Left Sidebar Content

חינוך, הורות והוראה | חינוך על סדר היום

"סטטיסטיקת ההדבקה"

אם הִימצאות האדם בסביבה טובה היא הדבר היחיד שיוביל אותו לחיות חיים מלאים, מאושרים ומספקים, מדוע שלא נשתמש ב"סטטיסטיקת ההדבקה" כדי לחנך את הדור הצעיר?

מחקר חברתי מקיף של ד"ר ניקולס כריסטאקיס ופרופ' ג'יימס פולר שנערך בפרמינגהם שבארה"ב במשך 32 שנים והשתתפו בו 12,000 איש תושבי העיר, אשר התפרסם בספר "Connected", הוכיח חד משמעית כי רוב ההחלטות שנעשות בחיינו, הן תוצר של השפעת הסביבה עלינו. מהמחקר עולה כי במודע או שלא במודע, כשהחברים שלכם מתחתנים - גם אתם "בוחרים" להתחתן; כשהקולגות שלכם בעבודה עולים או יורדים במשקל - גם אתם אחריהם; כשמכר שלכם מפסיק לעשן - גם אתם "מחליטים" להפסיק לעשן; כך גם לגבי המצב הנפשי, העדפה רומנטית, התמכרויות ואפילו עושר ותוחלת חיים. החוקרים קוראים לתופעה הפסיכולוגית הזו "סטטיסטיקת ההדבקה".
למרבה ההפתעה, חכמי הקבלה הצביעו על התופעה הזו לפני שנים. בכתביהם הם מסבירים כי הבחירה העיקרית של האדם היא בסביבה טובה. מהי סביבה טובה? כזו שמובילה את האדם לחיבור הדדי, להבנה ולאהבה לזולת.
כותב על כך המקובל הרב יהודה אשלג, בעל הסולם, במאמרו "החרות": "המתאמץ בימי חייו, ובוחר בכל פעם בסביבה טובה יותר - הרי הוא ראוי לשבח ולשכר. וגם כאן, לא מטעם מחשבותיו ומעשיו הטובים, הבאים לו בהכרח בלי בחירתו, אלא מטעם התאמצותו לרכוש לו סביבה טובה המביאתו לידי המחשבות והמעשים האלו".
בדיוק בגלל זה הציעו המקובלים להשתמש ב"סטטיסטיקת ההדבקה" לחינוך הדור הצעיר. איך בדיוק? לפניכם חמישה טיפים לגידול ילדים מאושרים.

5 עצות מעשיות לחינוך הילדים

1. במקום לומר לילד בלי סוף שעליו להיות טוב ומתחשב לזולת, נסייע לו לבנות סביבה שתשפיע עליו את אותם ערכים. נבחר יחד את החברים, הספרים, הסרטים, תוכנות המחשב והמשחקים שמעודדים לחיבור והדדיות.
2. כשאתם שבים הביתה מהעבודה, במקום לשאול את הילד איזה ציון הוא השיג במבחן, כדאי לברר איתו עם אילו חברים הוא שיחק היום, ועד כמה הם התחברו ביניהם. כך הוא יבין מה באמת חשוב לכם.
3. במקום לצייר את עצמנו כאנשים מושלמים, נשתף את הילד במאמץ שלנו להשתלב כפרטים תורמים ומתחשבים בחברה, ונסייע לחברינו כשהם זקוקים לנו. מישהו אמר דוגמה אישית?
4. במקום להעניש את הילד על התנהגות לא ראויה, נשוחח איתו על ההשלכות של פעולתו על סביבתו. רצוי שהדיון יערך בחברת החברים או האחים שלו, ושהמבוגר רק יסייע בהנחיית הילדים בניהול נכון של הדיון.
5. במקום לחשוף את הילד לסביבה תחרותית, נראה לו סרטי טבע, ונכיר לו משחקים שבהם ההצלחה נמדדת לפי מידת החיבור וההרמוניה בין השחקנים. רצוי לבחור משחקים שבהם איננו נכנסים לתחרות, למלחמות ולכל מיני התנגשויות בינינו, אלא בונים יחד משהו במשותף, כמו פאזל גדול, או מערכת לגו מורכבת.
לאחר סיום המשחק, נדבר עם הילד על מה שהרגשנו כששיחקנו ועל מה שהיה לנו הכי חשוב בזמן המשחק - מי ירכיב יותר חלקים ויותר מהר, או עד כמה אנחנו מתחברים ומבינים זה את זה כתוצאה מהפעולה המשותפת שלנו.

בצורה הזו נעביר לילדינו האהובים את העצה המועילה ביותר בחיים - הצלחה אמיתית נקבעת על ידי בחירה בסביבה ששואפת לגלות בין חבריה את כוח האהבה.

עוד על חינוך
הדחף להתפתחות

הדחף להתפתחות

מתוך התוכנית "שאל את המקובל": אמא לילד בן שלוש שואלת כיצד היא יכולה לעזור לבנה להתמודד עם תחושת הכשלון במצבים שהוא מתחרה עם ילדים גדולים ממנו? הרב לייטמן משיב
לכתבה המלאה
מתוך ספר 'גיבורי הלב'

סביבה טובה

"סביבה טובה היא סביבה שמוכשרת לתת תנאי גידול וצמיחה", מסביר בעל הסולם במשל על ירושת אב לבנו
לקריאת המשל
חינוך על ידי דוגמא אישית

מערכת חינוך לחיים

"חינוך הוא מה שנשאר במקרה שהאדם שוכח את כל מה שלמד בבית הספר" (אלברט איינשטיין)
לכתבה המלאה
הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content