Left Sidebar Content

אקטואליה | ארכיון אקטואליה חברתית

מהות השקר בחיינו

שקרים קטנים, שקרים לבנים, חצאי אמתות, הטיות נתונים. בזוגיות, בעבודה, באירועים משפחתיים. בתרבות, בתקשורת, בעסקים. ברוכים הבאים לעולם האמת -כמעט כולם משקרים!כיום זה אפילו מוכח במחקרים אקדמיים. מאיפה זה נובע? מה זה בא לשרת? טיול קטן אל יסודות הבריאה.

כשמשקרים לנו זה מאוד פוגע ומשפיל, אנו מרגישים שמזלזלים בנו, שלא מתחשבים בנו כאנשים בעלי ערך. כולנו שונאים שמשקרים לנו, ורוצים שהאחרים יהיו גלויים אתנו. אבל האם גם אנחנו רוצים להיות כאלה כלפי האחרים? חומר למחשבה.

שקר הוא היפוכו של האמת. לשניהם משקל שווה, חשיבות דומה, כי האחד לא יכול להתקיים ללא השני. אילו לא הייתה לנו האפשרות למדוד דבר מה מתוך היפוכו, לא היינו מסוגלים להרגיש כלום. אין טוב בלי רע, אור בלי חושך, יום בלי לילה וכן הלאה.

ביסודות הבריאה יש את האור שהוא אמת, כוח אחד שקיים ומחבר בין כל חלקי המציאות, וכנגדו החושך, השקר, כוח שמגיע ורוצה כל הזמן להפריד, לחלק ואפילו לשבור את הבריאה כולה. מכאן השקר מצוי בתוך האמת, ולהפך.

אם רצוננו להגיע אל האמת, אנחנו מוכרחים לעבור דרך השקר, ממש כמו בתוך יער עבות וחשוך. לגשש את דרכנו בין העצים, ואז לאט לאט, אולי נגיע לאמת. לא פשוט בכלל.מדוע? כי השקר שולט בעמקי הטבע שלנו, וקשה מאוד לגלותו. כתוצאה מכך, אנחנו חיים בעולם שכולו שקר. אפילו ההגדרות של אמת ושקר מבולבלות אצלנו,האמת נראית כשקר והשקר כאמת. הכול מעורבב. לכן השאלה איננה האם אנשים משקרים, אלא האם הם מודעים לכך או לא?

אמנם השקר טבוע ביסוד החיים, אבל אם נתחיל לעבוד על עצמנו ולתקן את הטבע שלנו, נגלה בהדרגה שאין לנו צורך בשקר. מהות התיקון היא ואהבת לרעך כמוך, פיתוח טבע שני של אהבה ונתינה ללא שום פנייה עצמית. ברגע שאני מפתח אהבה כזו לזולת, אין לי עוד צורך לשקר לו. אם אני באמת אוהב מישהו, אני יכול להיות פתוח כלפיו, ואת כל מה שאראה בו אני פשוט אוהב. אפילו אם אזהה משהו לא בסדר אצלו, הוא יבין שאני מצביע על כך רק מתוך אהבתי הכנה אליו, ולא מתוך רצון לפגוע.

אמת הוא שמו הכללי של הבורא, הכוח הכללי שממלא את כל הטבע. כוח טוב ומיטיב, כוח של השפעה טובה, אהבה ונתינה טהורה. ההתפתחות שלנו כנבראים היא לחשוב איך נוכל להידמות לו, אפילו במקצת.

יחסים מתוקנים צריכים להיבנות על אמת ואהבה. אהבה צריכה להיות התשתית לכל יחס ופעולה. הכול צריך לבוא מאהבה. לפעול מתוך אהבה, פירושו שפועלים לטובת הזולת ולא לטובת עצמנו. מתעלים מעל האינטרס האישי, בודקים את הדבר ביחס לטובת הזולת בלבד ורק אז פועלים. מה זה ייתן לנו? תיכף נראה.

דבר שנעשה מתוך אהבה, כלומר מתוך כוונה להיטיב עם האחר, לא יוכל להיחשב כפגיעה גם אם לכאורה יהיה מעורב בו "שקר". למה הכוונה? לפעמים אנחנו נמנעים מלומר לאדם משהו רע כי איננו רוצים שהוא יסבול, וקצת "משקרים" לו מתוך אהבה. מצב כזה נקרא "שקר של אמת", הוא נובע מתוך כך שאנו יודעים מהי האמת, אך מודעים לכך שטובתו של האחר מצריכה להגיש לו את הדברים בצורה אחרת.

אהבה היא הלב ואמת הוא המוח. אני צריך לתקן את הלב שלי, את כל התכונות והרצונות שלי, שיהיו מכוונים לטובת הזולת. מצב כזה נקרא "לב פתוח". את האמת עליי לקבוע לפי דרגת התפתחותו של האדם שמולי, מה לטובתו לשמוע, לראות, להבין, להרגיש. ואז אני מתייחס אליו בצורה מסוימת, כי אני רואה מכל הלב שזהו לטובתו. הדוגמה הטבעית ביותר לכך היא בחינוך ילדים.

בזמננו התפתחות העולם מתקרבת למצב שכבר לא נוכל לחיות בשקר. אנשים מתחילים להזיק זה לזה ברמות שלא יאפשרו לעולמנו להמשיך להתקיים. כאשר טיפת אמת לא תישאר ביחסים בינינו, לא נהיה מסוגלים להתקשר בשום צורה. עולם שיהיה בנוי רק משקרים ילך ויתפורר. לאחר שנקבע דיאגנוזה נכונה לשורש כל הבעיות בחיים, שהוא היחסים הרעים בין אנשים, נתקדם אל תיקון הקשרים בינינו.

העולם של מחר יהיה עולם של אמת, עולם ללא שקרים. יהיה זה עולם שכולו טוב. ההנאות שלנו יהיו מרמה חדשה, שכיום אנו אפילו לא מדמיינים. מה שעתה מסב לנו הנאה זה להתפטר ממשהו רע, קצת לנוח, להירגע, לנפוש, ליהנות. אין לנו תחושת טוב ללא רע שקדם לו, ולכן הנאה כזו נחשבת להנאה שקריתלעומת ההנאה האמתית שמחכה לנו במצב המתוקן. מדובר בהתקדמות מתחושה של טוב לעוד יותר טוב, ולעוד יותר טוב. שהטוב הקודם נראה לנו כלא כל כך טוב, ואנו מגלים שיש טוב גדול יותר ממנו.שנזכה.

מן המקורות

"ולא חסר לך כלום, אלא לצאת בשדה אשר בירכו ה', וללקט כל אלו האיברים המדולדלים שהתדלדלו מנשמתך, ולצרף אותם לגוף אחד. ובגוף השלם הזה, יַשׁרה ה' שכינתו בתוכו בקביעות, בלי הפסק כלל. והמבוע של תבונה רבה, ונחלים עליונים של אור, יהיו כמעיין שלא פסק. וכל מקום שתיתן עיניך בו, יתברך. וכולם יתברכו בגינך, משום שיהיו מברכים אותך בקביעות".

בעל הסולם - הרב יהודה אשלג, אגרת ד

"הבירור של אמת ושקר הוא במוחא [מוח], והבירור של מר ומתוק הוא בליבא [לב]. לכן צריכים לתת תשומת לב בעבודה שבלב, שיהיה בבחינת השפעה, ולא בבחינת קבלה. ומצד הטבע, מתוק לאדם רק קבלה, ומר הוא השפעה, והעבודה להפוך את הקבלה להשפעה וזהו נקרא עבודה שבלב".

בעל הסולם, מאמרי שמעתי, קמח

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 918 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 66 ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content