Left Sidebar Content

חינוך, הורות והוראה | חינוך על סדר היום

מערכת שעות קבלית

כדי לספק לילדינו את כרטיס הכניסה לחיים אין צורך ברפורמה מהפכנית בחיינו. די במספר שינויים ממוקדים במקצועות שכבר נכללים במערכת הלימודים. לא מאמינים? ליקטנו עבורכם מספר דוגמאות, כדי שתבינו במה דברים אמורים

רפורמות שנערכות מדי שני וחמישי במערכת החינוך יכולות להעיד על ניסיון כן להתאים את תכני הלימודים לצורכי דור התלמידים הנוכחי.

אולם כדי להוציא את החינוך מהבוץ שבו הוא שקוע היום ולהובילו לחוף מבטחים, עלינו ללמד אותם כיצד להשתמש נכון באגואיזם - המרכיב שעומד בבסיס העולם שבו אנו חיים.

עלינו להסביר להם, במידה שבה הם יהיו מסוגלים להבין, על הקשרים ההדוקים שקיימים היום בין האנשים, ועל כך שהיחס האגואיסטי לאחרים פוגע בסופו של דבר בכל אחד ואחד מאתנו.

לעומת זאת, ניתן להראות להם כיצד יחסי האיזון והאהבה ההדדית ששוררים בטבע גורמים להרמוניה ומאפשרים את קיום החיים.

למעשה, לא נחוצה רפורמה מהפכנית בחינוך כדי לספק לילדינו את כרטיס הכניסה לחיים. די בכמה שינויים מזעריים וממוקדים במקצועות שכבר נכללים במערכת הלימודים.

עבור הספקנים שבכם ליקטנו מספר דוגמאות, כדי שתבינו במה דברים אמורים.

• ביולוגיה, כימיה ופיזיקה

מקצועות אלו, שמסבירים על המערכת הטבעית שמקיפה אותנו ומכתיבה חלק ניכר מאורח חיינו, מעניינים רק קומץ של תלמידים בעלי נטייה מדעית.

זאת משום שהחומר הנלמד בשיעורים מסתכם במבנה הצמח, בטבלת מנדלייב ובאופן שבו נעה מטוטלת פיזיקלית.

תלמידים משחקים

אך אם נוסיף לחומר הקיים הסבר על העקרונות שעל פיהם פועלת מערכת הטבע - הרמוניה בין כל פרטיה, שאיפה לאיזון ועוד רבים אחרים - נקשור את הלימוד לחיים ונרוויח את התעניינות התלמידים.

"איך בדיוק?" אתם שואלים. עבור רובם, לימוד על נושאים כמו מבנה תא הצמח נראה מנותק מהחיים, אך אם נסביר לו על קשרי התלות ההדדית שמתקיימים בין התאים, אם נראה כי תא שמתחיל לדאוג לעצמו ולא לכלל הגוף הופך לתא סרטני, כפי שקורה גם לנו בחיים, הלימוד יתחיל להיות משמעותי עבורם.

כמו כן, ניתן (ואף מומלץ) לצאת לטבע או להראות לילדים סרטים כדי שיבינו הלכה למעשה כיצד הצמחים ובעלי החיים פועלים.

• היסטוריה

במקצוע כמו היסטוריה אפשר ואף נדרש להראות כיצד האגואיזם השפיע על תהליך ההתפתחות האנושי - הוליד את הטכנולוגיה, אך גם הניע את כל המהפכות והמלחמות שאירעו במהלך השנים.

• גיאוגרפיה

במקצוע הגיאוגרפיה ניתן לעמוד על נושא הגלובליזציה ולהציג את הקשרים הענפים בין המדינות השונות - כך הילדים יוכלו להבין שכולנו תלויים זה בזה ומשפיעים זה על זה לחלוטין.

• ספורט

בספורט (ואולי דווקא בו), ניתן להיעזר במשחקים קבוצתיים כדי להעניק לילדים הבנה עמוקה יותר על היתרונות שבשיתוף פעולה ועבודה הדדית.

• שעת החינוך - הדובדבן שבקצפת

במערכת החינוך קיים יצור משונה שנקרא "שעת חינוך". רוב המורים אינם יודעים כיצד להתמודד עמה, ולא פעם מנצלים אותה להודעות מנהלתיות ולטיפול בבעיות משמעת.

שעת חינוך

אולם שעה של חינוך נטו היא מצרך נדיר במחוזותינו. במקום לבזבז אותה, עלינו לשדרג אותה למספר שיעורים שבועיים שמטרתם לעסוק בכל השאלות והנושאים שמעסיקים ומטרידים את התלמידים.

שאלות כמו "בשביל מה בכלל ללכת לבית הספר? בשביל מה ללמוד? בשביל מה להקים משפחה?" ולצדן שאלות מהותיות יותר, כמו מיהו "האני"? מיהו "האדם"? מה תכליתו? מדוע הטבע שלנו אגואיסטי ואיך ניתן להתגבר על כך? האם יש או אין חופש בחירה?

בנוסף, ניתן יהיה לדבר איתם גם על המקור לרצונות, למחשבות ולדחפים שמתעוררים בהם ובכלל, לעסוק באדם עצמו, ולא רק בידיעות החומריות שהוא אמור לרכוש בבית הספר.

במידה שנערוך את השינויים הדרושים, נחבר מחדש את ה"חינוך" ל"מערכת", והכי חשוב-נתאים את החינוך שלנו לצורכי הילדים. והם ידעו להעריך את זה. אז גם התוצאות החיובית לא יאחרו לבוא. אנו נראה אותן על ילדינו.

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content