Content

אקטואליה | ארכיון אקטואליה בארץ

כיצד לעורר בדור הצעיר עניין בחיים?

הסיבה לחוסר העניין של הדור הצעיר היא התפתחות רצון חדש בהם, שדורש להכיר את כל עומקה של המציאות בה הם חיים. בפחות מזה הם לא יסתפקו

מכתב שהגיע למערכת העיתון "קבלה לעם" מעלה שאלה מהותית על עתיד ילדינו: כיצד לעורר בהם עניין בחיים? הרב מיכאל לייטמן, מקובל ומדען שעוסק מזה שלושים שנה בחינוך, עונה תשובה מנומקת.
"לכבוד הרב לייטמן שלום רב,
שמי ר. גוטמן (שם בדוי), ומזה 25 שנה אני עובדת במערכת החינוך. נכון להיום אני סגנית מנהלת בבית ספר תיכון בתל אביב.
קראתי את הכתבה "איך לגדל ילדים מאושרים?", ומאוד הזדהיתי עם דבריך. זה זמן רב שאני חושבת, שהחינוך לא נועד "לנפח" את מוחו של הילד בידע ובנתונים, אלא לתת לו כלים מעשיים להתמודד עם החיים.
אני פונה אליך, עקב בעיה עקרונית שאני מוצאת בגישה של הנוער לחיים. הן מטעם הניסיון האישי שרכשתי בתחום העבודה עם הדור הצעיר, והן מתוך חוות הדעת של עמיתיי, אני יכולה לומר, שבשנים האחרונות החלה החרפה כללית ברצון של הדור הצעיר להתקדם ולהשקיע בלימודים. כמו כן רבים מבני הנוער מגלים סימני ייאוש, וחוסר עניין מהותי בכל מה שקורה בעולם.
אמנם כל דור הוא שונה מהדור הקודם לו, ובהתאם לכך משתנים גם הצרכים החינוכיים שלו, אבל כעת ישנה תחושה שהנוער פשוט אינו רוצה לקבל דבר מכל מה שאנחנו מנסים להעניק לו.
אמנם מאז ומעולם היו בני נוער שאינם רוצים ללמוד, אבל בדרך כלל רוב הצעירים, רצו לרכוש מקצוע, לבסס את מעמדם בחברה, להיות בעלי הון כלכלי, ולהיות ידועים ברבים, אך היום אי אפשר "לקנות" את הדור הצעיר בכל אלה.
בחדר המורים בו אני עובדת המורים קוראים לדור הזה "דור השעמום". דור ששום דבר אינו מעניין, אינו חשוב ואינו מאתגר מספיק בשבילו.
אשמח לקבל את עצתך, כיצד לעורר בדור הצעיר עניין בחיים?
בתודה מראש,
ר.גוטמן

רצון מפותח להכיר את המציאות

שלום רב,
ראשית, אני מודה לך על הכנות ומעריך את הנכונות לקבל עצה.
אכן, אבחנת את המצב נכונה. הנוער בישראל חולה במחלת ה"לא בא לי" וסובל מריקנות חמורה. כדי להבין את שורש הסיבה לתופעה, עלינו לדעת מה מניע את האדם לעשות פעולות כלשהן, והתשובה לזה היא אחת - הרצון שלו.
הסיבה שאין לצעירים רצון חזק ללמוד, לעבוד ולהצליח, אלא רק להעביר את החיים בצורה הנוחה והפשוטה ביותר, היא משום שהרצון הפנימי שלהם כבר מפותח הרבה יותר ביחס לרצון שהיה לדורות הקודמים.
בעבר כל דור רצה יותר מהדורות הקודמים לו, ומדור לדור הרצון הלך והתפתח: מרצונות בסיסים לקורת גג ומשפחה דרך רצונות גדולים יותר לכסף, לכבוד, לשליטה ולידע. אולם הרצון של הדור הנוכחי שונה במהותו מזה של הדורות הקודמים, ונדמה כי הוא אינו מעוניין יותר בכל מה שיש לעולם להציע לו.
הצעירים של היום רוצים בתת ההכרה, קודם להכיר בשביל מה כדאי להם לחיות, ורק אז להמשיך ולחיות. הם רוצים להכיר את המציאות שבה הם חיים, ולא סתם לחיות בה. לכן הם אינם מסתפקים בכל מה שיש לעולם להציע להם, כי הם אינם רואים בהם מילוי.

רצון שאינו מקבל מילוי מתאים, יוצר באדם תסכול

הבעיה בקרב הדור הצעיר נובעת מכך, שהוא לא יכול למלא את הרצון שבוער בו ומבקש לדעת מהי תכלית החיים. מלבד זאת הוא אינו יודע להגדיר בדיוק מה דורש אותו רצון שאינו נותן לו מנוח. לכן הוא מדכא אותו, כדי שלכל הפחות לא ירגיש כאב מכך שהוא רוצה למלא את עצמו במשהו ולא מסוגל.
זו הסיבה שהוא מנתק את עצמו בעזרת סמים ואלכוהול, שמהשימוש בהם הריקנות שבו רק הולכת וגדלה. בעוד שבעבר היו משתמשים בסמים בעיקר כנגד כאבי הגוף, היום בני הנוער משתמשים בהם כנגד הכאב הפנימי, שאין לו במה למלא את עצמו.

מה לעשות עם הדור הצעיר?

למרבה הצער, בדרכנו הנוכחית לא נוכל למצוא עבורו פתרון, כי במסגרות שהעולם מציע לו אין פתרון, ונראה שניסינו כבר הכל, אך ללא הועיל.
חכמת הקבלה אומרת שהפתרון, הוא להעניק לילד את מה שהוא מבקש באמת, לפי הכלל "חנוך לנער על פי דרכו". הוא רוצה לגלות את העולם האמיתי, כלומר להגיע להכרת מערכת החוקים שפועלת עליו, ומשפיעה על חייו, לכן רק חינוך שיכוון אותו למימוש תכלית חייו, למימוש עצמי מלא, יוכל לענות למשאלת ליבו. רק לזה הוא באמת משתוקק להגיע. בתת ההכרה הוא מבקש לגלות את כל עומקו של העולם שבו הוא חי.
חוכמת הקבלה מאפשרת לאדם לגלות בתוכו עולם רחב יותר, כתוצאה מכך הוא מבין בשביל מה הוא חי, בשביל מה הוא נולד, איך עליו להתנהג עם האחרים ואיך עליו להתנהג עם הטבע. רק כך מוצא כל אחד ואחד מילוי לעצמו וחי בשלווה, בשמחה ובאושר.
ברבים מספרי הקבלה, וכן בספר הזוהר (פרשת וירא), נכתב עוד לפני אלפיים שנה, שבסוף המאה העשרים יקום הדור שיצטרך לגלות על ידי הקבלה את המציאות האמיתית שבה אנו חיים, את מטרת החיים שלמענה נבראנו בעולם הזה.

איך מתחילים?

אני מזמין אותך לדון יחד בפיתוח שיטת לימוד לדור הצעיר דרך מערכת החינוך. למעשה יסודות השיטה כבר הותוו וניתן לקרוא עליהם בספר שכתבתי יחד עם פרופ' ארווין לאסלו, מועמד פרס נובל לשלום ונשיא "מועצת החכמה העולמית" .
חלקו הראשון של הספר עוסק במשבר שאליו נקלעה האנושות. חלקו השני מתמקד בעיקר במישור האישי, מבהיר מהו שורש כל המשברים והקשיים בחיי הפרט והכלל, ומציג דרך לפתרונם. חלקו השלישי של הספר מוקדש ל"תפקידה של ישראל".
כולי תקווה שיחד נצליח,
בברכה,
הרב מיכאל לייטמן

לעיון והורדה של הספר "מגדל בבל הקומה האחרונה"
לצפייה בתוכנית טלוויזיה על הספר "מגדל בבל הקומה האחרונה"
לאתר "קבלה לעם"

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>hafatza</p><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content