Left Sidebar Content

אקטואליה | ארכיון אקטואליה בעולם

מקור הגזענות

גזענות לפי צבע עור מלווה אותנו משך דורות. ואם היו תקופות שחשבנו שתיכף זה מאחורינו, בכל פעם מתרומם איזה גל חדש בעוצמה שמראה שהיחס הגזעני עדיין כאן. מה חסר לנו כדי לטפל בשורש העניין?

טבעו של האדם אגואיסטי, ולכן הוא תמיד שואף להתרומם מעל האחרים. כל אחד רוצה להגיע למצב שירגיש את עצמו מיוחד, ולכן אנחנו מחפשים במה אנחנו נבדלים. צבע העור הוא סימן מובהק כמובן, ומשום כך שום חקיקה לא מצליחה לשנות את המבטים הגזעניים.

בעיית הגזענות תוכל להיפתר על ידי שינוי מהותי של תפיסת הקשר בין אדם לאדם. תארו לעצמכם מציאות של אימא שיש לה ילדים עם צבעי עור שונים, שחור, לבן, צהוב ואדום. את ארבעת הילדים היא הולידה, כולם שלה, כולם אהובים. אחרי שנתרומם לכזו דרגת יחס לאחרים, תיפסק הגזענות ושאר החולאים.

הטבע ברא אותנו בצבעים שונים, אבל לכולנו יש שורש אחד. את השונות שבינינו לא נוכל למחוק, והדרך היחידה להרגיש שווים היא ללמוד להתעלות מעליהם אל השורש המשותף. 

למה זה בכלל כדאי? כי באופן תת-הכרתי אחרי השורש הזה אנחנו כל הזמן רודפים. רק כשמגלים את הכוח האחד שבכל הטבע, מתחילים החיים האמיתיים. תשאלו את אברהם אבינו וכל יתר הגדולים. השלמות והנצחיות מושגת על ידי חיבור והשלמה בין ניגודים.

השיטה לחיבור בין שונים מפורטת בחכמת הקבלה. היא מביאה לאדם כוח מתקן, שמרים אותו מהראייה האגואיסטית הטבעית לראייה רוחנית. השאיפה שלו היא לחבק את כולם, להרגיש איתם כמו אחד, כדי להתאים לשורש שממנו כולנו באים. זה לא שפתאום הוא מפסיק להבחין בשוני בין אנשים, אבל כל ההבדלים הארציים שהוא רואה, מהרמה החיצונית של צבע עור ועד לרמה הפנימית של תכונות אופי, מורגשים כלא-משמעותיים.

הקבלה מפתחת באדם טבע חדש של אהבה לאחרים. ואהבת לרעך כמוך, מסבירים החכמים, זו הוראה שמתרחבת במעגלים. קודם צומחת אהבה למי שלידך, אחר כך לבני עירך ומדינתך, ומשם לכל הנבראים. בסופו של דבר כולנו חלקים מנשמה אחת גדולה, ולכן החיבור בין אנשים הוא האמצעי לפתרון כל הבעיות שמהן אנחנו סובלים.

לסיכום, במוקדם או במאוחר נצטרך להבין שפוליטקלי קורקט או אפליה מתקנת זה עדיין לא תיקון של טבע הנברא, ורק מימוש השיטה לפיתוח אהבה לזולת במקום לעצמך, יוכל לעקור את הגזענות משורשה. 

מן המקורות

"דבר תכלית הבריאה, מוטלת על כל מין האנושי יחד: כשחור, כלבן, כצהוב, בלי שום הפרש מעיקרה... עד שיתפתחו ויבואו לידי כך, שיוכלו להבין את הנועם ואת השלווה, השרויים בגרעין של אהבת זולתו".

"בביאת האדם אל אהבת זולתו, אז הוא נמצא ישר בבחינת הדביקות, שהוא השוואת הצורה ליוצרה. אשר עמה יחד, עובר האדם מתוך עולמו הצר, המלא מכאובים ואבני נגף, אל עולם נצחי רחב".

בעל הסולם - הרב יהודה אשלג

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 562 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 ב-HOT ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content