Left Sidebar Content

קבלה לעם בתקשורת | מעריב

מקובל עליהם

כתבה על "הרב ד"ר מיכאל לייטמן" שפורסמה בעיתון "מעריב" ב-18 במרץ 2003

הרב המקובל מיכאל לייטמן יורד מהמטוס בשדה-התעופה של מוסקבה ובשדה מחכה לו מרצדס משוריינת, השייכת לאחד מגדולי חסידיו, חבר הדומא היהודי ולדימיר סלוצקר. מכונית מלווה מלפנים ואחת מאחור, וקדימה לספריית לנין. אלפים - יהודים, דתיים וחילונים ורוסים פרבוסלאבים - כבר צובאים על פתח אחד האולמות, מקווים לשמוע את סודות הקבלה מפי הרב שהגיע במיוחד מישראל.

לייטמן הוא להיט גדול במוסקבה. ולא רק שם. ברוסיה ושכנותיה, במערב אירופה, צפון אמריקה, יפן, חוף השנהב ואפילו במדגסקר, נפתחו סניפים של ארגון "בני-ברוך" שהקים. שלט ענק שנתלה לרוחב שדרות הטברסקייה בישר על בואו. להרצאה בספריית לנין נכנסו (חינם) יותר מאלף איש. מאות אחרים נותרו בחוץ. בין הנכנסים חברי דומא, מדענים ונציגים של עיריית מוסקבה ובהם סגן ראש העיריה אלכסנדר קוזלוב.

בלחץ הקהל, מסכים לייטמן לתת הופעה חוזרת, בתנאי שיהיה מדובר בשיעור ממש, ב"בית התרבות על שם המוסקבאית". הפעם נכנסים (שוב, חינם) 1,200 איש. 1,500 מאוכזבים נותרים בחוץ. כמה מעוזרי הרב מנצלים את ההתקהלות למכירת ספרים וקלטות בעניייני קבלה.

לאחר מכן עורך לייטמן מסיבת עיתונאים בהשתתפות ערוצי התקשורת המרכזיים. שלוש תוכניות טלוויזיה מרכזיות מארחות אותו לשיחה, תחנת הרדיו הממלכתית מראיינת אותו וכך גם העיתונים הגדולים.

השיעור מתחיל בשלוש בבוקר

כדי לנסות להבין מה הפך את הקבלה ואת נציגיה לעוגן אוניברסלי, צריך להגיע למרכז הקבלה של הרב בפתח-תקוה, "בני-ברוך". מדי לילה, בשלוש לפנות בוקר מעביר בו הרב לייטמן שיעור בקבלה לגרעין תלמידיו המונה כ - 100 איש, גברים בלבד, בני כל הגילים.

"הייתי בחיפוש עצמי שמונה שנים", מסביר ציון צ'יפרוט (33), דוקטורנט בפיזיקה כימית באוניברסיטת תל-אביב, את העובדה שוויתר על שמיכת הפוך והגיע. "חיפשתי תשובות בג'ונגלים של ברזיל, בבודהיזם, בזן. בכל המקומות האלה הרגשתי שמדובר בשטויות. ברגע שהגעתי לקבלה, הבנתי שזה זה".

מיכאל פלוטניק, מהנדס תוכנה מובטל שעלה לארץ לפני 12 שנים, הגיע לקבלה לפני חמש שנים, מתוך משבר אישי. "התגרשתי ועברתי תקופה קשה. ניסיתי טאי-צ'י, אבל זה לא הספיק. חיפשתי עומק. אחרי חצי שנה בקבלה עזבתי את הטאי-צ'י. הרגשתי שזה המקום להיות בו".

"המונחים 'זה זה' ו'זה המקום להיות בו', הם מילים אחרות לקבלה", מבאר הרב לייטמן. "הקבלה היא חיפוש לשאלה 'מה אני עושה בעולם הזה ומה הטעם בחיי'".

לייטמן עורך לי סיור בממלכתו. בחדר אחד מתרגמים את השיעורים שלו ל - 20 שפות, מאידיש ועד רוסית ויפנית. בחדר אחר עורכים סרטי וידיאו על פעילות המרכז. בחדר שלישי דואגים לשידור השיעורים סימולטנית ליותר מ - 20 ארצות. המרכז הוא גם עסק משגשג של הוצאה לאור - תרגומים של ספר הזוהר, בעיקר לרוסית, ומכירת 16 הספרים שכתב הרב. מאחורי דלת נוספת, תעשיית וודקה מקומית.

החסידים עובדים ותורמים כסף

הכסף למימון הפעילות מגיע, כרגיל, מתרומות. כל אחד מ - 100 התלמידים מפריש עשירית ממשכורתו החודשית לטובת המשך קיום המרכז ו - 400 שקלים נוספים מדי חודש לאחזקה השוטפת. "מי שנמצא כאן, עושה זאת בגלל התחושה שהוא צריך יותר ממה שהחיים מספקים. אין כאן שום קשר למיסיונריות", אומר מיכאל פלוטניק.

"אתה בטח חושב שמדובר בעוד עמותה שעושה ביזנס ושכולנו גנבים, אבל אני לא מקבל גרוש מהעמותה", אומר הרב לייטמן. "יכולתי להתעשר מהספרים שכתבתי, אבל אני לא לוקח מזה שקל. יהודים עשירים מרוסיה עזרו לי להקים את כל מערכת המחשוב במרכז. אם אני צריך כסף כדי להתפתח, הם נותנים לי כי הם מרגישים שזה נכון".

חלק גדול מהתלמידים אינם דתיים. "מבקשים מאיתנו לשים כיפה כשאנחנו מגיעים לכאן, אז אנחנו מכבדים את הבקשה", אומר ערן שיוביץ (23), סטודנט למדעי המדינה באוניברסיטת תל-אביב. פלוטניק: "אני מקפיד על מינימום. שבת וכשרות, וזהו. אנחנו לא הופכים פה לדתיים חדשים או חוזרים בתשובה".

"קבלה זה לא מיסטיקה"

הרב לייטמן, שעלה לארץ לפני 28 שנים מסנט-פטרבורג, הוא אחד הקבליסטים הגדולים בעולם, לפחות מבחינת היקף פעילות הארגון בראשו הוא עומד. הוא למד קיברנטיקה רפואית והגיע לארץ עם אשתו ובנו לאחר ארבע שנות סירוב. בארץ היה חילוני שהחל להתעניין בקבלה לאחר שחיפש משמעות לחייו. ערב אחד הגיע לבני-ברק ושם פגש את הרב המקובל ברוך אשלג שהיה בעיצומו של לימוד קבלה עם תלמידיו. לייטמן הרגיש ש"זה זה" והתחיל ללמוד אצלו. ב - 18', כשהיה כבר עמוק בקבלה, עבר עם משפחתו לבני-ברק ושימש כעוזרו של הרב אשלג. ב - 19' נפטר הרב אשלג, ולייטמן הפך לממשיכו.

במה אתה שונה מהמיסטיקנים ועושי הנפלאות האחרים?

"הקבלה היא חקירת המציאות האמיתית, זה מדע טהור. מטרתה לפתח את החוש השישי ולגלות את החלק הנסתר וכך גם להשפיע על חיינו ועל העתיד, ובעצם לדעת מדוע אנו חיים".

מדוע הקבלה הפכה אופנתית כל-כך?

"לאחר שייאוש, בלבול וחוסר התמצאות שטפו את העולם, אנשים מגיעים אל הקבלה כאל מוצא אחרון. אני רוצה להפוך את החיים לאורגזמה בלתי פוסקת. שהתענוג לא ייפסק ולא ידוכא בגלל העובדה שסיפקתי אותו. חיי נצח, חיי שלמות, חיים ללא מוגבלויות, זאת ההרגשה שצריך להגיע אליה והיא הטעם לחיים. רק הקבלה יכולה לעשות את זה".

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content