Left Sidebar Content

אקטואליה | ארכיון אקטואליה בארץ

סדר ישראלי חדש

חילוני, חרדי, ערבי ודתי-לאומי נקלעים לתאונת שרשרת בכביש החוף... נשמע כמו התחלה של בדיחה גרועה? אז זהו, שכך הולכת להיראות המציאות הדמוגרפית בישראל בעשור הבא. ארבעה חלקים עיקריים שהגודל שלהם פחות או יותר דומה, ותפיסות העולם שלהם מתנגשות מקצה לקצה. מה נעשה?

החשש המרכזי הוא שבהיעדר שפה משותפת השסעים יתרחבו יותר ויותר, עד ששום דבר לא יוכל לעצור את העימותים מלהפוך לאלימים והמדינה תתפרק לחלוטין. למותר לציין שגם בכל אחד מארבעת החלקים שהזכרנו יש פלגים רבים, שלכל אחד מהם אינטרסים ייחודיים. בשעת הצורך הם מתלכדים כדי להגביר את כוחם במאבק מול החלקים האחרים, אבל בינם לבין עצמם הם מאוד מפורדים. איך שלא יהיה, המכנה המשותף לכל חלקי החברה זו דרישה תקיפה לקבל את כל מה שמגיע להם מהמדינה. 

הבעיה מתעצמת כשמבינים שכיום אין מי שמסתכל על החברה כולה מלמעלה, כמו הורים שמביטים באהבה ובדאגה על ילדיהם ומבינים שחובתם לתת חינוך שימנע מהם להכות זה את זה בחוזקה, לחולל נזקים בלתי הפיכים. כל חלק בחברה מתרכז בשמירה על האינטרסים שלו, ויהי מה. עצוב, אבל זוהי התמונה.

הדבר היחיד שיוכל להציל את ישראל מקריסה פנימית זו מהפכה חינוכית-תרבותית כלל-חברתית. על ידי תהליכי הסברה וחינוך עמוקים, אנחנו צריכים לשנות את ההסתכלות של כל האזרחים על המדינה שבה הם חיים, על התנאים שבהם הם נמצאים, על מה שהם צורכים ומה שהם נותנים. 

דרושה לנו תוכנית לאומית שתקיף את כל המגזרים וכל הגילאים. מגני הילדים, דרך בתי הספר והאוניברסיטאות, ועד למגזר הציבורי והפרטי. עלינו לפעול בכל האמצעים שיש ברשותנו, ובמיוחד התקשורת והתרבות, כדי להעלות את החברה כולה על דרך חדשה. 

במסגרות הלימודיות צריכים כולם לקבל ידע זהה על ארבעת החלקים שמהם מורכבת החברה בישראל, על המאפיינים של כל אחד, על הפערים ועל ההבדלים שביניהם. כך תיווצר בכל חלק בחברה היכרות דומה עם כל חלקיה האחרים, והידע האחיד יהווה תשתית להבנה הדדית. 

אחרי שיהיה ברור שכל חלק בחברה למד להכיר את האחרים, אפשר יהיה להתקדם לשלב של קירוב בין החלקים. האתגר הגדול הוא ליצור הרגשה שכולם שייכים למדינה אחת, למסגרת אחת, שבה כולם קשורים זה לזה, משפיעים זה על זה, ולכן גם תלויים זה בזה. בסופו של תהליך, צריכה להתקבל החלטה משותפת שהדרך היחידה להימנע ממלחמת אזרחים היא בחיבור בין כל החלקים.

בעוד שהמושג 'קשר' מצביע על התקשרויות הכרחיות בין אזרחי אותה מדינה, המושג 'חיבור' מדבר על התקדמות למצב שבו מחפשים יחד על ידי מה נוכל להרגיש מחוברים זה לזה. ולא בצורה שניכנס לתוך כל אחת מהאוכלוסיות ונפגע במאפייניה הייחודיים על מנת לעשות את כולם דומים, אלא שנלמד להתחבר מעל כל ההבדלים. כתוצאה מכך שכל אחד ילמד להסתדר בצורה מאוזנת עם כולם, מתוך הסכמה ודאגה משותפת לשלומה ולאושרה של החברה כולה, הוא יוכל עוד יותר לפרוח, לממש את הפוטנציאל הייחודי שלו, להרגיש עוד יותר טוב עם עצמו ועם מי שהוא. 

אם כן, סדר ישראלי חדש, במובן המלא של הביטוי פירושו להתקשר מעל כל ההבדלים, להתעלות מעל עצמך כדי לבנות חיבור עם אחרים. והאמת היא שזה בכלל לא חדש, אלא הערך היסודי שעומד בשורשים שמהם נוצרנו. היה זה אברהם הבבלי שלימד שקוד ההתקשרות בין שונים הוא בחיבור ובהשלמה הדדית: "גמילות חסדים לא היה נמצא כמו באברהם, והבאת שלום שבין אדם לחברו, שהרי היה אב המון גויים, מפני זה הוא מאחד ועושה שלום בין כל הנבראים" (המהר"ל מפראג). אברהם לימד איך להתעלות מעל כל ההבדלים, איך לכסות כל דחייה או שנאה שמתגלה בציפוי של אהבה, ושיטת החיבור שלו מוסברת בהרחבה בחכמת הקבלה.

כדי להתניע את התהליך החינוכי-תרבותי המדובר, יש לקבץ נציגים מכל המגזרים שמבינים שזוהי התקווה היחידה של כולנו, ולעבוד יחד. מיד שנתחיל לכוון אפילו חלק קטן מהאוכלוסייה לעבר חיבור נכון, נעורר בכך את הכוח האחד שנמצא בכל מערכת הטבע, הכוח שמפתח את החיים על ידי חיבור בין ניגודים. הוא יפקח את עיני כולם לראות את המציאות יותר ויותר לעומק, וללמוד לזהות איך דווקא על ידי החיבור אנחנו מתעלים לחיים ברמה אחרת, חיים רוחניים.

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 584 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 ב-HOT ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content