Left Sidebar Content

תרבות

רדיו חזק

האם חכמת הקבלה אכן מספקת תחליף לחוסר ביטחון, ומהן התשובות שהיא מציעה כנגד שאלות הרות הגורל של קיומנו? השדרן הוותיק אלכס אנסקי בראיון מרתק עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן

אלכס אנסקי, מוכר לציבור הישראלי כעיתונאי וכשדר רדיו ותיק בעיקר בזכות תוכניתו רבת השנים 7:07 בגלי צה"ל.

אנסקי הוא שחקן התיאטרון הלאומי "הבימה", וחבר בועד המנהל של התזמורת הקאמרית הישראלית. הוא מופיע בימים אלה בהצגת היחיד "אני לא דרייפוס", בתיאטרון "הקאמרי" בתל - אביב.

אלכס אנסקי: שלום הרב לייטמן, אני שמח לשוחח איתך.

הזמינו אותי, ובאתי מתוך סקרנות, מתוך רצון לברר איזה תשובות מציעה הקבלה לבעיות שפוקדות את העולם. ולאו דווקא במושגים הגדולים של קשר בין פזורות העם היהודי  והאיום המתמיד על קיומו, אלא ברובד היומיומי, הנוגע לתחושת חוסר הבטחון הקיומי בארץ.

האם חכמת הקבלה אכן מספקת תחליף לחוסר בטחון, או אולי היא מציעה תשובות?

הרב לייטמן: יותר מכך, היא מספקת פתרון.

אלכס אנסקי: או! פתרון. נו, בבקשה, ספר לי על הפתרונות.

הרב לייטמן: חכמת הקבלה גורסת שקיבלנו מסר מאוד מיוחד, שאותו עלינו להעביר לכל העולם. לכל בני האדם. לכל העמים. מסופר על כך בצורה אלגורית במדרש, שהקב"ה סבב עם התורה בין כל העמים, והם לא רצו לקבלה, ואילו היהודים הסכימו. אז הוא נתן אותה להם, כדי שיהיו כמעין גשר. כדי שדרכם השיטה הזו תגיע לכל העמים.

אלכס אנסקי: לעם ישראל יש ייעוד?

הרב לייטמן: להיות אור לגוים.

אלכס אנסקי: אני לא חותם על הביטוי הזה. לפיו, מי שהוא לא עם ישראל, חי כביכול בחושך. בביטוי "להיות אור לגוים", יש משהו מתנשא.

הרב לייטמן: תלוי למה מתכוונים כשאומרים "תורה". כתוב: "בראתי יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין, כי המאור שבה מחזירו למוטב". למה הכוונה במושג "מוטב"? ל"ואהבת לרעך כמוך - זהו כלל גדול בתורה".

אלכס אנסקי: "ואהבת לרעך כמוך", זה היסוד המוצק של כל חברה רוחנית בכל הדתות. מה בכל זאת ייחודי בפתרון שיש לקבלה להציע?

הרב לייטמן: הפתרון הוא, שעל ידי לימוד הקבלה אנו מגלים שכולנו אגואיסטים מוחלטים.

אלכס אנסקי: רק היהודים?

הרב לייטמן: לא, ודאי שלא. ניתן לראות את זה בכל העולם.

אלכס אנסקי: אגואיסטים, במובן של "טובתי קודמת לטובת זולתי". אני לנפשי ואני לעצמי. הלוא זו תכונת האדם.

הרב לייטמן: בעבר, עד חורבן בית המקדש, היינו בדרגה רוחנית שבה היחסים בינינו היו מבוססים על נתינה ואהבה, וכשנחרב הבית, נפלנו ממנה.

אלכס אנסקי: ומה אומרת הקבלה על כך? אני באמת רוצה לדעת.

הרב לייטמן: הקבלה מסבירה שההתפתחות שלנו מביאה אותנו להכרה בכך שכולנו אגואיסטים. הבעיה היא, שכולנו קשורים האחד לשני, ונמצאים על כדור סגור וקטן, וחייבים למצוא איכשהו דרך להסתדר זה עם זה, אך איננו יודעים כיצד לעשות זאת. וליהודים יש פתרון. וגם הוא קשור לאותו אגו שלא ניתן לברוח ממנו.

אלכס אנסקי: ומהו הפתרון היהודי למצוקות שאנו שותפים להן, לעתיד המאיים? זה לא ברור.

הרב לייטמן: לרסן את האגו. כי הוא זה שהורס את כל העולם. "בראתי יצר הרע", הוא היסוד שלנו.

אלכס אנסקי: לרסן את האגו. באיזה אופן? באמצעות לימוד הקבלה?

הרב לייטמן: כן. בעזרת הלימוד, אתה מגלה את המערכת הכללית שפועלת בעולם. הדבר דומה לתמונת רקמה - מאחור נמצאים החוטים, ומבחוץ נגלית התמונה שהם יוצרים. אז אתה רואה את התמונה היפה שמלפנים, אבל אינך רואה את צידה השני - את החוטים הקשורים, כלומר את הכוחות שמפעילים את העולם. אבל כשאתה מגלה את הכוחות והמערכות הללו, אתה לומד להתייחס לדברים אחרת. וכך למעשה הלימוד משנה אותך. בדיוק כפי שהיום אתה יודע שאינך יכול להכניס יד לאש, כך תדע איך להסתדר נכון בעולם, ברבדים עמוקים בהרבה.

אלכס אנסקי: תן לי שיעור ראשון, כמו לתלמיד בכיתה א'.

הרב לייטמן: ראה מה כותב על כך בעל הסולם, הרב יהודה אשלג, מי שחיבר את פירוש הסולם לספר הזוהר.

אלכס אנסקי: בהזדמנות זו אני רוצה לספר לך אנקדוטה מעניינת. ספר הזוהר תורגם לשפה הבולגרית על ידי לא אחר מאשר אבי. הוא תרגם, והוא ידע. וכל פעם שרציתי לקרוא בזוהר, ולא הבנתי מה כתוב, אז הוא אמר לי, עזוב יום אחד תדע.

הרב לייטמן: אז קודם כל: מי מגיע ללימוד חכמת הקבלה? מי ששואל: "מה הטעם בחיי?" זאת אומרת, השאלה הפשוטה שכל אדם שואל: בשביל מה אני חי?

אלכס אנסקי: בשביל מה, הכוונה במובן של, לשם איזו מטרה אני חי? מה הייעוד שלי? מהי תכלית החיים? זו שאלה עמוקה מיני ים.

הרב לייטמן: זו שאלה שנוגעת לכל אחד. לא רק לפילוסופים. הקבלה אומרת דבר פשוט: אנחנו כמו כל העולם. רק שאנו שונים בדבר אחד. בכך שיש לנו את החכמה שגילה אברהם. הוא גילה את הכוח העליון, שפועל בכל העולם, ושהייעוד שלו הוא להעלות את האנושות מעל האגו שפרץ בזמנו בתקופת בבל העתיקה.

אלכס אנסקי: אברהם בא והוא ניסה להבין את החיים סביבו. מדוע יש אי סדר ואי שלמות ופחדים וחוסר בטחון ומהי תכלית הקיום...

הרב לייטמן: נכון מאד. ואז הוא גילה את השיטה לתיקון אגו האדם, הגיע איתה לבבלים, אך אלה סירבו לשמוע את מה שהיה לו לומר. רק קבוצה קטנה הסכימה ללמוד ממנו את החוק הכללי של האהבה, והפכה לבסוף לאומה, לעם היהודי.

אלכס אנסקי: אז יש לנו תורה ויש בה מצווה, שעל פיה יש ללכת ויש ספרות ותרבות. לכל זה אני מסכים אתך. אבל קשה לי להסתדר עם מה שאתה אומר, שאנו שונים מאחרים. טובים או רעים. קשה לי לקבל שאנו נבדלים מעמים אחרים בדבר הזה. לעמים אחרים לא נכתבה תורה זו? נכתבה תורה אחרת?. והיא תורת חיים, תורת חכמה, תורת תבונה, תורת מוסר.

אני יכול לקבל את הרעיון האוניברסלי היפה שהתיקון מתחיל באדם עצמו. בפרט. וממנו אל סביבתו הקרובה, ומסביבתו הקרובה לסביבתו היותר רחוקה, ואם הוא חכם אז אל תלמידיו.

הרב לייטמן: זה נכון, אבל חשוב להבין, שתהליך התיקון של האגו מתחיל בנו, בעם ישראל, ומאיתנו יתפשט לכל העולם.

אלכס אנסקי: כעם, כקבוצת אנשים?

הרב לייטמן: כן. בזה תלויים השלום, והחיים היפים של כל העולם.

אלכס אנסקי: אם יש כדבר הזה, הרי זו מן אבן חן כזו, מרגלית, תמצית החכמה. ואתה קורא לה קבלה?

הרב לייטמן: כן.

אלכס אנסקי: אז הקבלה לדעתך היא התשובה המוחלטת והיחידה?

הרב לייטמן: כן. היא היחידה, ואנחנו, היהודים, צריכים לגלות אותה, ולהביאה לכל העולם.

אלכס אנסקי: אז למה אנחנו לא רוצים לגלות?

הרב לייטמן: כי אנחנו לא חושבים שזה יתן לנו משהו. והמקובלים לאורך כל הדורות האחרונים מתריעים על כך.

אלכס אנסקי: אני מבין.

הרב לייטמן: אבל אתה משתוקק להגיע לפתרון?

אלכס אנסקי: כל הזמן. בגלל זה אני משוחח אתך. באתי בשביל העונג הפרטי שלי. ואני באמת מפיק עונג מהשיחה איתך.

הרב לייטמן: אוסיף רק עוד דבר קטן. היהודי שבנו צריך להגיד כך: יש בידי שיטה שלמה, אני צריך לתקן את עצמי, ודרך התיקון שלי אוכל להוביל לתיקון העולם כולו. לספר ולהפיץ את התורה הזאת לכל העולם זה בעצם הייעוד שלנו. בגלל זה בלבד, אנו נקראים "עם בחירה". לא שאני כבר כזה. אלא שאני צריך לתקן את עצמי ולהראות דוגמא לכל העולם - זה נקרא עם בחירה. יש לנו 2 מיליון תלמידים מכל רחבי העולם. חלקם היו כאן איתנו בקונגרס הבין לאומי שערכנו לפני כחודשיים. כולם לומדים קבלה במשך שנים וכולם מקבלים את הדבר הזה כדרך החיים

אלכס אנסקי: זה לא יקרה בחיינו הא?

הרב לייטמן: זה יכול לקרות בחיינו.

אלכס אנסקי: עניין של עשרים, שלושים שנה?

הרב לייטמן: בעל הסולם אמר שהקבלה צריכה להתחיל להתגלות בכל העולם החל משנת 1995, ובאמת כך קרה.

אלכס אנסקי: נראה אם אנו יכולים להסכים לדבר כזה: אנחנו בעצם חיים על כמעט הר געש שעומד להתפרץ עלינו. ויש בכוחנו למנוע את האסון הגדול שיבוא כאשר הר הגעש הזה יתפרץ.

הרב לייטמן: עלינו לעשות זאת לפני שהוא יתפרץ.

אלכס אנסקי: ייתכן ונמנע את אותו אסון גדול. ייתכן ונמנע את המבול. אבל... אני לא בטוח שזה יקרה בחיינו.

הרב לייטמן: אני דווקא בטוח שכן. אנחנו עוד לא זקנים. ביחד נצליח.

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content