Left Sidebar Content

חגים ומועדים | פסח

מצרים VS ישראל

סרטים, שירים, מחזות, מה לא נכתב על סיפור יציאת מצרים. אם נשים רגע בצד את הגאווה הלאומית ונחשוב על זה נקי, לא ברור מדוע דווקא הסיפור שלנו תפס כל כך. כאילו מה, באגדות-עם של אומות אחרות או במיתולוגיות עתיקות שונות אין אף סיפור מסעיר יותר? תינוק אסופי שהפך לנסיך, קם נגד סבו המלך וארגן מרד עבדים-אמנם התסריט שווה פרס, אבל מכאן ועד לכיבוש פסגת הרייטינג של כל הזמנים בלי שום מתחרים, יש מרחק. מסתבר שיש דברים בגו, מעבר למה שלימדו אותנו בגן הילדים ובבית ספר. קבלו הצצה לסוד הגדול שמוצפן בסיפור יציאת מצרים, מסתבר שעתידנו כמין אנושי תלוי בו.

ראשית, נשתחרר ממגבלות הזמן והמקום. מצרים זה שם קוד למצב חברתי מסוים. מערכת של קשרים אגואיסטים טהורים. איש לא עושה טוב לאחר, אלא אם כן הוא מרוויח מזה משהו ברור. כולם מבינים שהכול מתנהל לפי חשבון אגואיסטי נקי, ותו לא. לכל דבר יש מחיר, כל דבר ניתן לרכישה. הכול מתנהל על פי חשבון קר של קח ותן. יש לך כסף, תשלם. אין לך, תתאדה. כמה כסף אתה שווה, וזהו. כמה כיסוי יש לך. זוהי מצרים, ובעצם היא מייצגת את החלום הקפיטליסטי בצורתו האידיאלית.

אבל במצרים נמצאים לא רק המצרים, אלא גם בני ישראל. בסיפור הם מייצגים תחושות של אי הסכמה שמתעוררות ביחס למצב האגואיסטי המתואר. לא. אנחנו לא רוצים לחיות כך. לא רוצים שיתייחסו אלינו רק לפי כמה אנו שווים. אמנם כך מתנהלים בעלי החיים בטבע, על פי מדידת הכוח בלבד, אבל אנחנו בני אדם. לא רוצים לחיות בצורה מוגבלת כזו, להמשיך להיות עבדים למערכת האגואיסטית, לאימפריה המצרית.

משה גדל בבית פרעה, מתחנך על ברכיו. אחרי ארבעים שנה בארמון המלך, הוא מתחיל להרגיש שמתעורר בו כוח של אהבה ונתינה, נטייה להשתתפות ולחיבור עם הזולת. הוא רואה במצרים מאבקים אגואיסטים קשים, ולא מסוגל להשלים עם המצב הזה. עוד מישהו שתופס מעצמו רובין הוד? לא ממש. על פי הקבלה, חכמת הנסתר, כל סיפורי התורה מתארים מה שמתרחש בתוך אדם אחד. "האדם הוא עולם קטן" אומר ספר הזוהר. מלחמתו של משה בכל מיני עוולות שהוא רואה כביכול סביבו, מתארת למעשה מאבק פנימי שמתחולל בתוכו. מאבק בין רצונות שונים שמתעוררים באדם, במהלך המאמצים שלו להשתחרר משליטת האגו ולהתקדם לאהבת הזולת.

שתי גישות הפוכות לחיים מתנגשות זו בזו בסיפור של יציאת מצרים. הוא הפך לסיפור הגדול בכל הזמנים כי הוא משרטט את נתיב התפתחותנו כמין אנושי. כאז כן היום, תפקידנו הוא לברוח מהגישה המצרית לחיים, ולהציע אלטרנטיבה ישראלית. מחקר ופיתוח זה אנחנו, כמו תמיד, רק שהיום המוצר הנדרש הוא שיטת חיים חדשה. בעולם המקושר של המאה ה-21 אנו זקוקים ליחסים חדשים בין בני אדם.

השיטה הישנה כבר פושטת את הרגל, ולכן עוד ועוד אנשים מרגישים כיום שהמערכת משעבדת אותם, שאנחנו סוג של עבדים. רוצים להתקדם למצב בו נהיה חופשיים מכל פריסות התשלומים המדומות האלה, מההרגשה שכולם חושבים איך לגנוב אותך כל הזמן, תן וקח, קח ותן, הכול מסחרה, הכול כסף, הכול נמכר, הכול נקנה. בלי שום התחשבות, בלי שום רגש אנושי. במציאות מנוכרת כזו, אין פלא שיש המון דיכאון, תרופות הרגעה. אנשים מרגישים טוב בעיקר בתוך מסכים, כל היום הראש בתוך הטלפון, המחשב והטלוויזיה, ושהעולם יישרף. שרק לא יתנתק החיבור לרשת. אין סבלנות לילדים, אין כוח למאבקים של חיי הנישואין. גם ברמה החברתית והמדינית זה נכון, כל אחד מתפוצץ על האחר ברגע, ובצ'יק יכולה להתחיל עוד מלחמת עולם. הכול מתפרק. כך האגו אוכל אותנו, משעבד, קובר אותנו חיים.

מדינת ישראל נקראת אל הדגל, אחים ואחיות. עלינו לברוח משיטת החיים הישנה, להתנתק מתרבות האגו ששולטת כיום בעולםולהתרכז בפיתוח שיטת חיים חדשה. שיטת ניהול חדשה לחיי הפרט, החברה והמדינה. חיבור במקום ניתוק, חום במקום קור. ערבות הדדית במקום תחרות דורסנית. אהבת אחים במקום שנאת חינם. קשר טוב בין כל חברי האומה מעל כל המחלוקות והדעות השונות - רק הוא ישחרר אותנו מהרגשת המחנק, יוציא מהעבדות. בכך נשמש כאור לגויים, וננפיק את המוצר שהעולם דורש מאתנו באופן בלתי מודע, את השיטה לחיים מחוברים ומאושרים. או שנלמד זאת אחרי עשר מכות שיפלו עלינו חס ושלום, או שנתפוס זאת מראש. חכם עיניו בראשו, וזהו הסוד הגדול שטמון בסיפור יציאת מצרים.

מן המקורות

"שורש הקבלה שבאדם, הנקרא אהבה עצמית, הוא בחינת מצרים".

"יציאת מצרים-שיצאו לחירות מגלות מצרים, שהיו משועבדים לאהבה עצמית, הנקרא 'קליפת מצרים'. כמו שכתוב 'ויוצא את עמו ישראל מתוכם לחירות עולם'".

הרב"ש - הרב ברוך שלום אשלג

"האומה הישראלית נתקנה ונעשתה כמין מעבר, שעל ידיהם יזרמו ניצוצי ההזדככות לכל המין האנושי שבעולם כולו... שיוכלו להבין את הנועם ואת השלווה השרויים בגרעין של אהבת זולתו".

"בעת שהאנושות תגיע למטרתה... על ידי ביאתם לדרגה השלמה באהבת זולתו... יתגלה כל האושר המקווה לאנושות על שיא גובהו".

בעל הסולם - הרב יהודה אשלג

"העם הזה... נוצר ובא בשביל כל התבל, להכשרת עתידה".

הראי"ה קוק

המאמר מבוסס על ראיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 715,716 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים".    

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content