Left Sidebar Content

אקטואליה | ארכיון אקטואליה בארץ

לאומיות והומניות בישראל

ישראלים אנחנו. לחוצים קבוע מהפחד של "מה יגידו בעולם". מסוכסכים גם בינינו, וכל רגע עומדים להתפוצץ על כולם. למה כך אנחנו בנויים, והאם יש סיכוי לזכות פעם לאהדה מאומות העולם? על לאומיות, על הומניות, על שנאה עצמית ועל אהבת עולם.

לא פשוט להיות שק החבטות של העולם. אנחנו עם שסבל יותר מכולם, שונאים אותנו בכל רחבי העולם, כל מי שרוצה לגדול עושה זאת על הגב שלנו, יורד עלינו, נכנס בנו כדי להראות כמה הוא מיוחד. חשבנו נבנה מדינה כמו כולם יהיה לנו שקט, אבל לרגע אחד לא מורידים מאיתנו את זכוכית המגדלת. משהו רע קורה איפשהו על הגלובוס, מתישהו האצבע המאשימה תופנה אלינו. אין עוד מדינה שחיה בחרדה בלתי פוסקת איך היא נראית בעיני האחרים, מרגישה חובה להצטדק ולהתייפייף. אנחנו מוכנים לספוג כמעט את הכול, ולרגשי הנחיתות הישראלים אין אח ורע.

נוסף על הלחצים החיצוניים, אנחנו לחוצים מאוד גם מבפנים. זה נובע מפער גדול מאוד בין הפוטנציאל הרוחני שלנו, לבין חוסר המימוש הגשמי. בפוטנציה, אנחנו יכולים לספק לעולם דוגמה של חברת מופת, להראות איך מתנהלת מדינה לפי "ואהבת לרעך כמוך", עם התחשבות, עם אחריות ועם ערבות הדדית, אבל בינתיים אנחנו רחוקים מזה כרחוק מזרח ממערב. העובדה שישראל קרועה ממשחקי אגו, בכל רמה ובכל תחום, מעוררת בנו מין שנאה עצמית. בתוך תוכנו, אנחנו לא אוהבים את עצמנו. לא מרגישים שיש לנו במה להתגאות.

האגו הישראלי מוגבר. מצד אחד זה מקדם הצלחה, מצד שני זה מביא לכך שכל אחד מנסה לרמות את האחרים, להצליח על חשבון הזולת. וזה בא לנו לא מעכשיו, אלא מהשורשים הכי עמוקים שביסוד העם, וממה שקרה בתקופת החורבן. 

במקור, אין כזה דבר ישראלים או יהודים. העם שלנו נוצר מאוסף זרים שהתקבצו סביב האידיאה של חכם בבלי בשם אברהם. כך מסביר הרמב"ם בספר המדע. "אנשי בית אברהם", כפי שהם מכונים, באו מכל מיני שבטים וחמולות ללמוד על הכוח האחד שפועל בכל הטבע. אברהם לימד אותם שכדי להתאים לכוח האחד ולגלות אותו בעומק הקשרים ביניהם, הם צריכים להתאחד, כלומר להתייחס זה לזה בחסד ובאהבה למרות כל הפערים והשוני. אותם אנשים באו מכל מיני עמים, ורק האידיאה הרוחנית הפכה אותם לעם אחד. לכן יש בכל ישראלי שתי שכבות פנימיות: השורש הגשמי משבעים אומות העולם, והשורש הרוחני של חיבור ואחדות. בתקופת חורבן הבית שנאת חינם השתלטה עלינו, והמיזם החברתי של אברהם פשט רגל. רבי עקיבא עוד ניסה להסביר שבלי אהבת הזולת אין לנו שום מכנה משותף, אבל האגו קפץ עד השמים וסתם את האוזניים לכולם.

מאז שהאהבה נעלמה, הכוח הרוחני שקשר בינינו נעלם, ואנחנו כבר לא מרגישים שייכים לעם אחד. כוח אנטי-רוחני קושר בינינו, כוח שלילי של שנאה. לכן אנחנו לא מסוגלים להיות יחד, מתקשים לסבול זה את זה, ורק בלחץ השונאים החיצוניים מתקבצים כדי לשרוד. בלית ברירה ממש. יהודי לא מסתדר עם יהודי, נקודה, וזו הסיבה לריבוי המפלגות והקיטוב בחברה. והאמת היא שגם עם עצמו יהודי לא מסתדר, כי בתוך תוכו יש התנגשויות פנימיות ואופוזיציה חזקה.

מה שיכול להכניס פה אהבה לאומית זו אותה השיטה לחיבור בין שונים שלימד אברהם. היא מוסברת בהרחבה בחכמת הקבלה, ונשענת על טכנולוגיית התקשרות מיוחדת בין אנשים שמושכת את האנרגיה העליונה שקיימת במערכת הטבע. האור העליון, כפי שהוא מכונה בכתבי הקבלה. זהו הכוח האחד שמחבר את כל הדומם, הצומח, החי ובני האדם. אם נפתח רצון להיות קשורים זה לזה כמו כל חלקי הטבע, כלומר במערכת אינטגרלית אחת עם הדדיות והשלמה, אנחנו נרכוש כוח, שכל, הבנה, רגש, יכולת וגישה נכונה איך לחבר ולחבק את האנושות כולה. 

התכלית היחידה של אהבת ישראל הוא לצורך אהבת עולם, וזו ההומניות במלוא מובן המילה. וכשאנחנו נהיה מחוברים, בעולם ירגישו שמישראל זורמים אליהם רק כוחות טובים, ונזכה סוף סוף לאהדה ולתמיכה.

מן המקורות

"גמילות חסדים לא היה נמצא כמו באברהם, והבאת שלום שבין אדם לחברו, שהרי היה אב המון גויים, מפני זה הוא מאחד ועושה שלום בין כל הנבראים" (המהר"ל מפראג, גבורות השם, פרק ו).

"האומה הישראלית נתקנה ונעשתה כמין מעבר, שעל ידיהם יזרמו ניצוצי ההזדככות לכל המין האנושי שבעולם כולו... שיוכלו להבין את הנועם ואת השלווה השרויים בגרעין של אהבת זולתו" (בעל הסולם - הרב יהודה אשלג, מאמר "הערבות").

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 1073 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 ב-HOT ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content