Left Sidebar Content

אקטואליה | ארכיון אקטואליה בארץ

עם נבחר?

כשבעים אחוז מהיהודים בארץ מאמינים שאנחנו עם נבחר, אחרים מסופקים בדבר, ויש הבטוחים שזוהי תפיסה גזענית שזמנה עבר. מה כתוב בקבלה? תתכוננו להפתעות, חברים וחברות, משהו לחלוטין לא מוכר.

"היש כאן חס ושלום משום לאומיות?", שואל "בעל הסולם", הרב יהודה אשלג, גדול המקובלים של המאה ה-20. "וכמובן", הוא משיב מיד: "אשר רק היוצא מדעתו יכול להרהר כזאת". בהמשך דבריו הוא מסביר שהכוח הכללי שבמערכת הטבע - אפשר לקרוא לו הטבע, אלוהים, כוח עליון או בורא - מפתח את כל בני האדם לרמה שיהיו מסוגלים לגלות אותו. באיזה כלים בדיוק? בתכונות שיהיו דומות לשלו. התכונה שלו היא השפעה טובה, כלומר אהבה ונתינה טהורה, ולכן החוק העיקרי במציאות הוא "ואהבת לרעך כמוך". 

על ידי פיתוח תכונה על-טבעית של אהבה לזולת במקום לעצמו, ויש בזה שיטה שלמה שמפורטת בחכמת הקבלה, האדם נעשה מוכשר לקליטת תכונת ההשפעה הכללית שבבריאה. במילים אחרות, לגלות את האלוהות. מי שמתעורר בו הרצון להתפתחות כזו נקרא "נבחר", ומשימת חייו היא לקדם את האחרים לאותו דבר. למה? כי זה הטופ של הטופ. פסגת האבולוציה שאליה יגיעו כולם, במוקדם או במאוחר.

הראשון שהסביר זאת לציבור הרחב היה אברהם. חוקר בבלי חכם, שהתעורר בו הרצון לגלות את השורש לכל מה שקיים. באותה תקופה הייתה ציביליזציה ענפה באזור מסופוטמיה. אחרי שאברהם הכריז על הקמת הסטארט-אפ, נמשכו אליו אנשים מכל מיני עמים קטנים שחיו שם. טיפוסים נבחרים, כלומר כאלה שגם בהם התעורר הרצון לפצח את סוד החיים. הקבוצה שהתגבשה מנתה אלפים, אנשי בית אברהם קוראים להם במקורות, ומהם התהווה בהמשך עם ישראל. כך מסביר הרמב"ם בספר המדע. 

יוצא שאין באמת עם מסוים שאותו בחר מישהו, אלא הרצון המיוחד שהתעורר בכל אותם אנשים הבדיל אותם מכל השאר. מאז ואילך הצטרפו לשורות הקבוצה הזו אנשים נוספים מאומות העולם, לפי אותו עיקרון בדיוק. התעורר בהם הרצון לגלות את האלוהות, והם נמשכו למימוש שיטתו של אברהם. חלק מהם הפכו להיות גדולי האומה: רות המואבייה, אונקלוס הגר, שמעיה ואבטליון, וכמובן רבי עקיבא שגם הוא היה בן גרים. שמו של העם, ישראל, הצביע על כיוון ההתפתחות הרוחני: ישר לאל, כלומר ישר לתכונת ההשפעה והאהבה הכללית שבבריאה.

בהמשך דרכה הקבוצה הייתה צריכה לעבור חורבן רוחני, כלומר לאבד את הרצון להתחבר באהבה עם הזולת לצורך גילוי האלוהות בין בני אדם. למה זה היה דרוש? כדי שאנשיה יוכלו להתערבב באומות העולם, לספוג מכולם רצונות אגואיסטיים כבדים, ובבוא הזמן להוביל תיקון עולם. 

אלפיים שנה עברו. הוחזרנו לכאן מכל קצוות תבל כדי לעורר את הכוח הפוטנציאלי שבנו, לתת דוגמה לחיים כאגודה אחת. האנושות לוחצת עלינו בצורה שאין כדוגמתה, מפני שגם אם אנחנו עצמנו לא מבינים את שטמון בשורשינו, העולם המקושר זקוק לשיטה לאינטגרציה מלאה. אם נפגר בהתפתחות הרצויה, עלולות לפקוד אותנו מלחמות אטום, אסונות אקולוגיים ומכות גלובליות אחרות שילמדו אותנו שמצד הטבע כולנו כמו אחד.

אין מקום להתנשאות או גאווה, כי להיות עם נבחר פירושו לשרת את כל השאר. בכל אדם בעולם טמון ניצוץ קטן שצריך להיפתח, למשוך אותו לגילוי האלוהות. חובתנו היא להראות דוגמה לחברת מופת, חברה שכוח ההשפעה והאהבה שורה בתוכה. 

לא צריך להאמין בשום דבר ואין כאן עניין של דתות, אלא מחקר וגילוי. תכונת ההשפעה נמצאת ביסוד כל החומר, מקיפה את המציאות ומפתחת אותה לרמה שבה נוכל לגלות אותה. להתאחד בינינו, ועימה. זה מה שנקרא לגלות את האלוהות, או במילים פשוטות להביא את האנושות לדרגת שלמות, יופי, אהבה, נצחיות ושלום.

שיהיה לנו בהצלחה!

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 484 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 ב-HOT ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content