Left Sidebar Content

אקטואליה | ארכיון אקטואליה בעולם

מפוליטיקלי קורקט לשוויון אמיתי

אז פייסבוק התחילו לחסום אותנו, אם השתמשנו במילה הלא נכונה. גם אם זה היה לפני שנתיים. אם נשנה קצת את המינוח, הכול יהיה בסדר. תרבות הפוליטיקלי קורקט, מוציאים מהפה רק מילים יפות. ומה בפנים?

גישת הפוליטיקלי קורקט נשענת על העיקרון איש באמונתו יחיה, שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה ובלבד שיכבד את האחרים. ואכן על פניו יש בה היגיון. הבעיה היא שהגישה הזו מנוגדת לטבע האדם. "יצר לב האדם רע מנעוריו", אמרו החכמים כבר מזמן. אדם לא יכול לשבת בשקט בפינה שלו ולתת גם לאחרים לחיות. הוא שואף לכך שכולם יהיו כמוהו, יתנהגו כמוהו, רוצה לשלוט בדעתו על כולם. כל אחד רוצה להיות מלך החיות. תראו מה קורה ברשתות החברתיות או בתגובות לכתבות.

לכל אחד יש אלף ואחת סיבות לשנוא ולדחות את האחרים בבוז. ולרגשות האלה גישת הפוליטיקלי קורקט אינה מסוגלת לספק מענה. הגישה הזו אינה מועילה כי היא לא מתקנת שום דבר, אלא רק מסתירה את הניגוד והפער שגדלים בין בני אדם, את השנאה שממשיכה לבעור בפנים. כל אחד ממשיך למשוך הכול לעצמו בלבד, לא רואה אף אחד ממטר, גם אם הוא נזהר בלשונו. אם כל אחד היה חי בכפר נידח משלו, זה עוד היה יכול להיות בסדר. אבל בעולם מקושר שבו כולם תלויים זה בזה אך גם מחזיקים בנשק להשמדה המונית, אנחנו בבעיה אמיתית.

מתי יבוא הפיצוץ הבלתי נמנע? באירופה לדוגמה כבר התחילו לענות - מפלגות הימין הקיצוני מתחזקות. זרים? לא בבית ספרנו, הן אומרות. עניין של זמן בלבד מפריד בינינו לבין עוד מלחמת דתות. השאלה היא מאיפה נביא את הדבק שיכול לקשור כך רגשית בין בני אדם? מה יכול לחבר בין שונים, מנוגדים ואפילו שונאים?

תשובה מפתיעה מחכה לנו בבבל העתיקה, לפני כ-3800 שנה. באותם ימים קפץ האגו האנושי עד השמים, אנשים הפסיקו להבין זה את שפתו של זה, והחלו להתקוטט. "חצי עולם נפל שם בחרב" אומר המדרש (פרקי דרבי אליעזר, פרק כד). אברהם אבינו חקר את המתרחש וגילה שיש בטבע כוח מאחד שיכול לחבר בין שונים. כוח אחד, שמחבר בין כל הניגודים ומפתח את החיים בהשלמה בין הפכים. השיטה שגילה אברהם לקבלת הכוח המחבר הזה מהטבע נקראת "חכמת הקבלה".

כיום, כשבכל רגע נתון יכולה לפרוץ מלחמת עולם שלישית בלחיצת כפתור, או מלחמת אחים כאן בישראל חס ושלום, כדאי מאוד שנתוודע מחדש אל השיטה לחיבור בין שונים שגילו אבות-אבותינו. היא מושטת לנו ולאנושות כולה כגלגל הצלה מעידן הפוליטיקלי קורקט שעלול להסתיים בפיצוץ גדול, ובעזרתה בטוח שנוכל להקדים תרופה למכה.

מן המקורות

גדול המקובלים בזמננו היה הרב יהודה אשלג (1954-1884). הוא ידוע בכינויו בעל הסולם, על שום פירוש "הסולם" שכתב לספר הזוהר. בערוב ימיו כתב בעל הסולם את "כתבי הדור האחרון" שנפתחים כך:

"משל לחברה רעבים וצמאים התועים במדבר, והנה אחד מהם מצא מקום ישוב בכל טוב, התחיל נזכר באחיו האומללים, אמנם כבר נעתק מהם הרבה עד שלא ידע מקום הימצאם. מה עשה? התחיל לצעוק בקול גדול ולתקוע בשופר, אולי ישמעו חבריו הרעבים והאומללים את קולו, ויתקרבו אליו ויבואו גם כן לישוב ההוא המלא מכל טוב.

כן הדבר שלפנינו, הנה תעינו במדבר הנורא יחד עם כל האנושות, ועתה מצאנו אוצר גדול המלא מכל טוב דהיינו ספרי הקבלה שבאוצר...עתה רבותי, הרי לפניכם ערוך ומוטל בארון זה הספר שבו כתוב ומפורש כל חכמת המדינות וכל סדרי היחיד והציבור אשר יהיו בסוף הימים דהיינו ספרי הקבלה... פתחו הספרים הללו ותמצאו כל סדרים הטובים שיתגלו באחרית הימים, ומתוכם תקבלו הלקח הטוב איך לסדר הדברים גם היום".

"בעת שהאנושות תגיע למטרתה, על ידי ביאתם לדרגה השלמה באהבת הזולת, שאז יתלכדו כל גופות בני העולם לגוף אחד ולב אחד - יתגלה כל האושר המקווה לאנושות על שיא גובהו" (בעל הסולם, מאמר "החירות").

"עיקר השלום הוא לחבר שני הפכים, על כן אל יבהילוך רעיונך אם אתה רואה איש אחד שהוא בהיפוך גמור מדעתך, וידמה לך שאי אפשר בשום אופן להחזיק בשלום עמו, וכן כשאתה רואה שני אנשים שהם שני הפכים ממש, אל תאמר שאי אפשר לעשות שלום ביניהם, כי אדרבא, זהו עיקר שלמות השלום, להשתדל שיהיה שלום בין שני הפכים" (ר' נחמן מברסלב).

המאמר מבוסס על ראיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 785 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים".     

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>hafatza</p><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content