Left Sidebar Content

תרבות | ארכיון תרבות

מסע בין כוכבים עם חמי רודנר

הזמר חמי רודנר פוגש את הרב ד"ר מיכאל לייטמן ולא מסתפק בשאלה איפה הילד. הוא רוצה לדעת יותר על מוסיקה קבלית, על טעמים ועל מה שעושה את הקבלה שונה מדרכים אחרות

חמי רודנר: בשנים האחרונות ישנה אופנה של לימוד קבלה, אבל מסתבר שיש מגוון קבוצות וזרמים שטוענים שאצלם הפרשנות הנכונה של הקבלה. ואדם כמוני, חילוני אבל סקרן, מתבלבל מזה...

הרב לייטמן: ראשית, לפי ההגדרה, חכמת הקבלה היא שיטה שמיועדת להעלות את האדם במודעות שלו אל מעבר לעולם הזה, ולהכניס אותו למֵמד עליון, רוחני, בעודו ממשיך לחיות בעולם הזה כרגיל. אתה כמוזיקאי, אני כמדען, כל אחד עם עיסוקיו, משפחתו, וכן הלאה.

מדובר בהתבוננות פנימית. חכמת הקבלה מעלה את האדם למעמד שבו יוכל לחוש את כל זרימת החיים הנצחית ויחווה את תהליך התפתחות הטבע מתחילתו ועד סופו.

חמי רודנר: אתה בעצם אומר שאין בחכמת הקבלה שום יסוד מיסטי, אלא שזו שיטה מדעית לחלוטין.

הרב לייטמן: נכון, מדובר בראייה ובהכרה מדעית, מוחשית. לאחר שהאדם מגלה את תמונת המציאות הכללית, הוא מבין את מיקומו בתוכה, מה תפקידו במערכת ולאן עליו להמשיך ולהתפתח. חכמת הקבלה היא לחלוטין מדעית.

חמי רודנר: מתוך היכרות שטחית שלי עם תורות אחרות דוגמת זֶן, עושה רושם שיש הרבה שיטות מקבילות. כלפי חוץ נראה שהמטרות של כל השיטות הרוחניות הן די דומות.

הרב לייטמן: כולם רוצים להתעלות מעל לחומר ולהגיע לחיים נצחיים ושלמים, להתקיים במֵמד שנמצא מעל לזמן, תנועה ומקום. אחת הבעיות היא שרבים טועים וחושבים שבאמצעות מדיטציה, במעין ניתוק רגשי או שכלי מההפרעות ומהבעיות של העולם הזה, הם כבר עולים לרוחניות.

חמי רודנר: אם כך, רק באמצעות לימוד הקבלה אפשר להגיע לרוחניות?

הרב לייטמן: ללא ספק. כל השיטות האחרות הן שיטות שמבוססות על הרגעת הנפש, דיכוי האגואיזם ולא יותר. האדם מתנזר מהחיים הגשמיים, מגביל את עצמו, צורך מזון צמחוני, עוסק במדיטציה ובתרגולים שונים באופן קבוע, ממלמל לעצמו מנטרות וחושב שעל ידי כך הוא רוכש את המציאות הרוחנית. הבלבול הוא שהשיטות האלה באמת מביאות לאדם שקט, הרפיה, ובריאות גופנית ונפשית וזה עוזר לאנשים להפוך לרגועים, שקטים ולכאורה "יפים" יותר, אך הרוחניות שעליה מדברת הקבלה היא מסוג שונה לחלוטין. לפי חכמת הקבלה עלינו להשתמש בכל הקיים במציאות כדי להתעלות בעזרתו לעולם הרוחני. אסור בשום אופן להגביל את עצמנו או להתנזר ולנסות לברוח מהבעיות, כי הבעיות נועדו כדי לכוון אותנו במדויק למימוש מטרת הבריאה.

חמי רודנר: אז כל השיטות האחרות מיותרות?

הרב לייטמן: איני פוסל את השיטות האחרות, אני רק מציע להבין שהן מטיבות את החיים הגשמיים הפשוטים שבעולם הזה. במידה שהאדם כבר שואל על מהות החיים ומטרתם, ובמידה שהשאלה הזו בוערת בו ואינה מרפה ממנו, הוא ימצא את הפתרון רק בחכמת הקבלה.

חמי רודנר: אני רוצה לשאול אותך שאלה אישית שנוגעת למקצוע שלי. כפי שאתה יודע אני מוזיקאי, לכן רציתי לשאול מהו תפקידה של המוזיקה בעולם?

הרב לייטמן: מאז ומתמיד המוזיקה קיימת בעולם, והיא ככל הנראה השפה הראשונה שנוצרה, עוד לפני השפה המדוברת של בני האדם. צעקות, קריאות, מנגינות - הן כולן מוזיקה, הן כולן סימנים שאדם מבטא מתוך הרגש באופן שנשמתו מבטאת אותם, ולכן הן מובנות לכל. למרות שצעקה היא צליל מאוד פשוט, אם אצעק בכאב, כל אחד בעולם יבין מה אני מרגיש באותם רגעים, כי לכולנו יש חוש משותף שדרכו אנו מבינים איש את רעהו.

חמי רודנר:  וכיצד התפתחה המוזיקה מאז אותם ימים ועד לימינו?

הרב לייטמן: כאמור, המוזיקה היא שפה כלל-עולמית שהתפתחה כתוצאה מרצון האדם לבטא את אותה צעקת הנשמה. האדם בחר להביע את אותה צעקה גם באמצעות כלים שונים. חוקי המוזיקה - הסולמות, המקצבים והתווים - הם ביטויים מדויקים של התהליכים שעוברת הנשמה כאשר היא מתפעלת וחווה את רגשותיה ולכן למוזיקה יש תפקיד חשוב ומיוחד, הרבה מעבר למה שאנו מבינים כעת.

חמי רודנר:  האם יש גם מוזיקה קבלית ומה מיוחד בה?

הרב לייטמן: כמובן. היו מקובלים שכתבו מוזיקה - ניגונים מיוחדים שבאמצעותם ביטאו את הרגשות שחוו מתוך השגת מדרגות רוחניות, מתוך הרגשת הכוחות שנמצאים במרחב שמעל הזמן. המעניין הוא שכלל לא ניתן להבין את הטקסט המקראי ללא הניגון שלו, ה"טעמים".

חמי רודנר: מהם בדיוק "טעמים"? מה המשמעות של הסימנים הללו שמצויירים מעל האותיות בספר התורה?

הרב לייטמן: הפעולה של כניסת האור לתוך הנשמה נקראת "טעמים". אלו אותם סימנים המקשטים את האותיות בכתבי הקודש ומבהירים לקורא כיצד יש לבטא את ניגונה של האות במדויק. ללא הטעמים אין כל ערך לאות או לניקוד שמצויר תחתיה או מעליה. הטעמים, כלומר צורת הביטוי המוזיקלית של האות, מספקים פירוש מהותי לאות ולמילה כולה. בדיבור השגור האדם לא משתמש בטעמים ולא מבין אותם, כי מרבית המידע הרוחני נסתר מאיתנו, אבל דרך לימוד הקבלה אנו לומדים את הטעמים ומשמעותם.

חמי רודנר: קראתי פעם שלאותיות יש משמעות רוחנית ושדרך הבנת סוד האותיות ניתן להגיע לכל הידע שקיים במציאות. האם זה נכון?

הרב לייטמן: באמצעות הטעמים ניתן אף להגיע ליותר ידע. סימני האותיות מבטאים את ההתרשמויות שנותרות בנשמה כתוצאה מיציאת האורות מתוכה, אבל הפעולה של כניסת האור עצמו לתוך הנשמה נקראת "טעמים", וזהו הדבר החזק ביותר שקיים במציאות, כי זו פגישת האור העליון עם הכלי הרוחני של האדם, הנשמה.

חמי רודנר: אין ספק שהמוזיקה היא באמת דבר שיכול לרגש יותר מכל צורת ביטוי אחרת שקיימת בעולם...

הרב לייטמן: נכון, כי היא מצליחה לבטא את הרגשות העמוקים ביותר, ולכן מצד אחד אין בה אותיות ברורות כמו בשפה הכתובה, אך מצד שני, בניגון טמון כל המידע הרוחני. אדם שרוצה להשיג את אותו מידע רוחני יכול לעשות זאת רק על ידי לימוד הקבלה. אם תעמיק בלימוד חכמת הקבלה, תגלה שהיא אֵם כל החוכמות ועוסקת בכל נושא שקיים במציאות. בכך היא מאפשרת לאדם לפתור את שאלת קיומו ולהשיג את שורשו הרוחני.

חמי רודנר: אני מקווה שאזכה לטעום את הטעמים. תודה לך על השיחה המרתקת.

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content